شناسهٔ خبر: 68971330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشت هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم تشکیل شد

اصفهان - ایرنا - قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از هشت هزار انجمن علمی در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی زیر پوشش این وزارتخانه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رشید جعفرپور روز چهارشنبه در نشست خبری مربوط به سه برنامه «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» در دانشگاه اصفهان افزود: هر رشته و گرایش تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌تواند یک انجمن علمی داشته باشد و در زمان حاضر ۶۰ انجمن علمی در دانشگاه اصفهان فعال است.

وی با بیان‌اینکه انجمن‌های علمی مجموعه فعالیت‌های سالانه خود را ثبت می‌کنند، اظهار کرد: عملکرد و دستاورد فعالیت این انجمن‌ها، هر سال در جشنواره دانشگاهی حرکت، ارائه می‌شود.

جعفرپور با تاکید بر استقبال دانشجویان از جشنواره دانشگاهی حرکت اضافه کرد: این جشنواره یکی از رویدادهای بادوام و پرقدرت وزارت علوم است که امسال هفدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

وی گفت: آثار برگزیده و منتخب استان‌ها به مرحله کشوری و ملی جشنواره دانشگاهی حرکت، معرفی و اختتامیه آن آبان امسال در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: آثار بین‌المللی نیز به جشنواره دانشگاهی حرکت ارسال می‌شود بطوریکه سال گذشته حدود ۳۰ هزار اثر از کشورهای مختلف دریافت کردیم.

جعفرپور همچنین تصریح کرد: فعالیت انجمن‌های علمی نباید فقط در سطوح علمی بماند بلکه لازم است وارد فضای کسب و کار و نوآوری نیز شوند که در این زمینه تفاهمنامه ای بین معاونت‌های فرهنگی و فناوری وزارت علوم منعقد شده است.

وی به فعالیت حدود ۲۰ هزار مجموعه دانشجویی شامل کانون، نشریه، انجمن و تشکل در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم اشاره و تاکید کرد: این مجموعه گسترده، بستر تعاملی بزرگی برای کمک به تقویت نشاط، تحرک و خلاقیت دانشجویان است.

جعفرپور با بیان اینکه بین۲۰۰ تا۳۰۰ هزار دانشجو در این مجموعه‌های تعاملی فعالیت و مشارکت دارند، گفت: حضور دانشجویان در چنین مجامعی سبب آشنایی بیشتر آنها با زیست‌بوم علمی و فرهنگی اطراف خود می‌شود.

وی به راه‌اندازی سامانه «فرنما» اشاره و اضافه کرد: دانشجویان اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در این سامانه ثبت می‌کنند و تاکنون بیش از ۹۷ هزار دانشجو در این سامانه وارد شده‌اند.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، راه‌اندازی این سامانه را فضای مناسبی برای «حکمرانی هوشمند فرهنگی» دانست و گفت: این سامانه که به مثابه یک شبکه اجتماعی تعاملی بوده، در حال کامل شدن است و می‌کوشیم تا با گسترش فعالیت آن، حضور دانشجویان در سامانه مذکور افزایش یابد.

جعفرپور همچنین رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را تعاملی دانست و گفت: این رویکرد سبب ارتباط و توجه بیشتر به دانشجویان که کنشگران اصلی دانشگاه‌ها هستند، می‌شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری سه رویداد فرهنگی، اجتماعی در سال جاری در دانشگاه اصفهان گفت: یکی از آنها رقابت‌های کرسی آزاداندیشی و دیگری جشنواره دانشگاهی حرکت است.

جعفرپور افزود: حدود هشت هزار گروه دانشجویی در سراسر کشور، امسال در رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند.

وی، رویداد «خلاق باش» را یکی دیگر از برنامه‌های امسال دانشگاه اصفهان اعلام و اضافه کرد: در این رویداد ایده‌های دانشجویی و کارآفرینی با حضور شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

فعالیت فرهنگی دانشجویان معطوف به مسائل جامعه باشد

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان درواقع متمم امور آموزشی و پژوهشی آنهاست و جوانان ما ظرفیت‌های زیادی در این زمینه و انطباق پذیری بالایی دارند.

حسین هرسیج با اشاره به اجرای عملیات «وعده صادق ۲» افزود: این اقتدار کشور مرهون تلاش علمی و فناوری دانشجویان و دانشگاهیان است و با وجودیکه در وضعیت تهدید و تحریم قرار داریم، اما برای کشورمان اقتدار آفریدیم.

وی با تاکید بر سهم دانشجویان در کسب اقتدار کشور اظهار داشت: اقتدار این است که با تدبیر و کمترین هزینه، بیشترین سود را به کشور برسانیم و نقش دانشجویان و استادان در این زمینه، کلیدی و ممتاز بوده است.

وی از دانشجویان خواست تا فعالیت‌های فرهنگی خود را به مسائل جامعه معطوف کنند و گفت: بحث «تمدن سازی» نیز در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان باید مورد توجه باشد.

به گزارش ایرنا، در این نشست از پوستر سه رویداد «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» که امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی شد.

دانشگاه اصفهان با حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۷۰۰ عضو هیات علمی، یکی از مراکز آموزش عالی برتر کشور به‌شمار می‌آید.

نظر شما