به گزارش خبرنگار ایکنا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با موضوع «تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی» که صبح امروز، یکشنبه 20 خرداد، در سازمان صدا و سیما برگزار شد، با تأکید بر اینکه شاهد اتفاق تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو خواهیم بود، گفت: طی نظرسنجی رسانه ملی پس از شهادت آیتالله رئیسی با افزایش حدود 12 درصدی مشارکت قطعی در انتخابات روبرو شدیم به طوری که حدود 20 درصد عدم مشارکت مردم نسبت به انتخابات 1400 کاهش پیدا کرد.
وی با تأکید بر اینکه حماسه پرشکوه بدرقه این شهدا مقدمه و طلیعه حضور در انتخابات شد، ادامه داد: همچنین طی نظرسنجی صدا و سیما، اطلاعات گویای این است که نسبت به بازه زمانی مشابه آن در سال 1400، ما 13 درصد مشارکت قطعی را در انتخابات داریم با توجه به اینکه تاکنون هنوز برنامههای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی پخش نشده است و 23 درصد کاهش مشارکت قطعی نسبت به بازه زمانی مشابه سال 1400 داریم. این آمار گویای این است که ما و شما به عنوان نمایندگان افکار عمومی در معرض اتفاق بزرگی هستیم که باید به خوبی منعکس شود.
جبلی ادامه داد: بخشی از این آمار میتواند مربوط به انعکاس مناسب رویداد بدرقه شهدای سانحه پرواز اردیبهشت در رسانه ملی باشد، گرچه این اقیانوس حضور مردم را نمیتوانستیم به صورت کامل در همه اجزا و ابعاد آن به تصویر بکشیم اما تلاش همکاران در رسانه ملی توانست به حدی این مهم را محقق کند.
رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه تبیین روحیه خدمتگزاران به ملت نیز در تمایل حضور در انتخابات و تعیین رئیسجمهور آینده مؤثر بوده است، ابراز کرد: این اتفاق و حادثه تلخ که آزمون بزرگ برای همه ما و در انتخابات آتی و حماسه جمهور است، تنها آزمون ما نبوده است. در چند ماه اخیر از اسفندماه یا بهمنماه سال گذشته چند آزمون بزرگ را رسانه ملی پشت سر گذاشته است مواردی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ادامه انعکاس اخبار عملیات طوفان الاقصی در غزه و دفاع جانانه و عملیات وعده صادق و حوادث پس از آن و در نهایت حادثه شهادت آیتالله رئیسی.
وی با اشاره به آزمون بزرگی که در طول سه تا چهار ماه گذشته رسانه ملی در پوشش اخبار پشت سر گذاشته است، افزود: همه این آزمونها به نوعی در ذیل سایه سند تحول رسانه ملی در دوره جدید پشت سر گذاشته شد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی در بازه زمانی سه تا چهار ماه توانستیم، 200 کانال تلویزیونی را به تعداد حوزههای انتخابیه راهاندازی کنیم که یکی از مصادیق سند تحول رسانه ملی بود و با رویکرد خط سبزی اقدام شد. این اقدامات با این رویکرد که خود را صرفا منحصر در خطوط قرمز نکنیم و در عرصهها و صحنههای مؤثرتر و فراگیر عمل کنیم، انجام شد.
جبلی با اشاره به اینکه از راهاندازی این کانالها افرادی که در مناطق دوردست، روستاهای خاش و ماکو، شهرها و استانهای اهواز و کرمان و سیستان و بلوچستان و ... زندگی میکنند، منتفع شدند، افزود: آنها توانستند از ظرفیت این کانالها با رویکردها و برنامههای نامزدها آشنا شوند و همچنین نامزدهای انتخاباتی بدون صرف هزینه با امکان استفاده از آنتن پرمخاطب رسانه ملی خود را معرفی کردند و برنامهها و رویکردهای خود را معرفی کردند. این یکی از آزمونهایی بود که پشت سر گذاشتیم و تجربه خوبی را در انتخابات مجلس اندوختیم و هم رضایت نمایندگان و هم مردم و هم تحسین رهبر معظم انقلاب در پی داشت.
