شناسهٔ خبر: 67091247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شتاب سه ساله عمران روستایی در آذربایجان شرقی به اندازه ۱۰ سال

تبریز-ایرنا- مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی گفت: شتاب و سرعت عمران و آبادانی روستاهای این استان در سه سال اخیر به اندازه ۱۰ سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد اسکندری روز یکشنبه در نشست خبری رسم خدمت، میزان اعتبارات هزینه شده در سه سال دولت سیزدهم در مناطق روستایی آذربایجان شرقی را حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این در حالیست که در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها هشت هزار میلیارد ریال برای روستاهای استان اعتبار هزینه شده بود.

وی رشد چشم گیر عمران و آبادانی روستاها طی سه سال اخیر را بسیار شگرف و قابل توجه خواند و با تاکید بر اینکه در این دوره کوتاه انقلابی عمیق در محرومیت زدایی روستاهای آذربایجان شرقی اتفاق افتاد، افزود: در این سه سال ۲ هزار و ۷۴۱ عنوان طرح عمرانی، فرهنگی، آموزشی و محرومیت زدایی در روستاهای آذربایجان شرقی اجرا شد که در گذشته به هیچ عنوان سابقه نداشت.

اسکندری این حجم فعالیت و سرمایه گذاری در روستاها را نشان دهنده باور عمیق و اراده جدی دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی از چهره روستاها و و حرکت در مسیر مولدسازی این مناطق در کشور و آذربایجان شرقی قلمداد کرد.

وی اجرای تعداد ۶۱۳ طرح هادی به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد ریال و مطالعه تعداد ۵۰۴ طرح هادی به ارزش ۵۲۲ میلیارد و ۱۹۱ میلیون ریال را از جمله اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم بیان کرد که با اتمام آنها چهره روستاهای آذربایجان شرقی دگرگون و متحول خواهد شد.

اسکندری بازسازی و بهسازی تعداد ۱۷ هزار و ۷۹۴ واحد مسکن روستایی با ارایه تسهیلاتی به میزان ۳۵ هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال، ارایه اسناد روستایی به تعداد دو هزار و ۱۲۰ برگه به ارزش ۸۹ هزار و ۷۱۷ میلیارد ریال، اجرای تعداد یکهزار و ۷۳ پروژه مشارکتی از طریق تحویل قیر رایگان با اعتبار افزون بر پنج هزار میلیارد ریال، آسفالت معابر روستایی، اجرای ۷۸ پروژه مشارکتی راه سازی از طریق تحویل قیر رایگان با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال، احداث یا بازسازی راه های شوسه به میزان ۱۶۵ کیلومتر با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال و احداث و بازسازی راه های آسفالته به میزان ۵۸۸ کیلومتر با اعتبار ۱۷ هزار و ۶۴۰ میلیایرد ریال را از اقدامات موثر دولت طی سه سال اخیر در مناطق روستایی آذربایجان شرقی برشمرد.

وی توجه به خدمات زیرساختی به روستاها را از مهمترین فعالیت های سه ساله دولت بیان کرد و گفت: در سه سال اخیر تعداد ۲۷۷ روستا با صرف اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند تا مجموع مشترکان گکاز روستایی آذبایجان شرقی به ۴۶ هزار و ۸۴۱ مشترک برسد.

اسکندری مجموع انشعابات گاز نصب شده در روستاهای آذربایجان شرقی را ۲۴ هزار و ۲۶۲ فقره و مجموع جمعیت تحت پوشش را یک میلیون و ۷۸ هزار نفر اعلام کرد.

وی حوزه بهداشت و درمان را از دیگر برنامه های اولویت دار دولت سیزدهم در مناطق روستایی عنوان و اظهار کرد: در این راستا تاکنون تعداد ۲۳ خانه بهداشت و مرکز سلامت در آذربایجان شرقی با اعتباری معادل ۴۸۳ میلیارد ریال احداث و تجهیز شده است.

شتاب سه ساله عمران روستایی در آذربایجان شرقی به اندازه ۱۰ سال "محمد اسکندری" مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی تعداد روستاهای برق رسانی شده در سه سال اخیر را ۲۴ روستا با هزینه ای بالغ بر ۳۶۲ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در همین مدت بهسازی شبکه های برق روستایی ۴۰۰ روستا نیز با اعتبار ۲ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال به انجام رسید.

اسکندری روستاییان بهره مند از برق در آذربایجان شرقی را یک میلیون و ۵۸ هزار و ۹۱۷ نفر در قالب ۲ هزار و ۷۱۴ روستا اعلام کرد.

وی جهاد آبرسانی به روستاها را از مهمترین و تاثیرگذار ترین اقدامات دولت دانست و با بیان اینکه در این راستا طرح های بسیار مفید و موثر برای زدودن تنش آبی از چهره روستاهای آذربایجان شرقی به انجلم رسیده و در حال اجرا است، مجموع روستاهای بهره مند از آب سالم استان را دو هزار ۷۳۰ روستا با جمعیت یک میلیون و ۶۱ هزار و ۲۱۶ نفر بیان کرد.

اسکندری تعداد روستاهای تحت پوشش جهاد آبرسانی آذربایجان شرقی در سه سال اخیر را یکهزار و ۵۷۹ روستا اعلام کرد که جمعیتی معادل ۹۰۸ هزار و ۴۷۷ نفر را شمال می شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر دارای دو هزار و ۷۲۷ پارچه روستا است که یک میلیون و یکصد هزار و ۲۲۰ نفر جمعیت در قالب ۳۳۵ هزار و ۸۷۸ خانوار را در خود جای داده است.

از مجموع روستاهای آذربایجان شرقی دو هزار و ۲۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است که در دو هزار و ۷۲ روستا شورای اسلامی و یکهزار و ۹۴۲ روستا دهیاری وجود دارد.

نظر شما