شناسهٔ خبر: 67086679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سال گذشته:

اجرای فاز ۱۱ بزرگترین دستاورد شرکت نفت و گاز پارس

معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: مهم‌ترین دستاورد این شرکت در سال گذشته اجرای دو طرح مهم توسعه بود که یکی از این طرح‌ها اجرا و به تولید رساندن فاز ۱۱ بود.

صاحب‌خبر -

اجرای فاز ۱۱ بزرگترین دستاورد شرکت نفت و گاز پارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ سید محی الدین جعفری افزود: این شرکت به‌عنوان مهم‌ترین شرکت تولید گاز در کشور بیش از ۷۰ درصد بار تولید گاز را بر دوش گرفته و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای جدید و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای قدیم سالانه نسبت به افزایش تولید گاز اقدام می‌کند.

وی در تشریح مهم‌ترین دستاورد‌های شرکت نفت و گاز پارس در سال گذشته اظهار داشت: در این مدت دو طرح مهم توسعه‌ای اجرا شد که یکی از این طرح‌ها اجرا و به تولید رساندن آخرین بلوک طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بلوک فاز ۱۱ بود که با وجود قرارداد‌های مختلف با خارجی‌ها در ۲۰ سال گذشته از جمله شرکت توتال، متأسفانه هرگز اقدام مهمی در اجرای این بلوک گازی که در لایه مرزی ایران با قطر قرار داشت، صورت نگرفت.

جعفری افزود: با تصمیم شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، به‌دلیل پا پس کشیدن و عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی و بدعهدی آنها مقرر شد اجرای توسعه این طرح به شرکت‌های داخلی سپرده شود که به منظور جلو افتادن در تولید این میدان گازی، یکی از سکو‌های تولیدی که در موقعیت ۱۲ سی قرار داشت و از لحاظ اقتصادی تولید از آن سکو چندان توجیه نداشت، آن را جابه‌جا کردیم و از موقعیت خود روی موقعیت جکت ۱۱ بی قرار گرفت.

وی گفت: با این اقدام و استفاده از یک سکوی تولیدی، از صرف زمان چهار سال ساخت برای یک سکو جلوگیری و یک نوع جلو افتادگی رخ داد و از لحاظ ارزی نیز ۶۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی این کار بود که باز صرفه‌جویی شد.

جعفری افزود: با قرار‌گیری این سکوی گازی روی موقعیت فاز ۱۱ توانستیم آن را با سه حلقه چاه به تولید برسانیم که توسط رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ با حفر پنج چاه، میزان تولید از فاز ۱۱ به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

وی گفت: افزون بر این، بهره‌برداری از خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ بود که در سال گذشته صورت گرفت. این خط لوله به‌دلیل مشکلاتی که برای آن در سالیان گذشته اتفاق افتاده بود، بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب در روز امکان انتقال گاز از آن وجود نداشت.

جعفری افزود: با ساخت خط جدید در بخش دریای این خط و جایگزینی با خط قدیم توانستیم یک فاز استاندارد که همان ۲۸ میلیون متر مکعب گاز در روز بود را از سکو به پالایشگاه انتقال دهیم و میزان گاز تولیدی از ۲۰ به ۲۸ میلیون متر مکعب در روز برسد که با احتساب ۱۰ میلیون گاز تولیدی از فاز ۱۱، ما سال گذشته ۱۸ میلیون متر مکعب گاز بیشتر تولید داشتیم.

نظر شما