شناسهٔ خبر: 67105488 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جویندگان طلا در تله همستر

گاهی انسان‌ها تمایل دارند تا همسو با تصمیمات جمعی رفتار کنند در نتیجه بدون تحلیل و بررسی، از الگویی که گروه بزرگتری از مردم آن را انتخاب کرده‌اند پیروی کرده و به آسیب های ناشی از آن گرفتار می شوند، این در حالی است که می دانند پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می شود.

صاحب‌خبر -

بسیاری از افراد در بزنگاه های تصمیم گیری تمایل دارند برای عقب نماندن از  قافله همسو با  تصمیمات جمعی رفتار کنند در نتیجه برخی اشخاص بدون تحلیل و بررسی، از الگویی که گروه بزرگتری از مردم آن را انتخاب کرده‌اند پیروی می‌کنند و با رفتار قبیله ای یا توده وار در تله های ناشی از ان گرفتار می شوند چرا که منشا این رفتار به خاموش ماندن قوه‌ی تحلیل افراد بر می گردد.

این نوع رفتار در سرمایه‌گذاری و بازارهای اقتصادی نیز مشاهده می‌شود. نمونه‌های معروف رفتار گله‌ای در حوزه اقتصاد را می توان در حباب‌های اقتصادی، ریزش‌های شدید در بازارهای مالی و بورس و رکودهای اقتصادی شدید و عضویت در شرکت های هرمی جستجو کرد.

یکی از اصلی‌ترین معایب این رفتار توده وار این است که اگر افراد تحت تاثیر هیجانات موجود در بازار، حتی یک بار از طریق همراهی‌کردن جمع به سود رسیده باشند، امکان دارد به این رفتار  ادامه داده و در نهایت با ضرر و زیان بیشتری مواجه شوند. نمونه بارز این مثال عضویت ۱۱۶ میلیون نفر در بازی همستر تلگرام است. بازی که هیجان ناشی از آن در کشور ما نیز فراگیر شده و به قدری آتش رقابت در آن تند است  که هشدارها درباره ابهامات این بازی نیز مورد توجه  ایرانی‌ها قرار نگرفته و مردم همچنان در حال سبقت از هم برای بازی در ربات همستر هستند. فراگیری این مسئله سبب شده تا افراد زیادی از پیر و جوان و کودک بدون آشنایی اولیه با این بازار و بدون در نظر گرفتن الزامات آن وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و  در نهایت با زیان از آن خارج شوند.

هجوم کاربران به بازی همستر کامبت را می‌توان رفتاری شبیه یورش چهار سال پیش مردم به بازار بورس دانست که در همین نوع رفتارهای توده وار طبقه بندی می شود. اگر گریزی به شرایط بازار درآن بازه زمانی بزنیم، به راحتی می‌توان متوجه شد که یکی از علل ریزش بورس در تابستان ۹۹، افزایش غیر منطقی قیمت‌ها به دلیل ورود بیش از حد پول توسط افراد ناآگاه و مبتدی به بورس بود. این اتفاق سبب شد قیمت سهام شرکت‌ها تغییر زیادی پیدا کند و بازار برای تعدیل این شرایط، به ریزش دچار شود. رفتار گله‌ای در بورس معمولا در صف خرید و هم در صف فروش سهام مشاهده می‌شود و بسیاری از افراد بدون دقت به وضعیت بازار، پتانسیل رشد سهم مورد نظر و بدون تفکر و منطق، اقدام به فروش سهام خود یا خرید سهام نامناسب، با توجه‌ به رفتار جمع می کنند. تنها علت این رفتار آنها ناشی از سیگنال رفتاری سایر افراد مبنی بر معاملات سهام‌ها بوده بدون آن‌که  بدانند «واقعاً چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟»،‌«چرا باید فلان سهم را بخرم؟»، «آیا موعد فروش فلان سهام رسیده است؟».

بازی همستر دقیقا با فرمی شبیه نات‌کوین معروف شده و در سبک بازی‌های Play To Lern قرار می‌گیرد.  قیمت نات‌کوین بعد فهرست شدن در صرافی‌های بزرگ، ظرف یک هفته رشد ۳۰۰ برابری را تجربه کرد و الان حجم ۴.۵ میلیارد دلاری معاملات روزانه را به‌ثبت رساند. همستر نیز دقیقا با همین ترفند که نات‌کوین را به خوشبختی رسانده، درحال ترند شدن در بازار رمزارز است.

نگاهی به آمارها در بازی نات کویین که شبیه یک شرکت هرمی دیجیتالی عمل کرد نشان می دهد؛ در این بازی هرمی تنها عده معدودی که در ابتدای راه با انتشار لینک دعوت، زیرمجموعه قوی جذب کردند، موفق به کسب درآمد بالا شدند، اما درآمد کاربران عادی چنگی به دل نمی زد. در این بازی ۳۵ میلیون کاربر فعال شدند و سرانه استخراج توسط هر کاربر حدود ۱/۶ میلیون سکه بود که در ادامه به هزارو۶۰۰ نات‌کوین تبدیل شد. سرانه درآمد هر کاربر در این بازی پس از لیست شدن این میم کوین حدود ۶۰۰ هزار تومان بود که در قیمت‌های فعلی، حدود ۲ میلیون تومان ارزش دارد. در  بازی همستر هم به دلیل هجوم کاربران کل پاداش احتمالی چیزی بیشتر از این رقم نخواهد بود که حساب هزینه و فایده آن قابل تامل است. بر این مقوله بیفزایید که هیچ ضرر و زیانی در این بازار قابل پیگیری نیست و  اگر ارزش این رمزارزها به واسطه حاکمان این شبکه کاهش یابد، کسی پاسخگوی کاربران ایرانی نخواهد بود.

ورای از اینکه در این فضا، بساط کلاهبرداری با ربات ها برای این بازی پهن شده و سودجویان برای طمع مردم کیسه های زیادی دوخته اند و بی توجه به گمانه هایی که از یک تجارت خاکستری پشت پرده این بازی سخن می گوید و هدف مالک تلگرام از راه اندازی «همستر کامبت» را زیر سئوال می برد، بازی همستر را می‌توانیم پروژه جدیدی مثل نات‌کوین بدانیم که در نهایت چیزی فراتر از ارائه یک رمزارز جدید نخواهد بود، با همان مزایا و ریسک ها.

نظر شما