شناسهٔ خبر: 67084937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رئیس صداوسیما:

بعد از شهادت رئیس جمهور مشارکت قطعی در انتخابات افزایش ۱۲ درصدی داشت/ در مقابله با لجن پراکنی‌ها بسیار جدی خواهیم بود/ پنج مناظره ۴ ساعته داریم که بعد از نماز مغرب پخش خواهد شد/ هر نامزد می‌تواند یک کانال ۲۴ ساعته اختصاصی تلوبیون داشته باشد

رئیس سازمان صدا و سیما برای اولین بار در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با موضوع «تبیین نقش و کارکرد رسانه ملّی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد و به تشریح فرآیند تبلیغات و ساخت برنامه‌های انتخاباتی پرداخت.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، پیمان جبلی روز یکشنبه ۲۰ خردادماه در نشست خبری، فرایند و سازوکارهای تبلیغات انتخاباتی در رسانه ملی را تشریح کرد.

وی با تاکید براینکه از اسفند ماه سال گذشته صدا و سیما آزمون‌های مختلفی مثل انتخاب مجلس شورای اسلامی، عملیات «وعده صادق» و حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: حماسه حضور مردم در تشییع رئیس جمهور شهید مقدمه‌ای برای یک حماسه بزرگ‌تر یعنی شرکت در انتخابات است و ما در معرض یک اتفاق بزرگ هستیم.

جبلی افزود: نظرسنجی های مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی در انتخابات و کاهش ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی را نسبت به قبل و بعد از شهادت شهید رئیسی نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صداوسیما رعایت حق مساوی برای همه نامزدها، مطلع شدن مردم از برنامه نامزدها، فرصت سازی برای نامزدها، مقابله با تخریب‌ها و ترویج اخلاق حسنه را از جمله رویکردهای راهبردی این رسانه در انتخابات امسال دانست.

جبلی تاکید کرد: در دوره‌های قبل یک سال قبل از انتخابات جلسات شروع می‌شد ولی در حال حاضر مجبوریم در طول چند هفته کارها را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه مناظره‌ها معطوف به مسائل اصلی کشور است گفت: از ظرفیت کارشناسان برای طراحی سوالات استفاده کردیم. نظارت بر مناظره بر عهده کمیته نظارت بر انتخابات خواهد بود. مناظره‌ها بعد از اذان مغرب شروع می‌شود و بین سه ساعت و نیم تا چهار ساعت طول می‌کشد. مراسم قرعه کشی در روزهای آینده برگزار می‌شود و محورهای اصلی مناظره از قبل در اختیار ستاد نامزدها قرار می‌گیرد. بعد از هر مناظره یک برنامه مناظره را تحلیل خواهد کرد.

جبلی ادامه داد: برای مجری در حال بررسی هستیم و به زودی نام او را اعلام می‌کنیم. گمانه زنی های فضای مجازی درست نیست.

جبلی تاکید کرد: کارشناسان و نخبگان دانشگاهی نامزدها را در سه میزگرد در معرض پرسش و پاسخ قرار می دهند. این مسائل در سه میزگرد زنده برگزار و مطرح می شود. هر کدام از نامزدها در این میزگردها می توانند دو مشاور خود را همراه داشته باشند. برنامه دیگری با عنوان «صف اول» کارنامه نامزدها را بازخوانی می‌کند. برنامه گفتگوی ویژه خبری هم مطابق آنچه در دوره های قبل بوده، پابرجاست البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است.

ئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی هم هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه برای هر نامزد پخش می‌شود. نامزدها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزدها از همین الان مستندهای‌شان را ضبط کنند.

جبلی تصریح کرد: رسانه ملی با بداخلاقی انتخاباتی و تخریب‌ها برخورد قاطع خواهد کرد. در مقابله با لجن پراکنی‌ها بسیار جدی خواهیم بود. سوالات به گونه‌ای است که بداخلاقی به حداقل برسد. طراحی سوالات جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد گرفت. سوالات با کمک چهره‌های دانشگاهی و نخبگان طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه تلوبیون در اختیار نامزدها خواهد بود. گفت: هر نامزد می‌تواند یک کانال ۲۴ ساعته اختصاصی داشته باشد و این برنامه‌ها با اینترنت رایگان پخش می‌شود.

جبلی افزود: در این فرصت کوتاه آماده سازی دکورها و زیرساخت‌های فنی نهایی و ضوابط اجرایی و محتوایی مناظره‌ها هم اعلام شده است. حتما نامزدها باید آیین‌نامه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

حب و بغض‌ها در فعالیت رسانه ملی تاثیری ندارد

وی در پاسخ به این سوال که گزینه های مجری‌گری چه افرادی هستند اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های رسانه ملی در حوزه اجرای مناظره‌ها ارزشمند است. اسامی گزینه‌های اجرا یکی دو روز قبل از اجرای مناظره‌ها اعلام می‌شود.‌

جبلی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است صداوسیما به نفع یکی از نامزدها تبلیغات کند گفت: مصادیق تخلف در قانون مشخص شده است. هیچ‌گونه رانتی در اختیار ما نخواهد بود. سوالات و محورها در اختیار همه نامزدها قرار خواهد گرفت. حب و بغض‌ها در فعالیت رسانه ملی تاثیری نخواهد داشت. نظرسنجی‌های انتخاباتی هم برای همه ستادها ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در این نشست به پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرایندهای تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستندهای انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه ای با هجمه‌های رسانه ای پاسخ داد.
   

نظر شما