شناسهٔ خبر: 67097196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کابینه نتانیاهو یک قدم به سرنگونی نزدیک‌تر شد

تعدادی از سران صهیونیست به استعفای بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ واکنش نشان داده و رئیس اپوزیسیون رژیم نیز خواستار تغییر کابینه شد.

صاحب‌خبر -

یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به استعفای بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تصمیم گانتس و آیزنکوت برای خروج از کابینه شکست خورده مهم و به جا است. زمان آن فرا رسیده که یک کابینه عاقل جایگزین این کابینه افراطی شود. حکومتی که امنیت را به شهروندان و اسرای ما را به خانه بازگرداند». 

به گزارش جروزالم پست، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که از وزرای راست افراطی محسوب می‌شود، در واکنشی منفی به این اقدام خطاب به گانتس گفت: «وقتی ۸ ماه پیش عضو کابینه جنگ شدی کار شجاعانه و درستی انجام دادی، اما امروز اقدام شما در جهت برچیدن این انسجام به دلایل سیاسی و غیرمسئولانه صورت گرفت». او در ادامه انتقادات خود نوشت: «هیچ اقدامی بدتر از استعفا در طول جنگ وجود ندارد. این دقیقاً همان چیزی است که سینوار، نصرالله و ایران به دنبال آن بودند و متأسفانه شما خواسته آنها را برآورده کردید». 

از سوی دیگر، یایر گولان، رئیس تازه منتخب حزب کارگر از «زمان» خروج گانتس انتقاد کرد و آن را «خیلی دیر» خواند. او در این خصوص نوشت: «من شک ندارم که بنی گانتس شخصا نیت خوبی داشت. او درست مثل ما نگران سرنوشت اسرائیل است. تصمیم او برای استعفا بزرگترین شکست در تاریخ اسرائیل بود: ضروری، مناسب، اما دیر». 

گفتنی است، یائیر لاپید پیش از این نیز بار‌ها به بنیامین نتانیاهو و کابینه او حمله کرده و او را بی‌برنامه خوانده بود. 

خبر استعفای گانتس که با غرب و به خصوص مقامات آمریکایی روابط خوبی داشت، امشب در حالی منتشر شد که بنیامین نتانیاهو شب گذشته از وی خواسته بود وحدت را حفظ کرده و کابینه را ترک نکند. پیش‌بینی می‌شود با خروج او از کابینه، فشارهای بین‌المللی بر نتانیاهو افزایش یابد.

گفتنی است، ائتلاف نتانیاهو هنوز اکثریت کنست را با ۶۴ عضو در اختیار دارد، اما در پی این استعفا، احتمالا بی‌ثبات خواهد شد. خروج گانتس همچنین احتمالا تحولات مربوط به جنگ غزه و مذاکرات آتش‌بس را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما