شناسهٔ خبر: 67091514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

به مناسبت هفته صنایع‌دستی برگزار شد

آیین تجلیل از پیشکسوتان نساجی سنتی کاشان

طی آیینی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در هفته صنایع‌دستی از پیشکسوتان نساجی کاشان تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، امیر کرم‌زاده امروز _یکشنبه بیستم خرداد_ در آئین تجلیل از پیشکسوتان نساجی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، اظهار کرد: عروج ملکوتی روح بلند خادم الرضای ایران و همراهانشان در سحرگاه ولادت امام رئوف علی‌بن موسی‌الرضا (ع) پس از ساعت‌ها بیم، انتظار، امید و حزن، قلوب ملت ایران و دل‌های آزادگان جهان را به داغی بزرگ نشاند.

وی افزود: سنگربان خدمت بی‌وقفه، شخصیتی بود که همواره عطر تواضع، روحیه جهادی، عدالت‌خواهی، فسادستیزی، خردمندی، شکیبایی، اغتنام فرصت خدمت، سلوک مردمی، تمکین در برابر قانون و اطاعت عملی از فرامین ولی امر مسلمین جهان را تداعی می‌کرد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: با همفکری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اتفاقات خوشایندی در مسیر رشد و بالندگی صنایع‌دستی رخ داد که در این راستا تاکنون در هیئت دولت چندین مصوبه خوب در خصوص رفع موانع صادراتی صنایع‌دستی صادر شده است.

کرم زاده اضافه کرد: با حذف پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی، استفاده از تولیدات هنرمندان صنایع دستی به عنوان هدایا برای مهمانان خارجی دولت و همچنین حمایت از حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله این مصوبات است.

وی ادامه داد: با تصویب حذف پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، از این پس هر صادرکننده محصولات و تولیدات هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی می‌تواند بدون پیمان‌سپاری ارزی به صادرات محصولات صنایع‌دستی اقدام کند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یکی دیگر از موانع صادرات صنایع دستی را معافیت ارز ناشی از صادرات صنایع دستی از ثبت در سامانه‌های مختلف مثل نیما و بانک مرکزی خبر داد و گفت: بنا به مصوبه هیأت دولت ارز حاصل از صادرات فعالان صنایع دستی در اختیار خودشان قرار می‌گیرد.

کرم زاده در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی در دولت سیزدهم گفت: با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی و به دستور رئیس جمهوری شهید و موافقت سازمان برنامه‌وبودجه، تعداد ۹ هزار و ۹۰۰ نفر از شاغلان صنایع‌دستی شناسه دار در اجرای قانون بیمه‌های تأمین اجتماعی و آئین‌نامه‌های مربوطه به مقررات تأمین اجتماعی قرارگرفته که از این تعداد بالغ بر ۹۹۰ نفر معادل ۱۰ درصد از کل متقاضیان بیمه به استان اصفهان اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: شهرستان کاشان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از مالکان بناهای تاریخی شهرستان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و اضافه کرد: امروزه توجه به مسأله گردشگری از مباحث مهم در بیشتر شهرهای جهان به خصوص شهرهای ایران است و جذب گردشگر صرفاً به‌دلیل وجود آثار با ارزش و تاریخی در شهرها اتفاق نمی‌افتد بلکه استفاده متناسب از این آثار و نشان دادن ارزش‌های نهفته آنها بعد دیگری از مسأله گردشگری را پیش روی متخصصان در این زمینه قرار می‌دهد.

کرم‌زاده با بیان اینکه بی‌توجهی به قابلیت‌های چندبعدی کالبدی، کارکردی و معنایی و داشتن نگاه موزه‌ای نسبت به آثار ارزشمند باعث شده است که این آثار روز به روز فرسوده‌تر شود، ادامه داد: بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، عنوان کرد: بناهای تاریخی که مالکان آن میراث فرهنگی و صندوق احیا است زمانی از این تغییری کاربری برخوردار می‌شوند که حدود ۵۰ درصد تغییر کاربری در حوزه صنایع‌دستی فعالیت کند.

نظر شما