شناسهٔ خبر: 67112014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طیف متنوع از بازیافت زباله‌ها در شهر همدان

شهره اکبری

بازیافت زباله علاوه بر کاهش تولید زباله و مصرف منابع، به کاهش آلودگی محیط ‌زیست، کاهش هزینه‌های دفن زباله و بهبود کیفیت آب و هوا کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

بازیافت زباله به عنوان یکی از روش‌های مدیریت پسماندها در کاهش تولید زباله و کاهش مصرف منابع طبیعی نقش موثری دارد، مواردی که از قابلیت بازیافت برخوردار هستند، اغلب شامل کاغذ، پلاستیک، فلز، شیشه و مواردی از این دست می‌شوند.

 این مواد به ‌طور معمول در مراکز بازیافت زباله جمع‌آوری شده و سپس به کارخانه‌های بازیافت ارسال می‌شوند تا پس از پردازش و تبدیل به محصولات جدید، مجددا به بازار عرضه شوند.

مردم شهر همدان نیز به تبع بسیاری از شهرها در بحث بازیافت زباله‌های خود راه‌های مختلفی را دارند، در کنار این موارد شهرداری این شهر طی انعقاد قرار داد با یک شرکت دانش بنیان اقدام به جمع‌آوری آنلاین زباله‌های قابل بازیافت از شهروندان کرده است.

جمع‌آوری روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن زباله از سطح شهر همدان

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان از جمع‌آوری میانگین روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن زباله شهروندان همدانی توسط شهرداری این شهر خبر داد و گفت: بحث بازیافت زباله‌های شهروندان همدانی به صورت متغیر بوده و معمولا با طیف متنوع‌ از فرهنگ‌ها مواجه هستیم.

بابک مهدی آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طیف متنوع از فرهنگ‌ها هر کدام به روش خاصی زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در رابطه با ادارات دولتی توسط شهرداری شهر مشخص شده که به‌ صورت روزانه زباله‌های کاغذی و قابل بازیافت را از سطح ادارات جمع‌آوری می‌کند.

آزاد همچنین از وجود ۱۲ کانکس جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت در شهر همدان خبر داد و گفت: این کانکس‌ها متعلق به شهرداری شهر بوده که شهروندان همدانی بخشی از زباله‌های خود را به این کانکس‌های جمع‌آوری زباله تحویل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نمکی‌ها نیز معمولاً در سطح شهر با قشر خاصی از مردم که اکثرا دارای سنین بالا هستند دارای ارتباط بوده و زباله‌های قابل بازیافت آنان را خریداری می‌کنند، ادامه داد: در کنار این موارد شهرداری همدان طی دو سال گذشته قراردادی با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بازیافت زباله منعقد کرده و این شرکت دانش‌بنیان را به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن مورد نظر موظف به جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان همدانی کرده که این شرکت دانش‌بنیان از سال گذشته فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده است.

 وی در رابطه با سایت زباله شمالی استان همدان نیز گفت: سایت جمع‌آوری و دفن زباله منطقه شمال استان روزانه دارای ۷۰۰ تن ورودی زباله‌های شهرهای مختلف شمال استان است.

خریداری آنلاین زباله‌های قابل بازیافت

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماند زباله به ایسنا گفت: این مجموعه دانش‌بنیان در زمینه بازیافت زباله در استان‌های مختلف دارای فعالیت بوده و از عید فطر سال گذشته طی قرار داد با شهرداری شهر همدان موظف هستیم زباله‌های قابل بازیافت و پسماندهای خشک شهروندان را به صورت آنلاین خریداری کنیم.

رضا حمیدی افزود: در این رابطه این کار را از طریق اپلیکیشن انجام می‌دهیم و سفارش دهنده زمان، روز و ساعت را مشخص کرده و شرکت ما با مراجعه به درب منزل زباله وی را تحویل و بر اساس قیمت مصوب سراسر کشوری آن را خریداری و برای بازیافت مجدد به محل مورد نظر انتقال می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس این قرارداد در حال حاضر توسط این شرکت دانش‌بنیان در قسمت بازیافت زباله ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند، تصریح کرد: اهداف اصلی این شرکت دانش‌بنیان بحث فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌ها، جلوگیری از نفوذ شیرابه‌های زباله به آب‌های زیرزمینی و حفظ آب و خاک، زیباسازی محیط شهری و منابع طبیعی، جلوگیری از معضل زباله‌گردی، ایجاد اشتغال بوده است.

حمیدی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان این امکان را فراهم کرده که مردم با تفکیک زباله و پسماندهای خانگی خود و تحویل آن برای بازیافت در صورت تمایل پول زباله خود را برای مشارکت در کارهای خیر اهدا کنند، یادآور شد: ترغیب مردم به تفکیک زباله‌ها از نقش موثری در حفظ محیط‌زیست و زیبایی مبلمان شهری برخوردار خواهد بود که امکانات روز و اپلیکیشن‌های روز متناسب با تمایل شهروندان نیز در این امر بسیار مؤثر است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان تصریح کرد: جداسازی زباله‌ها می‌تواند به چرخه بازیافت زباله کمک کند، به همین منظور نیاز است تا هر فرد تفکیک زباله خشک و تر را جدی‌تر بگیرد.

به گزارش ایسنا ؛امیدواریم با کمک دانش بنیان‌ها بتوان گام‌های موثری در کاهش پسماندها و زباله‌های قابل پردازش و بازیافت داشته باشیم. با استفاده مجدد از زباله‌ها، شاید به مرور بتوانیم هدف از تفکیک زباله‌ها را درک کنیم، محیط زیست افراد ما تحت تاثیر این امر می‌تواند تغییرات اساسی کند و زندگی‌مان بر روی زمین دوام بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما