شناسهٔ خبر: 67111683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به گمانه‌زنی‌ها درباره هدف کشورهای غربی برای فعالسازی مکانیسم ماشه واکنش سخنگوی وزارت خارجه به گمانه‌زنی‌ها درباره هدف کشورهای غربی برای فعالسازی مکانیسم ماشه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی پاسخ داد. به گزارش ایسنا، کنعانی در پاسخ به سوالی درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بار دیگر جنایت اخیر این رژیم در اردوگاه النصیرات را محکوم کرد و گفت:

صاحب‌خبر -

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، کنعانی در پاسخ به سوالی درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بار دیگر جنایت اخیر این رژیم در اردوگاه النصیرات را محکوم کرد و گفت: جنایت رخ داده هولناک و غیرانسانی بود.

وی با بیان این که  براساس اخبار منتشر شده نیروهای آمریکا و انگلیس در انجام این جنایت مشارکت داشته‌اند، گفت: جامعه جهانی باید با توجه به جنایت‌های رخ داده به مسئولیت حقوقی خود برای توقف این جنایت‌ها عمل کند و در راستای متوقف کردن ماشین جنایت رژیم صهیونیستی اقدام جدی انجام دهد.

عوض شدن چند جنایتکار تغییری در ماهیت رفتار رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رژیم صهیونیستی در طول هشت ماه گذشته با شکست راهبردی مواجه شده است در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تغییرات ایجاد شده در کابینه رژیم صهیونیستی گفت: عوض شدن چند قاتل و جنایتکار و جایگزین شدن چند قاتل  و جنایتکار دیگر به جای آنها، تغییری در ماهیت رفتار این رژیم ایجاد نمی‌کند و باید جامعه جهانی به مسئولیت خود در برابر جنایت‌های این رژیم عمل کند.

شهروندان ایرانی خارج از کشور باید بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند

کنعانی همچنین در پاسخ بهسوالی در ارتباط با اقدامات و آمادگی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و هماهنگی‌های انجام شده در این زمینه با وزارت کشور تصریح کرد : برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت است و  در راستای ایجاد  ساز و کار شایسته به منظور مشارکت حداکثری شهروندان ایرانی خارج از کشور از مدتی قبل اقدامات اولیه در این ارتباط انجام شده و با وزارت کشور در این زمینه هماهنگی‌های لازم شده است .

وی با بیان اینکه شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از جامعه ایران باید بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند و ما باید ساز و کار مناسب را در این زمینه فراهم کنیم و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است، گفت: در ذیل کمیته برگزاری انتخابات در خارج از کشور چند کمیته داخلی دیگر نیز در وزارت خارجه در این ارتباط شکل گرفته است.

برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات مکاتبات لازم با مقامات ذی‌ربط انجام می‌شود

کنعانی گفت: مکاتبات لازم نیز با مقامات ذی‌ربط کشورها که انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار می‌شود برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات انجام می‌شود و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

باقری به عراق می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تایید کرد که قرار است علی باقری سرپرست وزارت خارجه به عراق سفر کند.

کنعانی با بیان اینکه هماهنگی‌های اولیه در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد : آقای باقری برای گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه عراق در ارتباط با مسائل ۲ جانبه و آخرین تحولات منطقه به این کشور همسایه سفر می‌کند.

وی همچنین با اشاره به همدردی دولت و ملت عراق و اقلیم کردستان عراق  با مردم ایران در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و همراهانشان گفت: در جریان این سفر از همدردی صورت گرفته از سوی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران تشکر و قدردانی می‌شود.

 مردم ایران با مشارکت در پای صندوق رای پاسخ غرب را خواهند داد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که علت افزایش فشار کشورهای غربی در این مقطع علیه ایران تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن است، گفت: پاسخ آنها را مردم ایران با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.

طرف‌هایی که باید، پیام مواضع ایران را دریافت کرده‌اند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران قرار است پاسخی به قطعنامه اخیر کشورهای غربی در شورای حکام علیه ایران بدهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما را به توضیحات، مواضع و و دیدگاه‌های رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در مورد این تحولات ارجاع می‌دهم و طرف‌هایی که باید پیام این اظهارات و  مواضع را می‌گرفتند، آن را دریافت کرده‌اند.

استقبال ایران از سخنان پادشاه بحرین درباره ازسرگیری روابط

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با برقراری روابط با بحرین گفت: ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیات عالی‌رتبه به تهران برای ابراز همدردی، ما مواضع دولت بحرین از جمله پادشاه این کشور درباره رابطه با ایران را شنیدیم و این را محل توجه در مسیر مدیریت و ازسرگیری روابط سیاسی ۲ کشور قرار خواهیم داد.

اروپایی‌ها درباره برجام متهم اول و آخر هستند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به ایسنا در باره عملکرد کشورهای غربی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و همچنین برجام، متهم اول و آخر هستند. این اقدام از منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام‌زنی علیه ایران، متوجه مسئولیت‌های خود درباره وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

وی افزود: ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب آژانس، پادمان و ان‌پی‌تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پاییند است. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف‌کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود و متاسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی خود قرار دارند. این رویکردها سازنده نیست.

کنعانی همچنین در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه برخی معتقدند هدف برخی از کشورهای غربی در مورد افزایش فشار ایران زمینه سازی برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه تهران است گفت: نیت‌خوانی نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل کرده و می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به رفتارهای سازنده، واکنش مناسب نشان می‌دهد و در مقابل رفتارهای غیر سازنده از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهد کرد.

در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم انتخابات برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم صندوق اخذ رای و شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و شهروندان ایرانی که در آنجا حضور دارند در مدیریت برگزاری انتخابات نقش ایفا می‌کنند.

 وی تاکید کرد: زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور همزمان با زمان برگزاری انتخابات در  داخل کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سرپرست وزارت خارجه در جریان سفر به عراق به منطقه اقلیم کردستان نیز سفر می‌کند، گفت: من در ارتباط با این سفر توضیح دادم و در حال حاضر نمی‌توانم به صورت قطعی در مورد جزئیات این سفر صحبت کنم.

کنعانی گفت: برنامه‌ریزی برای دیدار با مقامات عراق در حال انجام است و جزئیات سفر  در زمان مناسب خودش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

موضوع اخذ رای از حجاج ایرانی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مکانیزم اخذ رای از حجاج ایرانی در مکه و مدینه گفت: موضوع اخذ رای از حجاج ایرانی به صورت جدی در دستور کار  و هماهنگی قرار دارد و نتایج اقدامات در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

زمینه‌سازی مناسب برای از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران در حال انجام است

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران گفت: در ارتباط با این موضوع بر اساس توافقات انجام شده میان ۲ کشور و روند خوب گفت‌وگوها، زمان تقریبی این موضوع مشخص شده است و زمینه‌سازی مناسب برای انجام این موضوع در حال انجام است.

این خبر تکمیل می‌شود.

منبع: etemadonline-663062

نظر شما