شناسهٔ خبر: 67089120 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

منظور از ایردراپ در حوزه ارز دیجیتال چیست؟

مهسا زحمتکش

ایردراپ‌ها می‌توانند فرصت‌های خوبی برای دریافت توکن‌های رایگان و آشنایی با پروژه‌های جدید باشند، اما درعین‌حال، زمینه‌ساز کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌های مختلف نیز هستند.

صاحب‌خبر -
ایردراپ ، حوزه ارز دیجیتال  ، اتریوم ، بیت‌کوین ، کلاهبرداری با ایردراپ ،  ایردراپ‌های معتبر در ۲۰۲۴ ،  کیف پول‌های معتبر ،
 ایردراپ (Airdrop) یکی از مفاهیم مهم و کاربردی در حوزه ارز دیجیتال است که در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای موردتوجه قرار گرفته است. این مفهوم به معنای توزیع رایگان و یا با هزینه ناچیز ارزهای دیجیتال به کاربران است. هدف اصلی از اجرای ایردراپ‌ها، تبلیغ و گسترش شناخت یک پروژه جدید، جذب کاربران و ایجاد اکوسیستمی فعال و پویا است.

 ایردراپ در ترجمه تحت‌القظی می‌شود "رهاکردن از هوا" که چندان معنی دقیقی ایست، اما در حوزه ارز دیجیتال به فرایند توزیع رایگان یا با هزینه کم توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال به کیف پول‌های کاربران اشاره دارد. این توکن‌ها معمولاً به دارندگان ارزهای دیجیتال خاص یا به کاربرانی که شرایط مشخصی را برآورده کرده‌اند، اختصاص پیدا می‌کند.

 در اوایل دهه ۲۰۱۰، ایردراپ‌ها رایج شدند و این تقلیدی از امکان ارسال عکس‌های ناخواسته برای رهگذران توسط ترول‌ها بود. در دنیای فین‌تک، از استراتژی مشابهی برای برانگیختن هیجان در مورد پروژه‌های جدید ارزهای دیجیتال و ایجاد آگاهی از پلتفرم، استفاده می‌شود و در واقع یک تاکتیک بازاریابی است که معمولاً به‌عنوان ایردراپ کریپتو شناخته می‌شود.

 برای درک بهتر بگذارید یک مثال ساده بزنیم: فرض کنید شما یک کیف پول ارز دیجیتال در اختیار دارید و مقداری اتریوم یا بیت‌کوین در این کیف پول نگهداری می‌کنید. یک روز متوجه می‌شوید تعدادی رمزارز جدید و ناشناخته در کیف پول شما وجود دارد. یعنی پس از یک عملیات ایردراپ، کیف پول خود را باز می‌کنید و ارز ایردراپ شده  را به طور جادویی آنجا می‌بینید.

 اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا باید یک پلتفرم یا پروژه جدید به شما ارز مجانی بدهد؟؟

 اهداف ایردراپ چیست؟

 ایردراپ یک راه عالی برای کمک به پروژه‌های جدید جهت برجسته‌شدن و افزایش سریع آگاهی و در یک‌کلام یک استراتژی بازاریابی است.

 ۱. تبلیغات و بازاریابی: ایردراپ‌ها به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی مؤثر برای جذب کاربران جدید و افزایش شناخت عمومی از پروژه‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند.

 ۲. جذب کاربران: با توزیع رایگان توکن‌ها، کاربران بیشتری به سمت پروژه جذب می‌شوند و احتمالاً شروع به استفاده و خرید توکن‌های بیشتری می‌کنند.

 ۳. افزایش نقدینگی: توزیع توکن‌ها به تعداد زیادی از کاربران، موجب افزایش نقدینگی و تسهیل در معاملات می‌شود.

 ۴. ایجاد جامعه کاربری فعال: ایردراپ‌ها باهدف ایجاد یک جامعه کاربری فعال و پویا که در فرایند توسعه و گسترش پروژه نقش دارد، انجام می‌شوند.

 انواع ایردراپ

 ۱. ایردراپ استاندارد: این نوع ایردراپ بدون نیاز به انجام هیچ‌گونه فعالیت خاصی انجام می‌شود و توکن‌ها به‌صورت خودکار به کیف پول کاربران منتقل می‌شوند. یعنی در ایردراپ استاندارد، به‌غیراز ثبت‌نام برای یک حساب کاربری، هیچ کار دیگری لازم نیست.

 ۲. ایردراپ مبتنی بر فعالیت: در این نوع ایردراپ، کاربران برای دریافت توکن‌ها باید فعالیت‌هایی نظیر دنبال‌کردن شبکه‌های اجتماعی، ثبت‌نام در وب‌سایت، شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی، دعوت از دوستان و... را انجام دهند.

 ۳. ایردراپ برای دارندگان توکن خاص: در این نوع، توکن‌ها به کاربرانی که مقدار معینی از یک ارز دیجیتال خاص (مثلاً بیت‌کوین یا اتریوم) را در کیف پول خود دارند، اختصاص می‌یابد.

 ۴. ایردراپ هارد فورک: در این نوع ایردراپ، پس از ایجاد یک فورک (انشعاب) در بلاک‌چین، توکن‌های جدید به دارندگان توکن‌های اصلی اختصاص داده می‌شود. معروف‌ترین هارد فورک ایردراپ، انشعاب شبکه بیت‌کوین بود که بیت‌کوین کش از آن منشعب شد و افراد بسیاری تنها به‌خاطرداشتن بیت‌کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود ارز بیت‌کوین کش نیز به دست آوردند.

