شناسهٔ خبر: 67086693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پیمان جبلی:

ترویج اخلاق حسنه از رویکرد‌های راهبردی رسانه ملی در انتخابات است

رئیس سازمان صدا و سیما در نشست خبری «تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی» گفت: ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی از رویکرد‌های مهم و راهبردی رسانه ملی در انتخابات آتی است. میدان دادن به خطوط سبز به جای تمرکز و محدود کردن خود بر نبایدها و خطوط قرمز مهمترین مبنای ما در برنامه‌های انتخاباتی است.

صاحب‌خبر -

پیمان جبلی

به گزارش خبرنگار ایکنا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با موضوع «تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی» که صبح امروز، یکشنبه 20 خرداد، در سازمان صدا و سیما برگزار شد، با تأکید بر اینکه شاهد اتفاق تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو خواهیم بود، گفت: طی نظرسنجی رسانه ملی پس از شهادت آیت‌الله رئیسی با افزایش حدود 12 درصدی مشارکت قطعی در انتخابات روبرو شدیم به طوری که حدود 20 درصد عدم مشارکت مردم نسبت به انتخابات 1400 کاهش پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه حماسه پرشکوه بدرقه این شهدا مقدمه و طلیعه حضور در انتخابات شد، ادامه داد: همچنین طی نظرسنجی صدا و سیما، اطلاعات گویای این است که نسبت به بازه زمانی مشابه آن در سال 1400، ما 13 درصد مشارکت قطعی را در انتخابات داریم با توجه به اینکه تاکنون هنوز برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی پخش نشده است و 23 درصد کاهش مشارکت قطعی نسبت به بازه زمانی مشابه سال 1400 داریم. این آمار گویای این است که ما و شما به عنوان نمایندگان افکار عمومی در معرض اتفاق بزرگی هستیم که باید به خوبی منعکس شود.

جبلی ادامه داد: بخشی از این آمار می‌تواند مربوط به انعکاس مناسب رویداد بدرقه شهدای سانحه پرواز اردیبهشت در رسانه ملی باشد، گرچه این اقیانوس حضور مردم را نمی‌توانستیم به صورت کامل در همه اجزا و ابعاد آن به تصویر بکشیم اما تلاش همکاران در رسانه ملی توانست به حدی این مهم را محقق کند. 

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه تبیین روحیه خدمتگزاران به ملت نیز در تمایل حضور در انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور آینده مؤثر بوده است، ابراز کرد: این اتفاق و حادثه تلخ که آزمون بزرگ برای همه ما و در انتخابات آتی و حماسه‌ جمهور است، تنها آزمون ما نبوده است. در چند ماه اخیر از اسفندماه یا بهمن‌ماه سال گذشته چند آزمون بزرگ را رسانه ملی پشت سر گذاشته است مواردی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ادامه انعکاس اخبار عملیات طوفان الاقصی در غزه و دفاع جانانه و عملیات وعده صادق و حوادث پس از آن و در نهایت حادثه شهادت آیت‌‌الله رئیسی.

وی با اشاره به آزمون بزرگی که در طول سه تا چهار ماه گذشته رسانه ملی در پوشش اخبار پشت سر گذاشته است، افزود:  همه این آزمون‌ها به نوعی در ذیل سایه سند تحول رسانه ملی در دوره جدید پشت سر گذاشته شد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی در بازه زمانی سه تا چهار ماه توانستیم، 200 کانال تلویزیونی را به تعداد حوزه‌های انتخابیه راه‌اندازی کنیم که یکی از مصادیق سند تحول رسانه ملی بود و با رویکرد خط سبزی اقدام شد. این اقدامات با این رویکرد که خود را صرفا منحصر در خطوط قرمز نکنیم و در عرصه‌ها و صحنه‌های مؤثرتر و فراگیر عمل کنیم، انجام شد.  

جبلی با اشاره به اینکه از راه‌اندازی این کانال‌ها افرادی که در مناطق دوردست، روستاهای خاش و ماکو، شهرها و استان‌های اهواز و کرمان و سیستان و بلوچستان و ... زندگی می‌کنند، منتفع شدند، افزود: آنها توانستند از ظرفیت این کانال‌ها با رویکردها و برنامه‌های نامزدها آشنا شوند و همچنین نامزدهای انتخاباتی بدون صرف هزینه با امکان استفاده از آنتن پرمخاطب رسانه ملی خود را معرفی کردند و برنامه‌ها و رویکردهای خود را معرفی کردند. این یکی از آزمون‌هایی بود که پشت سر گذاشتیم و تجربه خوبی را در انتخابات مجلس اندوختیم و هم رضایت نمایندگان و هم مردم و هم تحسین رهبر معظم انقلاب در پی داشت.

