شناسهٔ خبر: 67308233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست خبری سعدالله زارعی مطرح کرد؛

ابتکار عمل در دست مقاومت است/تشریح چرایی مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکره و پایان جنگ غزه

تهران- ایرنا- کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: اگر رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون پیروزی نظامی به پایان برساند، با فروپاشی پایه‌های اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و روابط خارجی باید حکم نابودی خود را امضا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل بین الملل و رئیس مرکز مطالعات اندیشه سازان نور، در نشستی با حضور اصحاب رسانه با ذکر این نکته که اراده آمریکا تعیین کننده روند و پایان جنگ نیست، گفت: تحولات این دو هفته اخیر نشان می‌دهد اکثر اتفاقاتی که رخ داده از اراده رژیم صهیونیستی و آمریکا خارج است.

استواری حیات رژیم صهیونیستی بر چهار مولفه

سعدالله زارعی گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها روی این مسئله که جنگ غزه باید با پیروزی نظامی رژیم صهیونیستی به پایان برسد اشتراک نظر دارند. آمریکا حیات رژیم صهیونیستی را حیات خودش می‌داند و از این رو بر این مسئله که جنگ نباید در چرخه‌ای غیر از چرخه نظامی با پیروزی رژیم صهیونیستی و با شکست مطلق مقاومت به پایان برسد، تردیدی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی ۴پایه اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و روابط خارجی برای حیات دارد. در این ۸ ماه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در جریان عملیات طوفان الاقصی دچار خطای جمع بندی شده است و رژیم در نشان دادن نقاط نگهداری اسرا و مرکز تجمع و تسلیحات مقاومت غزه دچار خطای پی در پی شده است. در گزارش‌هایی از بیمارستان شفا، خان یونس و رفح خطای رژیم صهیونیستی کاملا فاش شد لذا سیستم اطلاعاتی دچار خدشه جدی شده است.

آمریکا حیات رژیم صهیونیستی را حیات خودش می‌داند و از این رو بر این مسئله که جنگ نباید در چرخه‌ای غیر از چرخه نظامی با پیروزی رژیم صهیونیستی و با شکست مطلق مقاومت به پایان برسد، تردیدی ندارد.

زارعی بیان کرد: از طرفی دیگر سیستم نظامی رژیم صهیونیستی هم مختل و کار به انحلال کابینه جنگ کشیده شد. سیستم سیاسی رژیم هم در اینکه بتواند یک اجماع داخلی ایجاد کند و بر تفرقه‌ها و اختلافات داخلی همچون گذشته فائق بیاید نیز دچار بحران شده است.

وی افزود: اکنون برای اولین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی شاهد یک روند جهانی ضد صهیونیسم هستیم. ۱۴۸ کشور، فلسطین را به عنوان یک کشور با اختیارات کامل به رسمیت شناختند و دادگاه لاهه که فلسفه تاسیس‌اش حمایت از پرونده‌های تشکیل یافته توسط قدرت‌هایی مثل آمریکا بود به نفع غزه و به ضرر رژیم بیش از سه حکم صادر کرد و موج جهانی در کشورهای مختلف و بخصوص در غرب به نفع غزه در بیش از ۲۵۰ دانشگاه تظاهرات شکل گرفت. این‌ها نشان دهنده این است که پایه روابط خارجی رژیم صهیونیستی دچار خدشه شده است.

زارعی تاکید کرد: اگر رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون پیروزی نظامی به پایان برساند یعنی با فروپاشی این چهار پایه مهم باید نابودی خودش را امضا کند. واضح است که پایان دادن به جنگ بدون پیروزی نظامی برای صهیونیست‌ها چقدر خطرناک و خسارت بار است.

