شناسهٔ خبر: 67108503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش در جنگل‌ها و مراتع اصفهان باید در کمتر از ۱۵ دقیقه مهار شود

اصفهان-ایرنا -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: آتش در جنگل‌ها و مراتع استان باید در کمتر از ۱۵ دقیقه مهار شود در غیر اینصورت کنترل آن براحتی امکانپذیر نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب امینی روز دوشنبه در جلسه مدیریت بحران و جلوگیری از آتش‌سوزی در منابع و پهنه‌های طبیعی استان اصفهان اظهار داشت: کاهش زمان مهار حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط فرمانداری‌ها و دهیاری ها در شهرستان‌های این خطه و تجمیع و هم‌افزایی تجهیزات و ماشین آلات اطفاء است.

وی ادامه داد: رویش انواع گیاهان در جنگل‌ها و مراتع استان با توجه به بارش‌های ماه‌های گذشته خوب بوده است اما بدلیل افزایش دما در روزهای اخیر و تداوم این روند در روزهای آینده شاهد خشک شدن بسیاری از گیاهان خواهیم بود بنابراین احتمال وقوع حریق نیز بسیار بالاست و مراقبت بیش از قبل را می‌طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی اصفهان همچنین از برگزاری رزمایش(مانور) مرتبط با مهار آتش سوزی با محوریت مدیریت بحران استانداری و مشارکت منابع طبیعی و سایر دستگاه های مرتبط، عصر روز شنبه هفته جاری در شهر باغبهادران از توابع شهرستان لنجان خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی اصفهان نیز در این جلسه گفت: آتش‌سوزی دلیل ۲۶ درصد از تخریب اراضی طبیعی و زیست محیطی کشور است.

سرهنگ علیرضا طاهری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حریقی در پهنه‌های طبیعی استان گزارش نشده است، اضافه کرد: البته در سال گذشته ۴۰ فقره آتش سوزی در اراضی استان رخ داد و سبب تخریب یکصد هکتار از جنگل‌ها و مراتع شد.

وی هشدار داد: این یگان بطور قاطع با سودجویان و قانون‌شکنان بویژه آنانی که برای تصرف اراضی، جنگل‌ها و مراتع را بطور عمدی آتش می‌زنند برخورد جدی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

نظر شما