شناسهٔ خبر: 67109254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دشت خانمیرزا در چهارمحال و بختیاری بیشترین نرخ فرونشست زمین را دارد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دشت خانمیرزا که زمانی تالاب بوده، هم اینک بیشترین نرخ فرونشست زمین را دارد ، گفت: احیای این تالاب در دستورکار محیط‌زیست قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید یوسف‌پور روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست افزود: این تالاب که چندین سال است که خشک و به کانون گرد و خاک محلی تبدیل شده است و اکنون بالاترین نرخ فرونشست و شوری آب را دارد و در چند سال اخیر بیشترین چاه‌های آب کشاورزی و شرب منطقه در این دشت احداث شده است.

وی گفت: ۲۶ هزار هکتار عرصه تالابی خانمیرزا هم‌اکنون مستعد تولید گرد و غبار داخلی است و در برنامه بود که در ۱۹۶ هکتار این عرصه مسکن ملی احداث شود که براساس ماده ۱۶ قانون مدیریت تالاب‌ها، تالاب‌های که خشکیده شده و کارکرد تالابی ندارند نیز جز تالاب‌های محسوب می‌شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست ملکف به حفاظت و احیای این تالاب‌هاست.

یوسف‌پور با تاکید بر اینکه امکان استقرار مسکن ملی در این تالاب بر اساس این قانون وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده امکان احیای این تالاب با استفاده از هدایت آب چشمه‌ها در فصل بارندگی به سمت این تالاب و استفاده از آب رود "کره‌بس" که به خانمیرزا هدایت می‌شود، می‌توان این تالاب را احیا کرد.

یوسف‌پور اظهار داشت: احیای تالاب خانمیرزا به مطالعه نیاز دارد و برای انجام برنامه احیای تالاب و آغاز کارهای مطالعاتی، از سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر مدیریت گرد و غبار قول مساعد برای تامین اعتبار دریافت شده است.

به گفته وی،هم‌اکنون دشت خانمیرزا با بالاترین میزان فرونشست به عنوان کانون مولد گرد و غبار تبدیل شده و ضریب شوری آب در این دشت افزایش یافته که منجر به کاهش کیفیت خاک شده و احیای این تالاب خدمت بزرگی به مردم این شهرستان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: افزون بر این دشت‌های شهرکرد و بروجن نیز به عنوان کانون‌های گرد و غبار محلی این استان شناخته می‌شود که ۴۳ هزار هکتار از دشت شهرکرد و ۷۶ هزار هکتار از دشت بروجن به کانون مولد گرد و غبار تبدیل شده است.

احیای تالاب‌ دهنو پس از ۲ دهه خشکیدگی

یوسف پور با اشاره به آبگیری تالاب دهنو پس از ۲۰ سال خشکیدگی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: این تالاب به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی دارای اهمیت است و به صوررت فصلی احیا شده است.

به گفته وی، در راستای احیای این تالاب‌ در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت و تالاب پس از ۲۰ سال خشکیدگی احیا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تکمیل فاز پنجم احیای تالاب بین المللی گندمان از سال ۹۰در پنج فاز شروع شد و اکنون فاز پنجم در حال اجراست.

وی به راه‌اندازی برج پرنده‌نگری در تالاب گندمان اشاره کرد و افزود: برای توسعه گردشگری تالاب در استان سازه پرنده‌نگری مخفی نیز در این تالاب در حال انجام است.

یوسف‌پور افزود: این برج با هدف ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت تالاب، پایش و حفاظت بهینه این زیستگاه، انگیزه مداری برای تقویت گردشگری به خصوص گردشگری تخصصی و پرنده‌نگری و معرفی داشته‌های طبیعی و افزایش فرهنگ حفاظت از تالاب احداث شده است.

وی گفت: در ۲ سال گذشته پنج گونه پرنده جدید در این تالاب شناسایی شده که یک ظرفیت عالی گردشگری پایدار است و به رونق گردشگری پایدارکمک می‌کند.

۴۳ روز هوای پاک در شهرکرد

وی گفت: هوای شهرکرد سال‌گذشته ۴۳ روز پاک و هفت روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود و در سال‌جاری با نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده هوا در لردگان و بروجن میزان آلایندگی هوا در سطح استان ارزیابی دقیق‌تر می‌شود.

یوسف‌پور گفت: پارسال هزار و ۳۰۷ مجوز از سوی محیط‌زیست در راستای توسعه استان صادر شد و استان در حوزه کسب درآمدهای کارشناسی رتبه چهارم را کسب کرد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری بعد از استان اصفهان بیشترین مجوزها را در راستای توسعه استان صادر و رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد چند برابری تخصیص اعتبارات به این دستگاه اجرایی در دولت سیزدهم، گفت: تمام پاسگاه‌های محیط‌بانی استان تجهیز و تعمیر و عرصه محیط زیست افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۴۰۱ اعتبارات مصوب تملک‌داریی سرمایه‌ای استانی ۱۵۹ درصد و رشد اعبتارات تخصیصی ۶۲۱ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، از محل دریافت این اعتبارات تمام پاسگاه‌های محیط‌بانی استان تجهیز و تعمیر و خرید تجهیزات انفرادی برای محیط‌بانان و چهار دستگاه خودرو جدید انجام شد.

وی گفت: در این مدت سه مرکز تحقیقات محیط‌زیست در شهرستان کوهرنگ، کیار و سامان در حال ایجاد و چهار واحد اداری در شهرستان‌های تازه تاسیس استان دایر شد و ساختمان مرکز مدیریت پارک ملی تنگ صیاد نیز احداث شد.