 ۵. ایردراپ انحصاری: ایردراپ‌های انحصاری اغلب به زمان ثبت‌نام کاربر در یک پروژه، پولی که برای فعالیت غیروزنی خرج شده یا سطح تعامل در یک تالار گفتمان صورت‌گرفته است، پاداش می‌دهد. مثلاً صرافی یونی‌سواپ به هر یک از کاربران قدیمی خود ۴۰۰ توکن UNI ایردراپ کرد.

 مثال‌هایی از ایردراپ‌های موفق

 علاوه بر ایردراپ یونی‌سواپ و بیت‌کوین کش که در بالا به آن اشاره کردیم، نمونه‌های موفق دیگری نیز وجود دارد. مثلاً در سال ۲۰۱۷، اوما (OmiseGO) یک ایردراپ برای دارندگان اتریوم برگزار کرد که منجر به افزایش شناخت و پذیرش این پروژه شد و یا پروژه Optimism در بهار سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیون توکن را میان اولین کاربران فعال خود توزیع کرد.

 Arbitrum نیز آخرین ایردراپ پرسروصدای بازار ارزهای دیجیتال است که در زمستان ۲۰۲۳ بالاخره توکن حاکمیتی خود، یعنی ARB را معرفی و نشانی‌های واجد شرایط آن به طور متوسط ۱۸۵۹ ARB دریافتی داشتند؛ یعنی حدود ۲۵۰۰ دلار با قیمت‌های زمان عرضه.

 کلاهبرداری با ایردراپ؟

 برای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران ایردراپ، باید به نکات و راهنمایی‌های زیر توجه کرد چرا که گاهی اوقات، شایعاتی در مورد ایردراپ‌های خاص منتشر می‌شود، اما در نهایت ممکن است چنین ایردراپی وجود نداشته باشد. این موضوع می‌تواند منجر به اتلاف وقت و انرژی افراد شود.

 تحقیق کامل: قبل از شرکت در هر ایردراپی، تحقیق کاملی درباره پروژه انجام دهید. اطلاعات مربوط به تیم توسعه‌دهنده، مشاوران، اهداف پروژه، نقشه راه و شرکای تجاری را بررسی کنید.

 وب‌سایت رسمی و منابع معتبر: از طریق وب‌سایت رسمی پروژه و منابع معتبر اطلاعات کسب کنید. وجود اطلاعات کافی و معتبر می‌تواند نشانه‌ای از اعتبار پروژه باشد.

 درخواست اطلاعات خصوصی: هیچ پروژه معتبری نباید از شما اطلاعات خصوصی مانند کلمات بازیابی کیف پول، رمز عبور یا ازاین‌قبیل اطلاعات را بخواهد.

 پرداخت اولیه: اگر یک ایردراپ از شما می‌خواهد که برای دریافت توکن‌ها ابتدا مبلغی پرداخت کنید، احتمال کلاهبرداری بسیار زیاد است. اکثر ایردراپ‌ها رایگان هستند.

 رسانه‌های اجتماعی: نظرات و بازخوردهای کاربران در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام، ردیت و دیسکورد را بررسی کنید. وجود بازخوردهای مثبت و عدم گزارش‌های کلاهبرداری می‌تواند نشانه خوبی باشد.

 سایت‌های بررسی پروژه: از سایت‌های معتبر بررسی پروژه‌های ارز دیجیتال مانند CoinMarketCap، CoinGecko و TokenInsight استفاده کنید تا دیدگاه کلی درباره پروژه کسب کنید.

 کیف پول‌های معتبر و شناخته‌شده: از کیف پول‌های معتبر و شناخته‌شده برای دریافت توکن‌های ایردراپ استفاده کنید. این کیف پول‌ها معمولاً دارای ویژگی‌های امنیتی بالایی هستند.

 ایجاد کیف پول جدید: در صورت امکان، یک کیف پول جدید برای دریافت توکن‌های ایردراپ ایجاد کنید تا در صورت بروز مشکل، سایر دارایی‌های شما تحت‌تأثیر قرار نگیرند.

 لینک‌های مشکوک: از کلیک بر روی لینک‌های مشکوک و ناشناخته خودداری کنید. این لینک‌ها ممکن است به سایت‌های فیشینگ منجر شوند که می‌توانند اطلاعات شما را سرقت کنند.

 آدرس‌های وب‌سایت: همیشه آدرس وب‌سایت پروژه را بادقت بررسی کنید و از صحت آن مطمئن شوید. سایت‌های کلاهبرداری ممکن است آدرس‌هایی مشابه با سایت‌های رسمی ایجاد کنند.

 سایت‌های معتبر ایردراپ: از سایت‌های معتبر و شناخته‌شده مانند AirdropAlert، AirdropBob و Airdrops.io برای اطلاع‌رسانی در مورد ایردراپ‌ها استفاده کنید. این سایت‌ها معمولاً ایردراپ‌های معتبر را فهرست می‌کنند و اطلاعات جامعی ارائه می‌دهند.

 ایردراپ‌های معتبر در ۲۰۲۴

 در حال حاضر تعداد پروژه‌هایی که احتمال ایردراپ دارند بسیار زیاد است و توصیه ما این است که احتیاط و تحقیق قبل از شرکت در هر ایردراپ، بهترین راه برای حفظ امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری است. پروژه‌هایی مثل بلست (Blast)، لینیا (Linea)، اسکرول (Scroll)، مینت‌بلاکچین (MintBlockchain)، براچین (Berachain)، بیس (Base)، مجیک ادن (MagicEden) و... در ۲۰۲۴ احتمال ایردراپ دارند و بسیار ارزشمندتر از سایر پروژه‌ها هستند و می‌توانند درآمد خوبی برای افراد فعال در این حوزه داشته باشند.

نظر شما