وی با تأکید بر اینکه این تجربه موفق انتظارات از رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز افزایش داد، گفت: در تمام برنامه‌ر‌یزی‌ها در سازمان با مردم و رهبر معظم انقلاب و همکاران در سازمان متعهد هستیم که براساس سند تحول رسانه ملی در دوره جدید عمل شود که عناوین این سند تحول، هویت‌محوری و عدالت‌گستری برای شتاب به کشور عزیز است. 

جبلی تصریح کرد: در بیش از 4 دهه چه هویتی بالاتر از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت سیاسی که مردم آن را در عرصه‌های مختلف خلق کردند و جمهوریت مبتنی بر مفاهیم و معارف دینی و مبنا بودن مردم سالاری دینی یکی از اجزای هویتی مردم است. لذا رسانه ملی تلاش می‌کند هویت جمهوریت و ماهیت مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به خوبی بتواند تبیین کند.

رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: رعایت حق مساوی برای تمام نامزدها و در نظر گرفتن حق عادلانه و استفاده عادلانه از رسانه ملی و امکان برخورداری و مطلع شدن از دیدگاه‌ها و رویکردهای برنامه نامزدها برای آحاد مردم با استقاده از امکانات رسانه ملی جزء سرفصل‌های عدالت گستری است که آن را در رسانه ملی در انتخابات پیشرو مدنظر خود قرار دادیم.

جبلی افزود: اصول و رویکرد انتخابات صداوسیما مبتنی بر سند تحول رسانه ملی است. گرچه این حادثه زمان بسیار کوتاهی را برای رسانه ملی برای اقدام بزرگی قرار داد که در دوره گذشت حداقل یک سال با تشکیل جلسات اتاق فکر و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تبیین رویکردها و راهبردهای اصلی، انجام می‌شد اما امسال در طول یکی دو هفته مجبور شدیم برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما را برنامه ریزی کنیم. این آزمون به توانمندی رسانه ملی در ومواجه با رویدادهای مهم کمک می‌کند. 

وی به تحقق تلاش برای مشارکت حداکثری رویکرد راهبری در رسانه ملی برای تحقق بروز جمهوری نظام و انقلاب به عنوان رکن اساسی هویت ملت اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن برابری فرصت‌های تبلیغاتی و عدالتی در انتخابات آتی و فرصت‌سازی برای نامزدهای برای ارائه مدبرانه برنامه خود در حوزه‌های مختلف، توجه ویژه به مسائل اساسی و مورد توجه مردم در طراحی سؤالات، مشارکت مردم و نخبگان و کارشناسان ارشد چه در حوزه‌های دانشگاهی و اجرایی برای تدوین محورهای مناظرات و میزگردها و بهره‌مندی از نظرات مراکز تخصصی، پژوهشی و دانشگاهی  از جمله رویکرد ما در راهبردهای اساسی سازمان است.

جبلی با تأکید بر مقابله بسیار جدی با تخریب‌ها و لجن‌پراکنی در انتخابات، افزود: ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی از رویکرد‌های مهم و راهبردی رسانه ملی در انتخابات آتی است. میدان دادن به خطوط سبز به جای تمرکز و محدود کردن خود بر نبایدها و خطوط قرمز مهمترین مبنای ما در برنامه‌های انتخاباتی است. چرا که وظیفه و ظرفیت رسانه ملی و انتظار مردم به جای باقی ماندن و محدود بودن در روابط محدود کننده، قرار دادن برنامه‌ها در فضا و عرصه جدید است.

وی با بیان اینکه برای اجرای تمامی برنامه‌های انتخاباتی در تعامل نزدیک با کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هستیم، ادامه داد:  این کمیسیون وظیفه تنظیم، تصویب و نظارت برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما را برعهده دارد. برنامه‌‌ها را با بهره‌گیری از تجریباتی دوره قبل انتخابات طراحی کردیم و از عقل جمعی و کمک مراکز پژوهشی کشور نیز برای آن استفاده کردیم. همچنین طی مکاتبه با مراکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اندیشکده‌‌ها و دانشگاه‌ها کشور از نظرات و پاسخ‌های آنها در طراحی محورهای سؤالات بهره برده‌ایم.

