شناسهٔ خبر: 67115653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تامین مواد اولیه تا تجاری‌سازی از مشکلات صنایع دستی کرمان

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان: در زنجیره ارزش صنایع دستی، هنرمندان صنایع دستی کرمان در تامین مواد اولیه مشکل دارند.

صاحب‌خبر -
 
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، اعظم علیخانی در جمع خبرنگاران با اشاره به 103 رشته صنایع دستی  و تنوع آن افزود: در مجموع از 70 هزار هنرمند صنایع دستی در استان  35 هزار صنعتگر  مجوز دارند و بقیه آنها هنوز برای دریافت مجوز اقدام نکردند و به عنوان شغل خانگی به آن نگاه می‌کنند.

وی با اعلام فعالیت 72 هزار بافنده قالی نیز در استان کرمان افزود: افرادی که مجوز دریافت می‌کنند می‌توانند از آموزش‌های ویژه شاغلان در حوزه‌های مختلفی مانند تجاری سازی و حفظ اصالت تولیدات خود برخوردار شوند.

علیخانی  از برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سطوح مختلف خبر داد و ادامه داد: تلاش شده با برگزاری این نمایشگاه‌ها از تولیدکنندگان‌ صنایع‌دستی حمایت شود  و فضایی برای ارائه این تولیدات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرزد

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه وایجاد بازارچه‌های فروش صنایع‌دستی گفت: بخشی از حمایت‌در حوزه تسهیلات است اما در حوزه اعتباری که در این حوزه در اعطا می‌شود با محدودیت‌هایی روبروست و اعتباری  داده شده به تناسب جامعه هدف نیست.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به  اعطای تسهیلات  17 میلیارد تومان طی پارسال، افزود: اعتبار حوزه صنایع دستی استان کرمان پارسال 5 میلیارد تومان بود که متاسفانه یک پنجم آن به ما اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هنرمندان ما در حوزه رودوزی‌های سنتی مانند پته‌دوزی و حتی گلیم و قالی با تامین مواد اولیه طبیعی و رنگرزی طبیعی مواجه بودند، افزود: رنگرزی سنتی و طبیعی در داخل استان در حال پیگیری است اما نساجی سنتی در استان کرمان در ابعاد بزرگ باید فعال شود که به یک همت مضاعف نیاز دارد.

نظر شما