شناسهٔ خبر: 67097114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح شد:

استفاده از پسماندهای صنعتی ویژه در اقتصاد چرخشی

در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح شد: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: 400 واحد صنعتی این استان در سامانه حفاظت محیط‌زیست به ثبت رسیده و این واحدها 9 میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه دارند. این میزان پسماند باید در اقتصاد چرخشی مورد استفاده قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر اسدی در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی، افزود: قرار شده است در این 400 واحد صنعتی ثبت شده در سامانه محیط‌زیست، برنامه ویژه‌ای ارائه شود تا پسماندهای آنها در دیگر واحدها به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

وی به فرایند نظارت بیشتر بر روی پسماندهای صنعتی اشاره کرده و ادامه داد: باید در تمامی نواحی و شهرک‌های صنعتی مستقر در استان که دوربین‌های ورودی و خروجی دارند، آی‌پی دوربین‌ها در اختیار مجموعه حفاظت محیط‌زیست قرار گیرد تا نظارت بیشتری بر پسماندها صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در خصوص شرکت ایرالکو و تعدادی از صنایع استان که پسماندهای صنعتی و ویژه دارند، اظهار داشت: باید برای پسماندهایی که از دهه 40 تاکنون در محدوده داخلی شرکت ایرالکو ذخیره شده است، طرح کامل و جامعی ارائه شود.

اسدی به لجن‌های آهکی شرکت پتروشیمی شازند به عنوان پسماند صنعتی این شرکت اشاره داشته و تصریح کرد: شرکت پتروشیمی شازند در سال جاری لجن‌های آهکی خود را به عنوان پسماند به عنوان ماده اولیه به کارخانه سیمان تهران ارسال کرده است.

وی بیان داشت: در خصوص اراضی که برای سایت‌های پسماند در شهرستان‌های ساوه، تفرش و اراک در نظر گرفته شده است، مقرر شد کارگروه‌هایی تشکیل شود و موارد مربوط به زمین و مالکیت آن از لحاظ اجرای مواد 32 قانون حفاظت بهره‌برداری و یا از طریق ماده ۶۹ قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالیاتی دولت انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی به طرح جامع پسماند شهر تفرش اشاره داشته و تأکید کرد: طرح جامع پسماند شهر تفرش بررسی و با اصلاحاتی تأیید شد تا پسماندهای این منطقه نیز با روال پیش‌بینی شده مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: در مجموع 5 نوع پسماند در این استان وجود دارد. در این راستا باید به سمتی حرکت کنیم که با تدابیر لازم و اتخاز تصمیمات اساسی این پسماندها مدیریت شوند.  

یوسف یوسفی افزود: یکی از انواع پسماندها در استان، پسماندهای خانگی و شهری است و روزانه 900 تن در استان مرکزی تولید می‌شود. روزانه هر فرد در استان مرکزی حدود 500 تا 600 گرم پسماند خانگی و شهری تولید می‌کند.

وی ادامه داد: نوع دوم پسماند استان را پسماندهای عفونی برشمرد و گفت: روزانه 7.5 تن پسماند عفونی و بیمارستانی در استان مرکزی تولید می‌شود. در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و این نوع پسماند در شهرستان‌های اراک و ساوه به خوبی مدیریت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: پسماندهای صنعتی از دیگر انواع پسماندها در استان مرکزی است. متأسفانه سالانه 11 میلیون تن پسماند صنعتی در 3000 واحد صنعتی استان تولید می‌شود که از این میزان پسماند، حدود 9 میلیون تن مربوط به 400 واحد صنعتی است.

یوسفی تصریح کرد: پسماند ویژه صنعتی نوع دیگری از پسماندهای استان است که سالانه حدود یک میلیون تن از این پسماندها تولید می‌شود. این نوع پسماند در سایت‌های مخصوص رفع می‌شود. در دهه 90 یک سایت ویژه به این موضوع در شهرستان ساوه اختصاص یافت که پروژه موفقی نبوده است.

وی بیان داشت: پسماندهای کشاورزی، کشتارگاه‌ها و ظروف سموم نوع دیگری از پسماندها هستند. در گذشته پسماندهای روستایی در 200 نقطه از استان جمع‌آوری و رها می‌شدند. اما در حال حاضر با تصمیمات کارگروه 2 نقطه در شهرستان‌های اراک و ساوه برای تجمیع تمامی پسماندهای شهری و روستایی در نظر گرفته شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به پسماندهای الکتریکی به عنوان یک نوع دیگر از پسماندها اشاره داشته و تأکید کرد: یکی دیگر از اقدامات مؤثر در تداوم حیات، توجه به پسماندهای الکتریکی است. باید در نظر داشت که این نوع پسماندها قابلیت بازیافت دارند. 

انتهای پیام/

نظر شما