شناسهٔ خبر: 67099968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

روحانی اهل افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا:

مواضع امام خمینی(ره) در حمایت از مسئله فلسطین مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بود

محمد آصف فروغ، روحانی اهل افغانستان با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) نخستین شخصیت جهان اسلام بود که مسئله فلسطین را در سطحی جهانی مطرح کرد و حمایت از آن را بر مسلمانان واجب دانست، این موضع را مبتنی بر اندیشه اسلامی و قرآنی امام راحل توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

محمد آصف فروغ، روحانی اهل افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) نخستین شخصیت جهان اسلام بود که مسئله فلسطین را در سطحی جهانی مطرح و حمایت از آن را بر مسلمانان واجب دانست، این موضع را مبتنی بر اندیشه اسلامی و قرآنی امام راحل توصیف کرد.

وی گفت: امام خمینی(ره) اولین شخصیت جهان اسلام بود که مسئله فلسطین را به شکلی جدی در تمام جهان اسلام مطرح کرد و علیه رژیم صهیونیستی و غاصب اسرائیل ایستاد. ایشان تمام جهان اسلام را مخاطب قرار داد و تأکید کرد که باید از فلسطین دفاع شود و ما باید علیه آنها اقدام کنیم.

این عالم افغانستانی با بیان اینکه امروز پس از سی و پنجمین سال از رحلت امام خمینی می‌توان دید که ایشان تا چه اندازه در این مسئله بر حق بوده است، تصریح کرد: در اجلاس‌ها و کنفرانس‌های بین‌‌المللی متعدد مسئله فلسطین و به‌ویژه وضعیت کنونی در نوار غزه مطرح می‌شود و شخصیت‌های بزرگی از جهان اسلام در این مطالب خوب و ارزشمندی در راستای هماهنگی جهان اسلام به‌ویژه در لزوم دفاع از مردم مظلوم غزه مطرح می‌کنند.

به گفته محمد آصف، آزادسازی قدس و فلسطین در اندیشه امام خمینی(ره) مبنای قرآنی و اسلامی دارد، چرا که در قرآن و اسلام بر یاری مظلوم و ستمدیده از سویی و بر مقاومت در برابر متجاوز تأکید شده است. با این‌حال این اندیشه اگرچه از بین مردم مسلمان در کشورهای مختلف پذیرفته شده است اما در سطح دولت‌ها اقدامات متناسبی با تجاوزات صهیونیست‌ها و حامیان آنها صورت نگرفته است، اگرچه بسیاری از این دولت‌ها همواره خود را حامی آرمان فلسطین جلوه می‌دهند، اما در عمل با سکوت در برابر این اقدامات و در برخی از موارد با حمایت از صهیونیست‌ها و حرکت در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عملاً در راه نابودی آرمان فلسطین و تثبیت اشغالگری اقدام می‌کنند.

 وی در پاسخ به این سؤال که شما به عنوان یک عالم اسلامی نخست آرای امام خمینی درباره مسئله فلسطین را با توجه به گذشت بیش از 40 سال از مطرح شدن آن چگونه تحلیل می‌کنید و در برابر، موضع کشورهای اسلامی را تا چه اندازه با این آراء و فراتر از آن اندیشه اسلامی مطابق می‌دانید، گفت: این رویکرد مبتنی بر اندیشه‌ای اسلامی است و جای شکی در آن نیست و آنچه امام(ره) مطرح کرد کاملاً مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.

آصف فروغ توضیح داد: اسلام، دفاع از مسلمانان و آزادی مسلمانان را تکلیف شرعی می‌داند. اما متأسفانه در شرایط امروز می‌بینیم که برخی کشورها به وظیفه اسلامی خود عمل نکردند اما جمهوری اسلامی ایران با عمل به این اندیشه‌ها توانسته است نقش اسلامی خود را به‌خوبی ایفا و جانانه از مردم فلسطین و مسلمانان دفاع کند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم نماید؛ تمام جهان اسلام باید از مردم فلسطین دفاع کنند و این امر اختصاص به مذهب خاصی ندارد و وظیفه تمام مسلمانان است.

وی در ادامه درباره سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم و شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه ایشان و همچنین موضع این شهیدان در حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه گفت: این ضایعه و حادثه دردناک را به مردم ایران تسلیت می‌گویم، ما بسیار از این حادثه متأثر شدیم؛ اما نباید از یاد برد که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران از جمله افرادی بودند که در حمایت از فلسطین و مردم غزه موضعی بسیار درخشان داشتند.

این اندیشمند افغانستانی در پایان تصریح کرد: آنها همچنین با حضور در مجامع مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، جهان اسلام و دیگر کشورها را تشویق می‌کردند تا از مردم غزه حمایت کنند و موضعی اصولی در قبال مسئله فلسطین داشته باشند؛ مواضعی که در راستای اندیشه‌های امام خمینی(ره) و عقاید و آرای اسلامی است.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام

نظر شما