شناسهٔ خبر: 67110050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

کمبود ۲۴۹ محیط‌بان جهت حفاظت از ۳۲۷ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۲۷ هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست با ۷۸ نیرو محافظت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با هدف گرامیداشت هفته محیط‌زیست ۱۳ برنامه آموزشی و فرهنگی متناسب با شرایط شهرستان‌های مختلف استان مصوب و به‌منظور اجرا ابلاغ شده و اجرای برنامه و کارگاه آموزشی کاهش تعارض انسان با حیات وحش در مناطقی که بیشترین چالش‌های تعارضی وجود دارد با مشارکت خانه‌های محیط‌زیستی در این هفته در همه شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین سختی کار محیط‌زیست در حوزه محیط طبیعی است، افزود: در این حوزه که مرتبط با بحث شکار و صید، تخریب و تصرف اراضی، قطع اشجار، حل تعارضات انسان و حیات وحش است، بیشترین چالش‌ها را داریم و چالش در حوزه شکار و صید به دلیل وجود تعداد زیاد اسلحه در استان و حب به اسلحه و فشنگ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۸ محیط‌بان از ۳۲۷ هزار هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط‌زیست استان، محافظت می‌کنند که نسبت به استاندارد جهانی کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۲۴۹ محیط‌بان مواجه است.

وی تصریح کرد: متناسب با استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان باید وجود داشته باشد که با این وجود محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد باید ۳۲۷ محیط‌بان داشته باشد، ولی ما در مجموع ۷۸ محیط‌بان داریم.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: رعایت نُرم جهانی برای این استان با توپوگرافی کوهستانی که با خیلی از استان‌های کویری متفاوت است، کم بوده و بیش از این نیازمند نیرو هستیم.

وی افزود: اخیراً با تلاش سازمان مرکزی از طریق معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور، سهمیه‌هایی برای استان لحاظ شده و همزمان با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور از طریق آزمون در دستور کار است که کارهای مقدماتی سه برابر ظرفیت پذیرفته شدگان در حال انجام بوده، اما این تزریق قطره‌چکانی نیرو به تعداد انگشتان دست باز هم جواب‌گوی استان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مکاتبه‌های متعددی شرایط متفاوت توپوگرافی عمدتاً کوهستانی و نیاز بیشتر استان در بحث متفاوت دیدن کهگیلویه و بویراحمد در سهمیه‌های استخدامی نسبت به سایر استان‌ها گزارش شده‌است.

وی تصریح کرد: ریشه‌کنی گیاهان، زغال‌گیری و ارتباط آن با معیشت، یعنی در برخی از جاها این طبیعت است که جور تنگی و سختی معیشت را می‌کشد، بحث وجود مستثنیات اراضی مردم در مناطق حفاظت شده و سختی کار تا حل تعارض انسان و حیات‌وحش و رفتارشناسی حیات‌وحش را می‌توان از عمده چالش‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نام برد.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: در بحث زمین خواری که بیشترین آن از اسفند تا فروردین هر سال رخ می‌دهد، در سال‌جاری در شهرستان‌ها پرونده‌هایی تشکیل و به مراجع قضائی معرفی شدند، اما تا صدور رأی نهایی قطعی قضائی از بیان تعداد، میزان و وسعت آنها معذور هستیم.

وی با اشاره به درگیری محیط‌بانان با شکارچیان در مناطق حفاظت شده، گفت: درگیری قابل توجه با محیط‌بانان در سال‌جاری که منجر به ضرب و جرح طرفین شده باشد، نداشتیم، اما در فروردین جاری یک مورد تیراندازی متخلفین به سمت محیط‌بانان رخ داد که خدا را شکر به‌خیر گذشت و محیط‌بان آسیب جدی ندید.

نظر شما