شناسهٔ خبر: 67096694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی

استاندار مرکزی از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به هنرمندان صنایع دستی این استان در دولت سیزدهم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز _یکشنبه بیستم خرداد_ در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: دولت سیزدهم در احیا خانه‌های صنایع دستی اقدامات مؤثری داشته است.

وی با اشاره به اینکه برای احیای خانه‌های صنایع دستی در استان مرکزی خانه قنبری لحاظ شده است، افزود: صنایع دستی ضمن آنکه اشتغال‌زایی و تولید ثروت را به دنبال دارد از نظر زیباشناختی و انتقال مفاهیم فرهنگی و هنری نیز حائز اهمیت ویژه است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: صنایع دستی دارای ماهیتی مستقل و بومی است که توان اشتغال‌زایی دارد و با توجه به اینکه نیاز به سرمایه کمی دارد رونق آن در استان مد نظر است.

مخلص‌الائمه افزود: صنایع دستی و سنتی استان به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های بارز و قابلیت‌های منحصر به فرد توانایی ایجاد تأثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را داراست.

وی با بیان اینکه موضوعات فرهنگی، همواره جز عناصر شکل دهنده جامعه هستند گفت: صنایع دستی، نظام هویتی و فرهنگی جامعه را به وجود می‌آورد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان در پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸، جز سه استان برتر کشور شناخته شده است.

باید برای احیای صنعت فرش بیش از گذشته تلاش شود

محمود مرادی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم اظهار کرد: باید برای احیای صنعت فرش و فرش‌بافی بیش از گذشته تلاش شود.

وی با بیان اینکه صنعت فرش و فرش‌بافی در ایران از مهم‌ترین صنایع دستی کشور است، افزود: این صنعت سابقه زیادی در کشور دارد و باید برای احیای این هنر تلاش شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه صنایع دستی می‌تواند بخشی از تحقق شعار سال در جهش تولید با مشارکت مردم باشد، یادآور شد: در صورتی که زمینه صادرات صنایع دستی و گردشگری فراهم شود بسیاری از مشکلات کشور رفع خواهد شد.

مرادی تصریح کرد: برای افزایش صادرات صنایع دستی و رونق آن بهتر است اتاق بازرگانی استان با اداره‌کل میراث فرهنگی هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه حداقل سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در صنایع دستی ۳۰۰ میلیون ریال است گفت: این میزان در بخش صنعت، نیاز به سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: صنایع دستی برای ماندگاری و ایجاد زمینه ارزش‌گذاری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

مرادی اظهار کرد: صنایع دستی استان به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بارز و قابلیت‌های منحصر به فرد توانایی ایجاد تأثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را داراست، به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان با کمک هنرمندان صنایع دستی و فعالان بخش خصوصی با ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات رشته‌های بومی موجود استان سعی در فراهم آوردن فرصت مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: نمونه برجسته صنایع دستی استان مرکزی گیوه دوزی است، این هنر ثبت ملی و جهانی شده و نتیجه تلاش هنرمندان این استان است.

به گزارش ایمنا، در این آئین از هنرمندان دارای نشان ملی و مهر اصالت و هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان مرکزی قدردانی شد و از نماد درنا خاکستری، توسط هنرمندان روستای چغا رونمایی شد.

نظر شما