رئیس سازمان صدا و سیما به بهره‌مندی از ظرفیت میزهای تخصصی خبرگزاری صدا و سیما در طراحی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: تمام اینها ذیل رویکرد تحولی رسانه ملی است. پنج مناظره به صورت زنده‌ با پیش‌بینی حدود سه تا چهار ساعته را از شبکه اول سیما خواهیم داشت که معطوف به مسائل اساسی کشور به ویژه برنامه هفتم است و سؤالات در ذیل هر محور مطرح می‌شود و نامزدهای محترم در مدت زمان معین پاسخ خود را به سؤالات و محورها بیان می‌کنند و همچنین فرصتی برای جمع‌بندی و اظهار نظر به نامزدها داده می‌شود.  
 
جبلی با تأکید بر اینکه نظارت بر مناظره طبق قانون انتخابات بر عهده کمیسیون نظارت بر انتخابات و براساس آیین‌نامه‌های اجرایی و محتوایی خواهد بود که اعضای آن در کنار استودیوهای مناظره حضور دارند، افزود: همچنین آیین‌نامه‌های اجرا و محتوای برنامه زنده و ضبطی در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد. مناظره‌ها پس از اذان مغرب شروع می‌شود و میزان زمان بستگی به تعداد نامزدها دارد که پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور، قرعه‌کشی انجام و جدول مناظره‌ها تکمیل و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
رئیس رسانه ملی بیان کرد: محورهای اصلی مناظره برای آمادگی بیشتر نامزدها از قبل در اختیار ستادها قرار می‌گیرد. همچنین برنامه‌ای در تحلیل مناظرات خواهیم داشت که از یکی از شبکه‌های سیما پخش می‌شود. مجری مناظرات هنوز به صورت قطعی مشخص نشده و  درحال بررسی است لذا آنچه که در فضای مجازی منتشر شده در حد گمانه‌زنی است.
 
وی ادامه داد: برنامه مهم دیگری که با حضور نامزدها در نظر گرفته شده است سه میزگرد تخصصی 90 دقیقه‌ای است که طی آن هر نامزد با حضور یک تا دو مشاور خود در معرض سؤالات کارشناسان و نخبگان دانشگاهی قرار خواهند گرفت. این کارشناسان و نخبگان دانشگاهی به لحاظ فکری و گرایشی متفاوت هستند و محور میزگردها در حوزه‌های اقتصادی و حکمرانی،  فرهنگی و سیاست خارجی است که به صورت زنده پخش خواهد شد.
 
جبلی ادامه داد: برنامه ضبطی «صف اول» به بازخوانی کارنامه و تجربه نامزدها می‌پردازد. هر کدام از عزیزان سوابق مهمی در کارنامه خود دارند که براساس این سابقه شورای نگهبان آنها را به عنوان رجل سیاسی تشخیص داده است که باید به تبیین تجربیات خود برای چگونگی اداره و مدیریت کشور در قامت رئیس‌جمهور بپردازند. برنامه صف اول بر کارنامه نامزدهای محترم متمرکز می‌شود. 
 
رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطابق آنچه در دوره‌های قبل بود به برنامه تبلیغات انتخاباتی خواهد پرداخت اما شیوه اجرای آن هنوز قطعی نشده و پیشنهادات متنوعی ارائه شده است. همچنین هر نامزد انتخاباتی در یک برنامه بدون تعارف حضور پیدا می‌کند. 
 
وی به تهیه و تنظیم دو مستند تلویزیونی به مدت 30 دقیقه اشاره کرد و گفت: همچنین دو مستند رادیویی، که از برنامه‌های جدید تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهارم است به مدت 30 دقیقه در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد. هر نامزد نیز یک برنامه روبروی دوربین خواهد داشت که این برنامه مختص به آغازین روزهای تبلیغات نامزدها خواهد بود.
 
