شناسهٔ خبر: 67098549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مردم و رسانه ها بخوانند؛

تاکید دادستان کل بر ایجاد فضای انتخاباتی سالم - اکونیوز

اقتصاد ایران: دادستان کل کشور بر همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی، ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزدها و فراهم کردن بستر کاملا مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد روز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور با درود به روح امام خمینی (ره) و شهیدان به ویژه شهدای خدمت اظهار داشت: روز ۱۴ خرداد رهبر معظم انقلاب در حرم حضرت امام (ره) فرمودند که «حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است» مردم در طول تاریخ انقلاب حتی قبل از جنگ، امام (ره) و انقلاب را با جان و فرزندانشان همراهی و در کنار نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی از نظام دفاع کردند.

وی ادامه داد: آرامشی که امروز در کشور وجود دارد به دلیل آگاهی مردم به مشکلات است؛ نمونه آن حضور گسترده مردم در تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی، راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس است. هر سال درصد قابل توجهی حضور مردم افزایش پیدا می‌کند. نمونه بارز و برجسته دیگر حضور مردم در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید خدمت و همراهان ایشان بود. این موارد سرمایه بزرگی است که مردم خلق می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: مردم در انتخابات مجلس با وجود بمباران تبلیغاتی دشمن حضور پیدا کردند.

موحدی‌ آزاد خطاب به مسئولان اجرایی و برگزاری انتخابات و نامزدهایی که صلاحیت آن‌ها احراز می‌شود و نامزدهایی که صلاحیت آنها تایید نمی‌شود، گفت: اولین تاکید حفظ وحدت ملی، هم‌بستگی اجتماعی و مسائل کشور و نظام است. دومین تاکید احترام به ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی، مقام ولایت فقیه و احیا و تقویت گفتمان امامان انقلاب است. سومین تاکید همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزدها و فراهم کردن بستر کاملا مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات است.

همکاری با رسانه های بیگانه جرم محسوب می‌شود

دادستان کل کشور اظهار داشت: تمرکز بر قانون‌مندی و اجرای صحیح قانون توسط مسئولان و نامزدها در تمام امور و فرآیندهای برگزاری انتخابات باید مورد توجه همگان قرار گیردهمچنین تاکید دیگر استفاده نکردن از امکانات و رسانه‌های بیگانه و معاند است؛ زیرا همکاری با آن‌ها اساسا جرم محسوب می‌شود و ششمین تاکید دامن نزدن به حساسیت‌های قومی و مذهبی، پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه و پرهیز از چالش آفرینی و تحریک آفرینی است.

دادستان کل کشور افزود: هفتمین تاکید پرهیز از تطهیر گروه‌ها و احزاب غیرقانونی و ضدانقلاب برای گرفتن رأی و هشتمین تاکید پرهیز از تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی نامزدها و همچنین نامزدها نسبت به یکدیگر توسط خودشان یا هواداران آن‌ها است. نهمین تاکید پرهیز از دادن وعده‌های خارج از توان و اختیارات قوه مجریه و دهمین تاکید پرهیز از دعوت به تجمعات خیابانی، راهپیمایی بدون مجوز و انتشار اخبار غیرواقعی و کذب توسط نامزدها و هواداران آن‌ها است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور ادامه داد: یازدهمین تاکید هماهنگی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در پیشگیری و برخورد سریع و قاطع با جرایم احتمالی مخل نظم و امنیت عمومی است.
دوازدهمین تاکید بر عدم افشاگری‌های غیرمستند و اثبات نشده، که در فضای عمومی جامعه تاثیر می‌گذارد و واکنش مردمی را در پی دارد، است؛ باید در این موارد با هماهنگی یکدیگر تصمیم‌گیری و برخورد کنیم.

موحدی‌ آزاد گفت: سیزدهمین تاکید توجه مسئولین و متولیان فرهنگی و صاحبان تریبون اعم از ائمه جمعه و جماعات و برخی چهره‌های رسانه‌ای، سیاسی و وابسته به نهادها و لزوم تامین انسجام ملی است؛ باید پیوسته در اظهارنظرها و استفاده از تریبون‌ها و رسانه‌ها مسائل انسجام ملی را در نظر داشته باشیم.

تاکید بر رصد و پایش فضای مجازی

وی ادامه داد: سوءاستفاده نکردن از مقام و موقعیت له یا علیه نامزدها تاکید چهاردهم است. پانزدهمین تاکید بر رصد و پایش فضای مجازی توسط نهادهای مسئول با هدف پیشگیری و بازدارندگی از تبلیغات محرک معاندین است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور با قدردانی از مسئولان دولتی که در غیاب رئیس جمهور امور کشور را انجام می‌دهند، گفت: با تدابیر و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اختلال در امور کشور ایجاد نشده و امور جاری کشور به روال عادی در حال انجام است و مراسم‌های فشرده، سنگین و ملی بعد از این حادثه با تدبیر برگزار شد. به لطف خدا و تلاش و مراقبت مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی هیچ حادثه‌ای رخ نداد.

موحدی‌ آزاد با قدردانی از وزارت کشور گفت: به محض وقوع این حادثه وزارت کشور بلافاصله مقدمات ثبت‌نام داوطلبان را فراهم کرد و فهرست ثبت نام داوطلبان را به شورای نگهبان ارائه کرد و پس از بررسی در موعد قانونی افراد دارای صلاحیت را اعلام می‌کنند. با اعلام اسامی احتمال دارد برخی توقعاتی داشته باشند و ناراحت شوند، ولی اطمینان داریم که مردم با آگاهی‌هایی که دارند آرامش را حفظ می‌کنند و نامزدها باید تسلیم تصمیمات مراجع قانونی باشند و قانون باید فصل‌الخطاب تمامی ما قرار گیرد.

دادستان کل کشور ضمن توصیه به سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: نظارت‌ها را تشدید و ارتباط را با دولتمردان و بخش‌های مختلف قوه مجریه افزایش دهد تا دولت جدید زمام امور را در دست گیرد.

به گزارش ایرنا، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران هشتم تیرماه در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران برگزار می شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران ۳۰ اردیبهشت ماه در بازگشت از آیین افتتاح سد قیزقلعه‌سی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و او و همراهانش و کادرپروازی به شهادت رسیدند. آیین تشییع شهید جمهور و یارانش در شهرهای تبریز، قم، تهران و مشهد با حضور میلیونی مردم سوگوار برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی سالانه خود در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به حضور میلیونی مردم در آیین تشییع شهدای خدمت، آن را بیانگر ارتباطات و علاقه و دلبستگی مردم و مسئولان در سطوح بالای کشور خواندند و افزودند: بر خلاف تلقین و ادعای دشمن و تکرار برخی‌ها در داخل که جمهوری اسلامی سرمایه ملی خود را از دست داده است، حضور میلیونی مردم در بدرقه شهیدان نشان داد این سرمایه ملی که در هیچ‌کجای دنیا نظیر ندارد پابرجاست.

ایشان حماسه انتخابات را مکمّل حماسه مردم در بدرقه شهیدان خواندند و افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

امروز یکشنبه ۲۰ خرداد سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد و بر این اساس، اسامی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بدین شرح است:

۱ - مصطفی پورمحمدی

۲ - مسعود پزشکیان

۳ - سعید جلیلی

۴ - علیرضا زاکانی

۵ - محمدباقر قالیباف

۶- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما