شناسهٔ خبر: 67112566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هادی یزدانی، پزشک: جای مسائل بهداشت و درمان در سخنان نامزدها خالی است/ افرادی مانند پزشکیان سابقه کار در حوزه سلامت را دارند

هادی یزدانی پزشک و کارشناس حوزه سلامت گفت: مسئله این است که بخش اعظمی از فکر و انرژی کاندیداها، ستاد‌ها و حامیان آن‌ها به بحث پیروزی در انتخابات معطوف شده‌است. اما انتظار می‌رود افرادی که در حوزه سلامت سابقه دارند شعار‌ها و بحث‌های مشخص درباره حوزه سلامت مردم داشته باشند».

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: سرانه پایین تخت‌های بیمارستانی در کشور مدت‌هاست که نگرانی کارشناسان حوزه سلامت را برانگیخته است. این یک واقعیت بزرگ است که در ایران به ازای هر هزار نفر ۱.۸ تخت بیمارستانی وجود دارد، اما بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر هزار نفر باید سه تخت بیمارستانی آماده ارائه خدمات باشد. به تازگی نیز «مینو محرز» از پزشکان شناخته شده کشور نسبت به کمبود تخت‌های بیمارستانی و آینده بحرانی نظام سلامت ایران هشدار داد. با توجه به اینکه یکی از بحران‌های مهم حوزه سلامت در ایران، مسئله کمبود تخت‌های بیمارستانی است، باید کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری به این حوزه توجه داشته باشند.

حوزه سلامت مردم نباید فراموش شود

هادی یزدانی پزشک و کارشناس حوزه سلامت در این باره می‌گوید: «انتخابات فعلی یک شرایط اضطراری پیش‌بینی نشده‌است که هیچ‌کس از آن ذهنیتی نداشت. این انتخابات، افراد و جناح‌های سیاسی را شوک‌زده کرده و در شرایطی گذاشته که جامعه با آن نا آشنا است. در این انتخابات چند پزشک از طیف‌های مختلف ثبت‌نام کردند و عده‌ای حداقل در این حوزه سابقه دارند مانند آقای پزشکیان که تحصیلات مرتبط با حوزه سلامت دارند. اما عملا در هفته‌ها و روز‌های اخیر جای مسائل بهداشت، درمان و مرتبط با سلامت مردم در سخنان این افراد خالی است. شرایط یک شرایط عادی نیست، زیرا رییس جمهور کشور فوت می‌کند و باید انتخابات برگزار شود. اما مسئله این است که بخش اعظمی از فکر و انرژی کاندیداها، ستاد‌ها و حامیان آن‌ها به بحث پیروزی در انتخابات معطوف شده‌است. اما انتظار می‌رود افرادی که در حوزه سلامت سابقه دارند شعار‌ها و بحث‌های مشخص درباره حوزه سلامت مردم داشته باشند».

فاصله از توسعه منطقه‌ای و بومی

او ادامه داد: «بحران کرونا ثابت کرد بیماری‌ها، سلامت مردم، درمان و بهداشت می‌تواند به دغدغه اول مردم دنیا تبدیل شود. همچنین این امکان وجود دارد اتفاقی رخ دهد که چند سال چرخ توسعه را در دنیا کندتر کند. بسیاری مشکلات دوران کرونا را علت اصلی رای نیاوردن ترامپ در دوره دوم انتخابات می‌دانند. وقتی چنین ظرفیت بزرگی برای این بخش وجود دارد که تبدیل به دغدغه اول سطح دنیا می‌شود، انتظار می‌رود که ورای تمام شرایط اضطراری و خاص، کاندیدا‌ها دغدغه این حوزه را داشته باشند. حداقل باید بدانند که ما چقدر از نظر سخت افزاری یعنی کمبود تخت‌های بیمارستانی، نرم‌افزاری و منابع انسانی درگیر مشکلات هستیم. رساندن تخت‌های بیمارستانی به تعدادی که با استاندارد‌های جهانی به این میزان فاصله نداشته باشد به توسعه منطقه‌ای و بومی کشور کمک می‌کند».

 

سخت‌افزار‌های کهنه

یزدانی در ادامه گفت: «در بحث پزشکی کشور رو به افول و منابع انسانی این حوزه در حال از دست رفتن است. این موضوع ورای سخت‌افزار کهنه و به روز نشده ما است. زیرساخت‌های ما نیاز دارد به تجهیر دارد و باید در برنامه‌ی کاندیدا‌ها به این مسئله توجه شود. در بخش مشکلات سخت‌افزاری حوزه سلامت، کمبود تخت‌های بیمارستانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات این حوزه است. تنها ساخت بیمارستان قرار نیست مسائل این حوزه را رفع کند بلکه بیمارستان‌ها باید تجهیز شوند و نیروی انسانی به روز داشته باشد. تخت بیمارستانی به این دلیل یکی از المان‌های توسعه‌یافتگی یک منطقه و کشور است که مجموعه‌ای را در کنار خود دارد. صرف ساخت بیمارستان کافی نیست بلکه باید امکان فعالیت آن وجود داشته باشد. بیمارستان باید بتواند بیمار را جذب کند تا مرکزگرایی برای درمان در کشور کاهش یابد و مردم برای انجام کار‌های درمانی مجبور به مراجعه به کلان‌شهر‌ها نشوند. تا زمانی که این مسئله به دغدغه مدیران کلان کشور تبدیل نشود، حل نخواهد شد. مردم برای انجام بسیاری از کار‌های درمانی نباید به شهر‌های بزرگ بروند و باید بتوانند در شهر‌های خود خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. این موضوع مستلزم به روز شدن سخت‌افزار‌ها و نزدیک شدن آن‌ها به استاندارد‌های دنیا است».

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما