شناسهٔ خبر: 67116056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایده‌ای دانشجویی که کار را از انحصار ۳ کشور گرفت

فناوری که در انحصار آمریکا، چین و آلمان بود، باتلاش متخصصان دانشگاه آزاد خمینی شهر بومی سازی شد.

صاحب‌خبر -

ایده‌ای دانشجویی که کار را از انحصار ۳ کشور گرفت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرعامل و مؤسس یک واحد فناور و دانشجوی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: این شرکت فناور با کاربردی کردن یک ایده دانشجویی موفق به بومی‌سازی دستگاه نصب قطعات بسیار ریز الکترونیکی روی مدار شد، فناوری‌ای که پیش از این در انحصار سه کشور آمریکا، چین و آلمان بود.
امیر علی معلم بااشاره به فعالیت این واحد افزود: در مدت فعالیت این شرکت ابتدا دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی طراحی و تولید می‌شد، سپس با توجه به نیاز بازار خط تولید فیلامنت پرینتر سه‌بعدی با استفاده از پردازش تصویر طراحی و ساخته و پس از آن دستگاه PNP یا همان مونتاژ و جای گذاری قطعات ریز الکترونیکی موسوم به SMD مهندسی معکوس، طراحی و ساخته شد.
وی گفت: محصول اصلی این شرکت دستگاه PNP یا دستگاه مونتاژ قطعات SMD است که این دستگاه اساس و پایه تولید برد‌های الکترونیکی ازجمله برد‌های الکترونیکی روشنایی، لوازم‌خانگی است.
امیر علی معلم افزود: این محصول سرعت تولید برد‌های الکترونیکی و دقت مونتاژ قطعات را به طور چشمگیری افزایش داده و کاهش هزینه تولید را به همراه دارد.
وی ادامه داد: کاربرد اصلی این دستگاه برای تولید انواع برد‌های روشنایی ازجمله لامپ‌ها، مهتابی‌ها و پروژکتور‌های آل‌ای دی بوده که نیاز روزمره مردم است.
مدیرعامل واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: دستگاه PNP ساخت شرکت دارای دو نازل برای برداشتن قطعات به‌طور همزمان است، نازل‌ها و مکانیسم آنها و فیدر قطعات کاملاً بومی‌سازی و به اجرا درآمده است.
معلم با اشاره به اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، افزود: دانشگاه نقش بسزایی در رشد و شکوفایی محصولات داشته و انتظار از مسوولان حمایت معنوی و مادی بیشتر است.
وی گفت: ارائه تسهیلات خرد برای طرح‌های مورد تأیید شورای مرکز رشد، راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مفید در مرکز رشد و تشکیل گروه‌هایی از دانشجویان متخصص در زمینه‌های مختلف می‌تواند سرعت رشد و شکوفایی مراکز رشد را دوچندان کند.
این شرکت از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان هسته فناور الکترومدیکال با هدف طراحی خط تولید فیلامنت‌های پرینتر‌های سه‌بعدی در مرکز رشد واحد دانشگاهی آزاد خمینی شهر آغاز به کار کرده و سپس به‌عنوان واحد فناور ادامه به فعالیت داده است.

نظر شما