پایان اراده‌ آمریکایی

رئیس مرکز مطالعات اندیشه سازان نور با اشاره به عدم توانایی و اراده آمریکا در کنترل وضعیت نیروهای صهیونیست در غزه، اظهار داشت: یکی از نشانه‌های پایان اراده آمریکایی ها افزایش عملیات‌های مقاومت در غزه است که از ۱۱۰ مورد در ماه آوریل به ۴۳۰ مورد در ماه می یعنی ماه گذشته میلادی رسیده است. اینکه مقاومت غزه موفق شده با موشک‌های جدید جنگ افزار بسیار قدرتمند صهیونیستی را منهدم کند؛ نشان دهنده این است که هنوز مقاومت غزه نه تنها به شکل خوبی می‌جنگد. بلکه ابتکارهایی نیز در آستین دارد و این خیلی مسئله مهمی است.

زارعی افزود: مورد دیگری که از اختیار رژیم صهیونیستی خارج است، مقاومت لبنان است که تصعید شدیدی طی یک هفته اخیر و پس از شهادت ابوطالب در جنوب لبنان اتفاق افتاد. حزب الله بر خلاف آن چیزی که صهیونیست‌ها مطرح می‌کردند که نسبت به تشدید حملات دچار ملاحظه است به یکباره با اقدام عملیاتی و آفندی مواجه شدند بگونه‌ای که حزب الله هم از لحاظ کیفی شلیک به عمق ۵ کیلومتر در این دو هفته اخیر را به شلیک در ۴۰ کیلومتر افزایش داد و از نظر کمی هم شلیک‌هایی که روزانه شاید به ۲۰ یا ۳۰ مورد محدود بود یکباره در یک روز این شلیک‌ها به بیش از ۲۰۰ مورد افزایش پیدا کرد. این نشان داد که ابتکار عمل در صحنه عملیات دست آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.

وی بیان کرد: صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر شکست سنگین در غزه مخصوصا شکست‌های یک ماه اخیر به دروغ مسئله جبهه شمالی را مطرح می‌کند. در حالیکه فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرده‌اند که توان ادامه جنگ در غزه را ندارند، حالا رژیم صهیونیستی میخواهد در یک جبهه بسیار بزرگتری که اصلا با جبهه غزه قابل مقایسه نیست درگیر شود. این یک بلوف تبلیغاتی برای پوشاندن افتضاح این روزها است تا رژیم صهیونیستی در پناه یک تبلیغات سیاسی بتواند یک تنفس مصنوعی پیدا بکند.

بن بست نظامی رژیم صهیونیستی

کارشناس ارشد مسائل بین الملل با اشاره به جمع بندی کارشناسان نظامی مختلف گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ وجه قادر به ادامه جنگ در سطحی که تا کنون انجام داده نیست و حتما ناچار است که در اداره جنگ یک تغییرات اساسی و بنیانی بدهد. ما گمان میکنیم انحلال کابینه نظامی در این راستا صورت گرفته است.

زارعی تصریح کرد: آمریکایی‌ها که بعد از ۸ ماه که قطعنامه‌ها را وتو می‌کردند، خودشان قطعنامه‌ای پیشنهاد دادند. اگرچه قطعنامه آمریکا مزورانه و به نفع رژیم صهیونیستی است اما در عین حال هیچ صحبتی از سلاح مقاومت نمی‌کند و حماس را به عنوان یک طرف مذاکره به رسمیت می‌شناسد و البته اشاره‌ای به اداره پس از جنگ غره نمی‌کند که در واقع بتواند دل مقاومت را برای پذیرش یک طرح سیاسی بدست بیاورد.

آمریکایی‌ها بعد از ۸ ماه که قطعنامه‌ها را وتو می‌کردند، خودشان قطعنامه‌ای پیشنهاد دادند. اگرچه قطعنامه آمریکا مزورانه و به نفع رژیم صهیونیستی است اما در عین حال هیچ صحبتی از سلاح مقاومت نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: این قطعنامه اشکالات اساسی دارد از جمله سرنوشت جنگ را مشخص نمی‌کند. آتش بس به یک دوره ۴۲ روزه محدود است و خروج نظامی رژیم صهیونیستی از غزه پیش بینی نشده و مسائلی دارد که برای مقاومت قابل پذیرش نیست اما در عین حال این قطعنامه آتش بس نشان دهنده این است که از نظر آمریکایی‌ها راه حل نظامی از سمت رژیم صهیونیستی وجود ندارد و گزینه نظامی نمی‌تواند مقصود آمریکا و رژیم صهیونیستی را در این جنگ تامین کند.

