شناسهٔ خبر: 67321114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار قدس درباره اظهارات مشاور یکی از کاندیداها که گفته بود پیچ فروش نفت را بایدن شل کرد:

بایدن ۴۰۰ تحریم نفتی اضافه کرد ولی ما دوبرابر نفت و گاز فروختیم

وزیر نفت به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی و مشاور او در خصوص صادرات نفت با تخفیف ویژه و امکان صادرات نفت به دلیل آنکه بایدن اجازه آن را داده پاسخ داد و گفت: در دوره بایدن ۴۰۰ تحریم نفتی جدید وضع شد ولی ما بیش از دو برابر نفت و گاز با تخفیف کمتر از دولت قبل فروختیم.

صاحب‌خبر -

جواد اوجی در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص ادعاهایی که در جریان میزگردها و مناظره‌های انتخاباتی از سوی برخی نامزدها و مشاوران آن‌ها مطرح شد از جمله فروش نفت ایران با تخفیف زیاد و بلاتکلیف بودن دریافت پول آن و اینکه صادرات نفت به دلیل آنکه بایدن فضا را باز کرده و اجازه آن را داده ممکن شده با بیان اینکه درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در سال ۹۹  معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده که در پایان سال 1402 به ۶۵ میلیارد دلار رسیده، گفت: این افزایش بیش از دو برابری در حالی است که در همین مدت دولت بایدن بیش از ۶۰۰ تحریم علیه کشورمان وضع کرده که ۴۰۰ مورد آن در حوزه نفت و گاز بوده است.
اوجی افزود: این در حالی ا‌ست که دولت بایدن در ابتدای شروع به کار دولت شهید رئیسی برای افزایش فشارها به سراغ توقیف و ضبط کشتی‌های ما هم رفت که با ورود نیروهای مسلح ما و تدبیری که صورت گرفت این تجاوز و سرقت‌ها ناکام ماند و متوقف شد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: فاز بعدی اقدام‌های دولت بایدن رفتن به سراغ بنادر کشورهای دیگر (برای منع ورود کشتی‌های ایران) و فشار بر پالایشگاه‌های دیگر کشورها بود که این اقدام هم تأثیری نداشت و به گفته و اذعان خودشان امروز ناوگان نفتکش ایران از هفت فروند به ۴۰۰ فروند رسیده که البته من اعلام می‌کنم بسیار بیشتر از این هم هست.
وی در خصوص تخفیف ویژه به خریداران نفت ایران هم تصریح کرد: به جرئت می‌گویم تخفیف‌ها در فروش نفت در این دولت به مراتب کمتر از دولت قبل بوده و ابتکارهای خوبی در این دوره برای صادرات نفت انجام گرفت.
این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: ریل‌گذاری خوبی در این دولت رقم خورده به نحوی که در دولت بعد هم این مسیر مستمر خواهد بود و دشمنان از متوقف کردن این مسیر ناتوان هستند، من معتقدم حتی اگر ترامپ هم بازگردد برخلاف ادعای برخی‌ها صادرات نفت ایران متوقف و کم نخواهد شد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما