شناسهٔ خبر: 67086128 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مشاور تاج هم بازداشت شد؛ مشروعیت فدراسیون فوتبال زیر سوال است؛ مجمع فدراسیون قبل از نهادهای نظارتی فوتبال را پاکسازی کند

اطلاعاتی از منابع آگاه در اختیار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار گرفته است که نشان می دهد پرونده فساد در فوتبال جز با یک خانه‌تکانی اساسی در فدراسیون فوتبال، جامعه داوری و جامعه مربیان و واسطه‌ها خاتمه نخواهد یافت.

صاحب‌خبر -
مشاور تاج هم بازداشت شد/ مشروعیت فدراسیون فوتبال زیر سوال است/ مجمع فدراسیون قبل از نهادهای نظارتی فوتبال را پاکسازی کند
کد خبر: 662852
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۰ ۱۱:۲۵:۵۶

دیروز فریبرز محمودزاده، مشاور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال و مسوول سابق سازمان لیگ در رابطه با پرونده فساد در فوتبال بازداشت شد. به این ترتیب تعداد مدیران ارشد فدراسیون فوتبال که در یک هفته اخیر بازداشت شده‌‌اند به عدد 3 رسید. تعدادی از افراد هم احضار، بازجویی و تفهیم اتهام و برخی از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند. 

به گزارش روزنامه «اعتماد» پرونده فساد در فوتبال همان طور که از روز اول در روزنامه اعتماد اشاره کردیم، ابعاد بسیار بزرگ‌تری از آنچه در ابتدا عنوان می‌شد، پیدا کرده است. در ابتدا برخی مدیران فدراسیون از جمله مهدی تاج و رسانه‌ها تلاش داشتند ماجرا را به رد و بدل شدن 70 سکه و سال 1400 محدود کنند، اما همان زمان ما در روزنامه اعتماد نوشتیم که داستان فراتر از این حرف‌هاست و در روزهای آینده نه تنها ابعاد وسیع‌تری از این فساد برملا خواهد شد، بلکه مشخص می‌شود پای باشگاه‌های دیگری در میان بوده و نحوه رد و بدل شدن مبالغ نه تنها سکه و ارز که حتی «واحد آپارتمانی» نیز است. این بخشی از گزارشی است که روز 29 اردیبهشت منتشر کردیم: ابتدا برخی منابع از رقمی حدود 90 میلیارد تومان و پخش حدود 150 سکه خبر دادند. طی روزهای گذشته منابع اخبار دقیق‌تری در این زمینه در اختیار خبرنگار «اعتماد» قرار دادند که نشان می‌دهد عدد بزرگ‌تر از این حرف‌هاست، اما اجازه بدهید به خاطر برخی ملاحظات از مطرح کردن رقم‌های دقیق یا اینکه پرداخت‌ها به صورت ریالی، سکه‌ای، ارزی یا آپارتمانی بوده، خودداری کنیم.

در رابطه با این پرونده ذکر دو نکته بسیار حایز اهمیت است. نکته اول اینکه در حال حاضر اطلاعاتی از منابع آگاه در اختیار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار گرفته است که نشان می‌دهد ماجرا جز با یک خانه‌تکانی اساسی در فدراسیون فوتبال، جامعه داوری و جامعه مربیان و واسطه‌ها خاتمه نخواهد یافت. با این حال و با توجه به حساسیت بالای ماجرا ما ترجیح می‌دهیم قوه قضاییه در این رابطه شفاف‌سازی را انجام بدهد تا بزرگ‌ترین حلقه‌های این فساد پرونده را پیگیری کند. به نظر می‌رسد طی روزهای آینده فرصت بسیار مناسبی است که قوه قضاییه برای اولین بار در مورد پرونده اصلی باز شده یعنی پرونده باشگاه مس رفسنجان به افکار عمومی گزارش بدهد. گزارشی که انتظار می‌رود شامل این جزییات باشد: تمامی اسامی افراد دست‌اندرکار، بازه زمانی، مقدار وجوه نقدی و غیرنقدی رد و بدل شده، شکل رد و بدل شدن مبالغ و تاثیری که این فساد بر نتایج بازی‌ها گذاشته است.

نکته دوم اینکه با توجه به اتفاقات اخیر وجهه فدراسیون فوتبال به صورت کامل زیر سوال رفته و در این رابطه انتظار می‌رود جامعه فوتبال بدون در نظر گرفتن اقدامات قوه قضاییه خودشان به عنوان متولی فوتبال وارد گود شوند. روز گذشته مشاور ارشد مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال بازداشت شد. اتفاقی که در روزهای گذشته برای عضو هیات رییسه و رییس کمیته داوران فدراسیون و رییس کمیته برگزاری مسابقات نیز افتاده بود. به این ترتیب مشخص شده که بخش قابل توجهی از بدنه فدراسیون با این پرونده درگیر بوده است. 

از سمت دیگر بازداشت خداداد افشاریان باعث شد او از حضور در جلسات هیات رییسه نیز باز بماند. به این ترتیب هیات رییسه فدراسیون با چالش اساسی مشروعیت مواجه شده است. کما اینکه بیش از این شهره موسوی، نایب‌رییس زنان به دلیل پرونده رمزارز کینگ‌مانی با محکومیت مواجه شد و فردی که توسط تاج به عنوان نایب رییس زنان معرفی شده بود در مجمع رای نیاورد،  احسان اصولی برای ثبت‌نام انتخابات هیات فوتبال استان خراسان ردصلاحیت شد و محمدرضا ساکت که به عنوان نماینده باشگاه‌ها وارد هیات رییسه شده بود از مدیرعاملی باشگاه سپاهان کنار گذاشته شد.

به اینها اضافه کنید شرایط خود رییس فدراسیون فوتبال را که از یک طرف با پرونده ویلموتس همچنان درگیر است و از سمت دیگر با ابهام قانونی در مورد ریاست فدراسیون فوتبال با توجه به اتمام دوره محرومیت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رییس عزل موقت شده فدراسیون مواجه است. 

به این ترتیب و با شکل‌گیری این پرونده فساد گسترده در فوتبال شاید زمان آن رسیده که تصمیم‌گیران اصلی فوتبال که همان اعضای مجمع هستند در اسرع وقت درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده را صادر کنندو قبل از ورود نهادهای نظارتی و امنیتی خودشان دست به پاکسازی فوتبال بزنند. تازه در این صورت (یعنی سمت نداشتن افراد در فوتبال) کار برای رسیدگی نهادهای نظارتی و امنیتی نیز ساده‌تر خواهد شد. کما اینکه در تمام جهان وقتی مدیری فوتبالی درگیر پرونده فساد در فوتبال می‌شود او را تا زمان رسیدگی به پرونده‌اش از سمت‌های خود کنار می‌گذارند. این کنار گذاشتن و سر و سامان دادن به وضعیت فوتبال تنها از عهده مجمع فدراسیون فوتبال برمی‌آید. مجمعی که یک بار چهار نفر از اعضای هیات رییسه را استیضاح کرد که طی آن یک نفر عزل شد و سه نفر دیگر با رای ناپلئونی باقی ماندند (برای اخراج یک فرد از هیات رییسه نیاز است دوسوم اعضا رای به برکناری او بدهند).

 

نظر شما