وظیفه خطیر رسانه‌ها

زارعی تاکید کرد: چیزی که الان بسیار مهم است هوشیاری رسانه‌ای است. شکست سنگین رژیم صهیونیستی در این جنگ واضح است. شکست آمریکا که در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته مشخص است؛ به تعبیر رسانه‌های صهیونیستی بیش از ۷۰ هزار تن سلاح در طول این جنگ راهی تل آویو کرده بود روشن است. در نقطه مقابل پیروزی درخشان مقاومت و سیاست تصعید مشخص است. پیروزی ابتکارات حزب الله، پیروزی مقاومت غزه و پیروزی جمهوری اسلامی ایران که این جنگ را به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک پشتیبانی کرده مشخص است.

وی با اشاره به آدرس غلط دادن رسانه های آمریکایی خاطرنشان کرد: آن چیزی که در روی زمین و صحنه عمل اتفاق افتاد زانو زدن رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت مظلومین غزه و در برابر مقاومت لبنان و بطور کلی در برابر مقاومت منطقه است.

زارعی با تاکید بر تبیین بدون اغراق ابعاد و جزئیات این مسئله گفت: باید این پیروزی بسیار تاریخی و تاثیرگذار را به تصویر بکشیم. مقاومت مومنانه مردم مظلومی که در ۸ ماه محاصره در شرایط قطعی آب، برق، فقدان دارو و بیمارستان و گرسنگی کودکان چه معنا و مفهومی دارد! ریختن ۷۰ هزار بمب در یک سرزمین ۳۶۰ کیلومتر مربعی غزه چه مفهومی دارد!

وی در ادامه افزود: استقامت مردم در چنین صحنه‌ای حتما در تاریخ بی‌نظیر است. چنین استقامتی در هیچ زمانی و در هیچ نقطه‌ای از دنیا ندیدیم و هیچ گروهی شایسته تر از این نبودند که مورد عنایت و اشاره خداوند در کلام الله مجید قرار بگیرند؛ «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ»

زارعی تصریح کرد: آیات نصر که در قرآن به تکرار آمده است و هیچ ملتی شایسته‌تر از مردم غزه برای مخاطب قرار گرفتن این آیات نصرت الهی نیستند. حالا این نصرت دارد اتفاق می‌افتد. وظیفه رسانه این است که نگذارد این فتح عظیمی که در واقع از تربیت دینی انسان‌های مومن برخواسته در لابه‌لای بعضی حرف‌های بی‌اساس گم یا تضعیف بشود.

افق مذاکرات آتش بس

کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که افق مذاکرات آتش بس چه خواهد بود، گفت: مذاکرات آتش بس در وضعیت بن بست است. پایان یافتن جنگ از طریق مذاکرات سیاسی و قطعنامه سازمان ملل مثل سم کشنده است. رژیم تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که اگر این جنگ با مذاکره سیاسی به پایان برسد هر چهار رکن رژیم صهیونیستی سقوط می‌کند و در واقع رژیم صهیونیستی ساقط می‌شود.

زارعی در پایان سخنان خود عنوان داشت: بنابراین صهیونیست‌ها بزرگترین مانع مذاکرات هستند. به این دلیل که بر مذاکرات و توافق سیاسی پرچم پیروزی حماس را در دنیا بالا می‌برد و پایان جنگ از طریق مذاکرات سیاسی پرچم رژیم صهیونیستی را پائین می‌کشد. به همین خاطر صهیونیست‌ها اگر چه زیر فشار اند و راه حل دیگری هم ندارند اما به شدت در مقابل مذاکرات و نتایج مذاکرات از جمله قطعنامه ۲۵۳۷ شورای امنیت ایستادند و مخالفت می‌کنند.

نظر شما