وی با تأکید بر اینکه این تجربه موفق انتظارات از رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز افزایش داد، گفت: در تمام برنامهریزیها در سازمان با مردم و رهبر معظم انقلاب و همکاران در سازمان متعهد هستیم که براساس سند تحول رسانه ملی در دوره جدید عمل شود که عناوین این سند تحول، هویتمحوری و عدالتگستری برای شتاب به کشور عزیز است.
جبلی تصریح کرد: در بیش از 4 دهه چه هویتی بالاتر از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت سیاسی که مردم آن را در عرصههای مختلف خلق کردند و جمهوریت مبتنی بر مفاهیم و معارف دینی و مبنا بودن مردم سالاری دینی یکی از اجزای هویتی مردم است. لذا رسانه ملی تلاش میکند هویت جمهوریت و ماهیت مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به خوبی بتواند تبیین کند.
رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: رعایت حق مساوی برای تمام نامزدها و در نظر گرفتن حق عادلانه و استفاده عادلانه از رسانه ملی و امکان برخورداری و مطلع شدن از دیدگاهها و رویکردهای برنامه نامزدها برای آحاد مردم با استقاده از امکانات رسانه ملی جزء سرفصلهای عدالت گستری است که آن را در رسانه ملی در انتخابات پیشرو مدنظر خود قرار دادیم.
جبلی افزود: اصول و رویکرد انتخابات صداوسیما مبتنی بر سند تحول رسانه ملی است. گرچه این حادثه زمان بسیار کوتاهی را برای رسانه ملی برای اقدام بزرگی قرار داد که در دوره گذشت حداقل یک سال با تشکیل جلسات اتاق فکر و آمادهسازی زیرساختها و تبیین رویکردها و راهبردهای اصلی، انجام میشد اما امسال در طول یکی دو هفته مجبور شدیم برنامههای انتخاباتی صدا و سیما را برنامه ریزی کنیم. این آزمون به توانمندی رسانه ملی در ومواجه با رویدادهای مهم کمک میکند.
وی به تحقق تلاش برای مشارکت حداکثری رویکرد راهبری در رسانه ملی برای تحقق بروز جمهوری نظام و انقلاب به عنوان رکن اساسی هویت ملت اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن برابری فرصتهای تبلیغاتی و عدالتی در انتخابات آتی و فرصتسازی برای نامزدهای برای ارائه مدبرانه برنامه خود در حوزههای مختلف، توجه ویژه به مسائل اساسی و مورد توجه مردم در طراحی سؤالات، مشارکت مردم و نخبگان و کارشناسان ارشد چه در حوزههای دانشگاهی و اجرایی برای تدوین محورهای مناظرات و میزگردها و بهرهمندی از نظرات مراکز تخصصی، پژوهشی و دانشگاهی از جمله رویکرد ما در راهبردهای اساسی سازمان است.
جبلی با تأکید بر مقابله بسیار جدی با تخریبها و لجنپراکنی در انتخابات، افزود: ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی از رویکردهای مهم و راهبردی رسانه ملی در انتخابات آتی است. میدان دادن به خطوط سبز به جای تمرکز و محدود کردن خود بر نبایدها و خطوط قرمز مهمترین مبنای ما در برنامههای انتخاباتی است. چرا که وظیفه و ظرفیت رسانه ملی و انتظار مردم به جای باقی ماندن و محدود بودن در روابط محدود کننده، قرار دادن برنامهها در فضا و عرصه جدید است.
وی با بیان اینکه برای اجرای تمامی برنامههای انتخاباتی در تعامل نزدیک با کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هستیم، ادامه داد: این کمیسیون وظیفه تنظیم، تصویب و نظارت برنامههای انتخاباتی صدا و سیما را برعهده دارد. برنامهها را با بهرهگیری از تجریباتی دوره قبل انتخابات طراحی کردیم و از عقل جمعی و کمک مراکز پژوهشی کشور نیز برای آن استفاده کردیم. همچنین طی مکاتبه با مراکز پژوهشهای مجلس، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، اندیشکدهها و دانشگاهها کشور از نظرات و پاسخهای آنها در طراحی محورهای سؤالات بهره بردهایم.
نظر شما