جبلی پیشنهاد کرد: داوطلبانی که احتمال حضور خود را در عرصه انتخابات جدی‌تر می‌بییند از هم اکنون به تهیه 31 برنامه ضبطی و مستند رادیویی و تلویزیونی روبه روی دوربین اقدام کنند تا پس از بازبینی توسط کمیسیون بررسی تبلیغات در جدول پخش شبکه‌های استانی قرار گیرد. برنامه‌های دیگری نیز پیش بینی شده است که در صورت قطعی شدن از سوی معاونت صدا و سیما در روزهای آتی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از این نشست خبری به برنامه این رسانه برای جلوگیری از تخریب و بداخلاقی انتخاباتی و جلوگیری از لجن‌پراکنی، تهمت و بدگویی اشاره کرد و گفت: این موارد قطعا مورد رضایت مردم نیست و نه قانون اجازه آن را می‌دهد و نه نامزدها چنین چیزی را می‌پسندند. رسانه ملی از طرف مردم و حاکمیت با بداخلاقی‌های انتخاباتی برخوردی قاطع انجام می‌دهد و هم ستادهای انتخاباتی می‌توانند با کنترل هواداران و هم تخریب‌های احتمالی در فضای مجازی، این موضوع را کنترل کنند. فضای سالم انتخاباتی را هم مردم عزیز و هم نامزدها و هم رهبر معظم انقلاب در فرمایش خویش در 14 خرداد به آن تصریح کردند و ما هم به عنوان رسانه ملی و هم اصحاب رسانه موظف هستیم تا از بروز آنها جلوگیری کنیم. 
 
جبلی به بیان سایر برنامه‌ها در فضای مجازی پرداخت و افزود: تلوبیون بامخاطبان چند ده میلیونی در اختیار نامزدها خواهد بود. هر نامزدی از امکان کانال اختصاصی تلوبیون برخوردار می‌شود تا برنامه‌ها و ویدئو‌های خود را از طریق تلوبیون پخش کند و هم نامزدها و مخاطبان می‌توانند با اینترنت رایگان، برخوردار شوند.
 
وی اضافه کرد: ساترا امکان پخش مناظره‌های انتخاباتی را به سکو‌هایی که مجوز ساترا را دارا هستند، فراهم می‌کند. ساترا به عنوان نهاد قانونی در فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به سکوها و پایگاه‌هایی که می‌خواهند تحت نظارت ساترا با رعایت قانون و آیین‌نامه‌های تبلیغات انتخاباتی فعالیت کنند، کمک می‌کند تا تمهیدات لازم انجام شود.
 
وی ادامه داد: در این فرصت کوتاه زیرساخت‌ها، آماده‌سازی دکورها و فضای مناظره و میزگردهای سه‌گانه و آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی تقریبا نهایی و آماده شده است و ظرف چند روز آینده تا پیش از شروع فرصت تبلیغات نامزدها تمامی زیرساخت‌های تولیدی و فنی نهایی می‌شود.
 
جبلی تصریح کرد: آمار و نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداو سیما برای ستاد انتخاباتی نامزدها ارسال می‌شود. امیدوارم با کار جهادی و شبانه‌روزی از این آزمون بزرگ سربلند و پیروز بیرون بیاییم تا رضایت ملت ر ا در پیش داشته باشیم. 
 
رئیس رسانه ملی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب رسانه ملی را در چهار جایگاه ترسیم کردند و در هر چهار جایگاه دانشگاه، قرارگاه، آوردگاه و آسایشگاه پیوست رسانه‌ای انتخابات را طراحی کردیم. در نظر داریم تا با هدف گسترش و تعمیق آگاهی عمومی و شناخت نامزدها در نقش دانشگاهی ایفا کنیم. در آوردگاه جنگ نرم و خنثی‌سازی تبلیغات و عملیات روانی سنگین دشمن برای تأثیرگذاری مفید در انتخابات نقش‌آفرینی کنیم. همچنین در نظر داریم تا طی هماهنگی با مراکز پژوهشی و دانشگاهی و نهادهای مردمی و نخبگانی به عنوان نقطه ثقل در نقش قرارگاهی رسانه ملی کمک کنیم. همچنین تلاش داریم با به کارگیری حداکثر استانداردهای هنری و بصری به طراحی‌های مناسب ژورنالیستی و دراماتیکی در نقش آسایشگاه چشم و دل مخاطبان در این برنامه‌ها اقدام کنیم. 
انتهای پیام

نظر شما