شناسهٔ خبر: 67099463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هند؛ از اینفلوئنسرها تا انتشار اخبار دروغ

امیرمحمد سهرابی

امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش فعال و گسترده‌ای را در وقایع سیاسی دنیا ایفا می‌کنند و طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ انتخاباتی که در آن تاثیرات و ردپایی از شبکه‌های اجتماعی و چالش‌های مربوطه را می‌توان پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یک مقاله تحقیقاتی با اشاره به انتشار اخبار نادرست در رسانه‌های اجتماعی طی انتخابات سال ۲۰۱۹ هند نشان می‌دهد که بیشتر موارد بخشی از کارزارهای انتخاباتی احزاب اصلی علیه رقبایشان بوده است.

گزارش شده که اکثر اطلاعات نادرست از حساب‌های حزب «بهاراتیا جاناتا» و حزب «کنگره ملی هند» نشات گرفته است و مواردی نظیر «کارزار انتخاباتی، فساد، مذهب، سلبریتی، ملی‌گرایی، جنسیت و توسعه» اغلب به عنوان موضوعاتی در نظر گرفته می‌شوند که کاربران با اهداف خاصی اخبار کذب مربوط به آنها را منتشر می‌کنند.

احزاب سیاسی هند معمولا با استفاده از مطالب ساختگی در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، فیسبوک، ایکس و ... اهداف خود را در انتخابات پیش می‌برند.

همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در هند همراه با دسترسی به تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی به بستری برای فعالیت‌های سیاسی در این کشور بدل شده‌اند. انتخابات سراسری هند در هفت مرحله از تاریخ نوزدهم آوریل الی یکم ژوئن ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین الی ۱۲ خرداد) برگزار شد و احزاب سیاسی هند معمولا با استفاده از مطالب ساختگی در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، فیسبوک، ایکس و ... اهداف خود را در انتخابات پیش بردند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هند؛ از اینفلوئنسرها تا انتشار اخبار دروغ انتخابات هند

شبکه‌های اجتماعی و انتخابات

انتخابات سراسری ۲۰۱۹ اولین انتخابات سراسری بود که طی آن تقریبا یک‌سوم از رای‌دهندگان به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشتند؛ رسانه‌هایی که توانسته‌اند با انتشار اخبار و مطالب مربوطه بر افکار رای‌دهندگان و هم‌چنین فعالیت احزاب سیاسی سمت و سوی جدیدی ببخشند.

تحقیقات اخیری که توسط «اکسس ناو» و «گلوبال ویتنس» انجام شده است، نشان از این دارد که یوتیوب ۴۸ مورد از تبلیغات را به زبان انگلیسی و هندی که سیاست‌های این شبکه اجتماعی را در رابطه با تبلیغات و اخبار نادرست انتخابات هند نقض کرده، تایید می‌کند.

مقاله تحقیقاتی مذکور با اشاره به انتشار اخبار کذب و تصاویر تقلبی و جعل ماهرانه ویدئوها (دیپ فِیک) با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در رابطه با انتخابات تاکید می‌کند که اطلاعات نادرست بر یکپارچگی انتخابات در جهت منفی تاثیر می‌گذارد و روند انتخابات را در کشور تضعیف می‌کند و هم‌چنین دموکراسی را به خطر می‌اندازد. این روند نادرست رای‌دهندگان را فریب می‌دهد، آگاهی واقعی آن‌ها را نسبت به مسائل کلیدی انتخاباتی منحرف می‌کند و به اشتباه جایگزین اطلاعات قابل‌اعتماد می‌شوند.

احزاب سیاسی با مشارکت اینفلوئنسرها در یوتیوب و اینستاگرام – افرادی که سعی می‌کنند با اشتراک‌گذاری سبک زندگی خود در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار به نظر برسند – محتوایی را برای عموم به نمایش می‌گذارند تا بتوانند رای مردم عادی را به‌دست بیاورند تا از این طریق به حفظ قدرت خود کمک کنند.

این مقاله تحقیقاتی با اشاره به فعالیت احزاب و سیاستمداران هندی می‌نویسد که این نامزدهای انتخاباتی با همکاری چنین افراد ظاهرا تاثیرگذار می‌خواهند نوعی حس نزدیکی را به عموم منتقل کنند تا از این طریق بتوانند نظر شهروندان را نسبت به عملکرد خود جلب کنند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هند؛ از اینفلوئنسرها تا انتشار اخبار دروغ «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند

عدم شفافیت در منابع مالی

مقوله دیگری وجود دارد که انتخابات هند و قوانین مربوطه را به چالش می‌کشد. هیچ شفافیتی وجود ندارد که آیا این افراد تاثیرگذار مبلغی را در ازای ویدئوهای تبلیغاتی دریافت می‌کنند یا خیر که از قضا همین مسئله، قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات سیاسی که توسط کمیسیون انتخابات هند تنظیم و تدوین شده است، دور می‌زند. علاوه بر اینفلوئنسرها، بازیگرانی هم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که بعضا بی‌محابا اظهار نظراتی را درباره نامزدها انجام می‌دهند. آنها هیچ وابستگی به سازمان یا نهادی ندارد و بدین ترتیب شاید انتخاب رای‌دهندگان را تحت تاثیر قرار دهند.

احزاب سیاسی هند، کانال‌ها و رسانه‌های اجتماعی مخصوص به خود را دارند که کارمندانی به طور اختصاصی برای آن‌ها فعالیت می‌کنند. با این حال، احزاب ثروتمند این کشور دارای «سلول‌های فناوری اطلاعات» هستند که به طور شبانه‌روز فعالیت کرده و مطالبی را منتشر می‌کنند. این رسانه‌های ۲۴ ساعته تغییر و تحول در شبکه‌های اجتماعی را رصد و استراتژی‌هایی برای انتشار اخبار خود ایجاد می‌کنند. با نگاهی به سال‌های اخیر در هند، می‌توان انتخابات ۲۰۱۹ را «انتخابات شبکه‌های اجتماعی» نامید زیرا احزاب سیاسی و سیاستمداران به‌ طرز بی‌سابقه‌ای برای پیشبرد اهداف خود و دور زدن جریان اصلی مطبوعات در کشور از این شبکه‌ها استفاده کردند.

کارزارهای حزب «بهاراتیا جاناتا» الگوی مشابهی را در انتخابات هند دنبال کرده‌اند که در آن حامیان و سیاستمداران به‌اتفاق هم علامت‌هایی را در حساب شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند که نشان از حمایت از «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند دارد.

هند هم‌چنین مدت‌هاست از شیوه‌ها و ابزارهایی از قطعی کامل اینترنت گرفته تا مسدودسازی برخی از راه‌های ارتباطی جهت کنترل افکار عمومی در جریان انتخابات استفاده کرده است. برای مثال بیش از ۳۰ مورد قطعی اینترنت در انتخابات ۲۰۱۹ ثبت شده و در ماه فوریه و مارس ۲۰۲۴ در پی اعتراضات کشاورزان قطعی طولانی مدت اینترنت رخ داد و ۱۷۷ حساب رسانه‌های اجتماعی که از اعتراضات حمایت کرده بودند، مسدود شدند.

انتهای پیام

نظر شما