شناسهٔ خبر: 67093225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارایه خدمات طب سنتی غیرمتخصصان قانونی نیست

طبق قوانین طبابت، تنها افراد دارای مجوز قانونی می‌توانند در امور پزشکی مداخله کنند و ارائه خدمات تخصصی طب سنتی افراد غیرمتخصص در این زمینه، وجهه قانونی ندارد.

صاحب‌خبر -

 

ارایه خدمات طب سنتی غیرمتخصصان قانونی نیست


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار روز یکشنبه گفت: رشته طب سنتی ایرانی از سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی شده و تنها پزشکانی که دوره هفت ساله پزشکی عمومی را گذرانده‌اند مجاز به شرکت در آزمون phd بوده و در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه تخصصی و بعد از سپری کردن دوره‌های آموزشی و پژوهشی و گذراندن پایان‌نامه و دریافت مدرک phd می‌توانند به عنوان متخصص طب سنتی ایرانی مشغول به کار شوند.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: بر این اساس، ادعای افراد مبنی بر داشتن مدرک طب ایرانی معتبر، بدون مدارک پزشکی عمومی که بعضا در دانشگاه هایی خارج از کشور مدرک گرفته اند، بی‌اساس و فاقد ارزش قانونی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در بحث ارائه خدمات تخصصی طب ایرانی که در قالب آیین نامه‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است ارائه برخی از خدمات تخصصی صرفاً باید توسط متخصصان طب ایرانی صورت گیرد و انجام آن توسط دیگر افراد فاقد وجاهت قانونی است و نباید انجام شود.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در ردیف دانشگاه‌هایی است که در حوزه طب ایرانی رتبه بسیار بالایی دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش‌تر با توجه به این شرایط گفته بود که با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمینه طب ایرانی، این دانشگاه می تواند در این حوزه پیشرو و تاثیرگذار باشد.

شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی، از قطب های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می شوند که در پهنه ای بیش از ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی و طبیعی آن، گیاهان مختلفی از جمله گل محمدی، زیره سبز، زعفران، فلفل قرمز، کتیرا، کمای، آنغوزه، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، نعناع فلفلی و خارشتر کاشت و برداشت شده و با توجه به وضعیت بارندگی ها، سالانه حدود ۲۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی در ۵۰ واحد کارگاهی منطقه تولید و فرآوری می شود.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

نظر شما