شناسهٔ خبر: 67116499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی مطرح کرد

تقبل ۵۰ درصدی هزینه‌های دولت توسط سازمان امور مالیاتی

زهره ابراهیمی

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: در ۲ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های دولت را سازمان امور مالیاتی متقبل شده است.

صاحب‌خبر -

شاکررضا مریدی امروز ۲۱ خرداد، در نشست خبری «تبیین خدمات و دستاوردهای اقتصادی و مالی دولت در حوزه‌های درآمدهای عمومی، سرمایه‌گذاری، مالیاتی، بانک‌ها و گمرک»، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم معطوف به انتقال هزینه‌های دولت از نفت به سوی مالیات بوده و در ۲ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های دولت را سازمان امور مالیاتی متقبل شده است.

وی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در حوزه معروفات چهار گام مهم شامل شفافیت، عدالت مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی برداشته است.

 مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص شفافیت یادآور شد: در حوزه شفافیت، برگزاری میز خدمت برای تمامی فعالان اقتصادی تدبیر شد و طی آن اقدامات مطلوبی رقم خورده است. دومین اقدام، برگزاری ملاقات‌های عمومی است که هر دوشنبه به صورت مرتب دیدار با مودیان صورت می‌گیرد، همچنین هر پنجشنبه یک تا دو واحد تولیدی فعال و تاثیرگذار استان را به اتفاق معاونان و روسای امور مالیاتی مربوطه به صورت حضوری ملاقات می‌کنیم و اگر مسائل و مشکلات مالیاتی داشته باشند، رفع می‌کنیم.

راه‌اندازی سامانه مودیان؛ مهمترین ابر پروژه مالیاتی

مریدی ابراز کرد: دومین گام این سازمان برای امربه معروف، عدالت مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی با اتکا بر جوانان نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، در ۲ سال اخیر سامانه‌های خود را تغییر داده است و بر اساس سامانه مودیان فعالیت خود را ادامه داده است؛ راه‌اندازی سامانه مودیان مهمترین ابر پروژه مالیاتی است که از یک دی ماه سال ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده است.

وی درباره گام سوم، یعنی مبارزه با فرار مالیاتی اظهار کرد: این امر دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. در بین ۴۲ اداره کل امور مالیاتی در سطح کشور، اداره امور مالیاتی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ و دو ماهه اول ۱۴۰۳ در این امر مقام اول کشوری را کسب کرده است.

مریدی با اشاره به کسب رتبه اول خراسان رضوی در موضوع آموزش درباره اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مودیان یادآور شد: دستیابی به چنین مقامی به دلیل اقدامات بسیاری است که در این راستا صورت گرفته است.

وی در خصوص منکرات تصریح کرد: اولین اقدام این سازمان در خصوص فرار مالیاتی بوده است که نتایج آن اعلام شد، همچنین دو سامانه در این راستا وجود دارد که اولین سامانه آن سامانه ۱۵۲۶ است که در ساعات اداری به صورت مستقیم پاسخگوی مردم است و در ساعات غیراداری هم مکالمه افراد ضبط می‌شود و حداکثر طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت پاسخگویی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

سامانه سوت‌زنی؛ آماده دریافت اطلاعات فرار مالیاتی اشخاص یا شرکت‌ها

مدیر امور مالیاتی استان خراسان رضوی افزود: دومین مورد سامانه سوت‌زنی است که تمامی شهروندان می‌توانند به آن مراجعه کنند و تمامی اطلاعاتی را که از فرار مالیاتی اشخاص یا شرکت‌ها دارند، بارگذاری کنند و اگر این اطلاعات صحیح باشد، اطلاعات افراد به صورت محرمانه باقی‌ می‌ماند و درصدی از مالیات طبق قانون به آن افراد پرداخت می‌شود. یکی دیگر از منکرات عدم تکریم ارباب‌رجوع است که به‌طور جد با آن مقابله شده است و تدابیر و تمهیدات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مقایسه عملکرد ۳۳ ماهه دولت سیزدهم با دولت دوازدهم بیان کرد: در این آمار اقدامات دولت دوازدهم از آذرماه ۱۳۹۷ تا مرداد ۱۴۰۰ و اقدامات دولت سیزدهم از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ بررسی شده است. در این بازه زمانی در دولت دوازدهم ۱۴ هزار میلیارد وصولی صورت گرفته است و در دولت سیزدهم ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وصولی انجام شده است که نشان‌دهنده رشد ۲۲۶ درصدی است.

مریدی درباره توزیع عوارض بین شهرداری و دهیاری گفت: در بازه زمانی دولت دوازدهم ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز شده و در زمان فعالیت دولت سیزدهم هم ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان واریزی صورت گرفته است که این رقم نشان‌دهنده رشد ۳۱۹ درصدی است.

تقبل ۵۰ درصدی هزینه‌های دولت توسط  سازمان امور مالیاتی

افزایش ۱۹درصدی صادرات و ۱۵ درصدی واردات استان در سال گذشته

در ادامه این نشست جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیرکل گمرک مشهد اظهار کرد: گمرکات در سال ۱۴۰۲ دستاوردهای بسیاری داشته است که یکی از آن‌ها صادرات ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خراسان رضوی بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی حدود ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی درباره حوزه واردات بیان کرد: ۲۹۵ هزار تن به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار واردات طی یک سال به استان خراسان رضوی صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش صادرات و واردات در نتیجه ایجاد انبارهای اختصاصی واحدهای تولیدی است.

توسعه گمرک ریلی مطهری از دستاوردهای سال ۱۴۰۲

جعفری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم که برای کمک به صادرات استان در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است، گفت: ۳ میلیارد و ۴۴۰ هزار تن صادرات از ترانزیت گمرک‌های استان انجام شده که ۱۵ درصد رشد داشته است. همچنین توسعه گمرک ریلی مطهری برای کمک به صادرات استان در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است و با گسترش این گمرک می‌توانیم افزایش بیشتری در صادرات را پدید آوریم،  همچنین در سال گذشته در مجموع ۳۴ انبار عمومی و اختصاصی موجود بوده که از ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰ مورد به آن اضافه شده است.

وی درباره اقداماتی که برای به حداقل‌رسانی منکرات توسط معروفات صورت گرفته است، بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه، موضوع اطلاع‌رسانی تسهیلات و کمک‌هایی است که ارباب‌رجوع می‌تواند از گمرک دریافت کند. این امر به طور کامل برای تجار و ارباب‌رجوع تبیین شده است. با این اقدام آن‌ها توانسته‌اند که حق و حقوق خود را مطالبه ‌کنند، همچنین در واحدهای تولیدی به‌ واسطه شفاف‌سازی صورت گرفته، اقدامات مطلوبی رخ داده و آگاهی ارباب‌رجوع موجب کاهش بسیاری از مشکلات شده است.

انتهای پیام

نظر شما