شناسهٔ خبر: 67100313 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احیای سند تحول نظام آموزش و پرورش قزوین در دولت سیزدهم

قزوین - ایرنا - دولت سیزدهم از آغاز کار اجرایی خود گام‌های موثر و تاثیرگذاری را برای برقراری نظام عدالت آموزشی برداشت که نمونه بارز و برجسته این اقدامات را باید در استان قزوین بررسی و تحلیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزگاری را به یاد داریم که بسیاری از مدارس استان قزوین با گذشت چند روز از سال تحصیلی جدید بدون معلم می‌ماندند، یادمان می‌آید که دانش آموزان به جای حضور فعال در کلاس های درس و یادگیری دروس خود، اوقاتشان به بطالت می‌گذراندند.

چنین وضعیتی حتی در بعضی از مدارس برتر نیز بود، برخی اولیای دانش آموزان که تحمل چنین اوضاعی را نداشتند، به کلاس درس رفته و موضوع آموزش را برعهده می‌گرفتند، آن هم کسانی که تخصصی نداشتند و از شیوه های نوین آموزشی هم چیزی نمی دانستند، اما برای استفاده بهینه دانش آموزان از سال تحصیلی، دست به کار می‌شدند.

سال ۱۴۰۰ اما اوضاع به کلی تغییر پیدا کرد و رویه‌ گذشته با انتخاب دولت سیزدهم متحول شد، با روی کار آمدن دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی به طور جدی موضوع نظام آموزشی به دانش آموزان رنگ و بوی جدی به خود گرفت و بلافاصله برای جذب معلم در آموزش و پرورش کارهای قابل توجهی صورت گرفت.

دولت سیزدهم برای برقراری عدالت آموزشی اهتمام ویژه‌ای لحاظ کرد تا جایی که امروز و پس از گذشته سه سال در استان‌هایی مانند قزوین این موضوع بیش از سایر استان‌ها نیز نمود پیدا کرد، نخست اقداماتی صورت گرفت که جذب معلم یکی از آنان بود، به طوری که ۲ هزار و ۵۴۵ دبیر و آموزگار در دولت سیزدهم در استان قزوین جذب آموزش و پرورش شدند.

از طرفی دیگر، تجهیزات هنرستان‌ها به میزان قابل توجهی تقویت شدند و آمارها نشان می‌دهد که در سه سال مدیریت دولت سیزدهم تجهیزات هنرستان‌های استان قزوین به میزان ۱۴۰ میلیارد ریال افزایش داشته است تا دانش آموزان از امکانات مناسبی برخوردار شوند.

افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان استان قزوین نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داشت و متوسط زمین چمن مصنوعی مدارس از ۳۳ سانتی متر مربع به ۴۸سانتی متر مربع افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح شهید سلیمانی نیز به عقیده بسیاری از صاحب نظران از دیگر طرح‌های موفق این دولت است که در سه مرحله عملیاتی و با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال ۷۵ چمن مصنوعی، سه سالن ورزشی، هشت کلاس درس تربیت بدنی و سه کفپوش روباز مورد بهره برداری قرار گرفت.

از دیگر اقدامات چشمگیر دولت سیزدهم، بهره برداری از ۲۹۲ طرح آموزشی، پرورشی، ورزشی و تاسیساتی در آموزش و پرورش قزوین بود که هرچند مثل بسیاری دیگر از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم آن طور که شایسته است اطلاع رسانی قابل توجهی از آنها صورت نگرفت اما نمی‌توان دستاورد این خدمات را نادیده گرفت.

روند ساخت استخرهای دانش آموزی در استان قزوین نیز از ابتدای این دولت با آهنگ رشد متناسبی همراه بود تا جایی که بر همین اساس، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل استخرهای ۹ دی و شهید رجایی جذب شد که اولی تکمیل و دومی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اجرای طرح شهید ابراهیم هادی و گرامیداشت هفته معلم نیز به عنوان طرح موفق دیگر دولت سیزدهم بود و برگزاری مسابقات ورزشی همکاران فرهنگی در ۲ گروه خواهران و برادران با حضور سه هزار و ۵۰۰ قشر فرهنگی در مناطق چهارده گانه را می‌توان از اقدامات مفید دولت سیزدهم نام برد.

طرح شهید ابراهیم هادی، بستری را فراهم کرد تا مسابقات ورزشی و تمرینات برخی رشته ها از جمله فوتسال، والیبال، تنیس روی میز و کوهپیمایی برای برادران و والیبال، تنیس روی میز و کوهپیمایی برای خواهران در سطح معلمان برگزار شود.

همچنین تجهیزات و اقلام ورزشی با اعتباری معادل ۱۵ میلیارد ریال در سه سال نخست دولت سیزدهم در مدارس قزوین تهیه و توزیع شد تا دانش آموزان بتوانند در کنار تحصیل به بازی و ورزش پرداخته و نشاط اجتماعی دریافت کنند.

اجرای طرح شهید خرازی شامل آزادسازی ۱۷ فضاهای ورزشی با هدف برگزاری مسابقات ورزشی نیز بعد از ۹ سال در مناطق چهارده گانه آموزش و پرورش این استان به اجرا درآمد که این موضوع نیز از جمله تدابیر خوب دولت سیزدهم، به ویژه رییس جمهور شهید و هیات دولت ایشان به حساب می‌آید.

بی شک نظام آموزش و پرورش کشور، به ویژه در استان قزوین طی یک دهه اخیر شاهد اقداماتی در این سطح گسترده نبود و این جز با همت بلند و سعی و تلاش رییس جمهور شهید میسر نمی شد.

نظر شما