شکار در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد کاهش یافت

یوسف‌پور اظهار داشت: در این مدت با خرید تجهیزات از جمله دوربین دید در شب و دوربین‌های عکاسی با زوم بالا، شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد کاهش یافته و به حداقل رسید.

به گفته وی، در ۲ سال گذشته به دلیل خشکسالی، ناامن بودن منطقه به دلیل شکار و صید بخش زیادی از حیات وحش از منطقه خارج شده بود که با انجام اقدامات مدیریتی و خرید تجهیزات جدید هم اینک شکار شب در تنگ صیاد به کمترین میزان رسیده است.

وی گفت:هم‌اکنون ۶۰ درصد مساحت تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زیرپوشش شبکه بی‌سیم دیجیتال قرار گرفته است و توسعه این میزان تا ۹۰ درصد در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: موزه حیات وحش استان با اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد ریال بازسازی شد و این موزه به یکی از بهترین موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تبدیل شده است.

یوسف‌پور افزود: نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش غرب کشور در شهرکرد به عنوان یکی از مجهزترین مراکز درمان حیات وحش کشور و همچنین نخستین مرکز درمان غرب کشور فعال شد.

وی گفت: برای تجهیز، بازسازی این مرکز بیش از ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده است که هفت میلیارد ریال این اعتبارات برای بازسازی و راه‌اندازی مرکز و ۱۰ میلیاردریال برای تجهیز مرکز هزینه شده است.

ارتقای منطقه شکار ممنوع خداآفرید به حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ارتقای منطقه شکار ممنوع خداآفرید در این استان به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: پس از ۱۲ سال این منطقه با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به منطقه حفاظت شده ارتقا داده شد.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از سال ۱۳۹۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع بود، افزود: افزایش سطح حفاظت برای صیانت بهتر از تنوع زیستی گیاهی و جانوری از اهداف ارتقا جایگاه است.

به گفته یوسف پور، با ارتقای این منطقه به منطقه حفاظت شده سطح مناطق تحت مدیریت استان از ۱۱.۸ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت.

اجرای ۶ برنامه عمل برای گونه‌های در معرض خطر

وی با اشاره به اینکه هم اینک ۶ برنامه عمل برای گونه حیات وحش در معرض انقراض از جمله خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، غاز پیشانی سفید، قوچ و میش، بالابالان و قزل‌آلا خال قرمز در حال انجام است، افزود: هم اینک در کشور ۱۲ برنامه عمل برای گونه‌های در معرض خطر در دست اجراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تهیه برنامه عمل و حفاظت از گونه‌های گیاهی در استان گفت: برای گونه‌های گیاهی از جمله "زنیان پیرکوه"، در مساحتی کمتر از ۳۰۰ متر مربع است با همکاری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و محیط‌زیست برنامه مطالعاتی، تکثیر و احیا را در دستور کار داریم.

به گفته یوسف‌پور، گونه "مرزه" یا "ریحانک کلاری" یکی دیگر از گونه‌های گیاهی است که تنها رویشگاه این گونه در هشت هزار مترمربع در کوه کلار قرار دارد.

وی به تهیه اطلس گونه گیاهی "عروس سنگ" در استان اشاره کرد و گفت: در دنیا ۶۳ گونه عروسک سنگ شناسی شده که از این تعداد ۱۲ گونه در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که این امر ارزش بزرگی دراستان دارد.

چالش‌های حوزه محیط زیست چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: چرای دام زودتر از موعد و چند برابر ظرفیت و نبود برنامه جامع مدیریت پسماند از مهمترین چالش‌های حوزه محیط زیست استان است.

یوسف‌پور در ادامه با اشاره به فعالیت برخی واحدهای تولیدی از جمله خمیرمایه ناغان که اصول محیط زیست را رعایت نکرده و چندین مرتبه تعطیل شده بود، گفت: هم اکنون با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست تصفیه خانه این کارخانه احداث شده و ۱۰ درصد آلودگی در این کارخانه وجود دارد که تا آخر تیرماه به این کارخانه اجازه داده شده که این میزان را نیز رفع کند.

وی به استقرار برخی واحدهای صنعتی در قطب صنعتی شهرکرد که به دلیل بوی نامطبوع و یا دود باعث آلودگی هوا می‌شود، اشاره کرد و گفت: اخطارهای لازم به این واحدها داده شده و به صورت دوره‌ای نیز از این واحدها بازدید انجام می‌شود.

برگزاری ۱۷۰دوره آموزشی در بخش محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از برگزاری ۱۷۰ دوره و کارگاه آموزشی حضوری و غیرحضوری آنلاین برای پرسنل محیط‌زیست استان و کشور، فعالان محیط‌زیست کشور خبر داد و گفت: در حوزه عملکردی در ۶ حوزه مدیریت زیستگاه‌ها، مدیریت حیات وحش و ذخایر ژنتیکی، تالاب‌ها و موزه رتبه نخست کشور را کسب کردیم و در موضوعات آموزشی رتبه چهارم و حوزه اداری و مالی رتبه دوم کشور کسب شد.

وی برگزاری سه برنامه و رویداد ملی از جمله پرچمداری دانش سنتی، همایش ملی دانش سنتی و جشنواره پوستر و عکس دانش سنتی و استارتاپ دانش سنتی محیط زیست در استان را از جمله برنامه های این اداره کل عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل ۶ منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

۱۶ تا ۲۲ خردادماه با عنوان "سهم من در تداوم حیات" به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

نظر شما