شناسهٔ خبر: 67083451 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شجاعی: تیم ملی والیبال به بلوغ تاکتیکی نرسیده است

کارشناس والیبال درباره باخت های متوالی تیم ملی ایران در لیگ ملت ها توضیحاتی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

مصطفی شجاعی، کارشناس والیبال در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست های متوالی  تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های والیبال اظهار کرد: وقتی شما مسیر را اشتباه بروید و ساختار غلطی برای تیم ملی در نظر بگیرید، شکست هم می‌خورید. زمانی فدراسیون والیبال گوش به حرف کارشناسان نمی‌دهد و از اتاق فکر قوی در انتخاب سرمربی تیم  برخوردار نبوده و دقت لازم را نکرده است، این اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد. پائز مربی درجه یک نبوده و دیر هم به تیم ملی اضافه شده است. این مربی کمتر از ۲ هفته مانده به لیگ ملت‌ها هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و شناختی از بازیکنان از لحاظ روحی و تکنیکی  نداشت.

او افزود: مشکل فدراسیون والیبال این است که  علت نیامدن ستاره‌ها به تیم ملی را پیدا نکرده است؟ محمد موسوی، امیر غفور، علی اصغر  مجرد علی رغم اینکه تا آخرین روز برای باشگاه‌های خود  در داخل و خارج از ایران بازی کردند، اما در تیم ملی حضور ندارند.  ما یک تیم کامل در بیرون داریم. به نظرم تیمی که بیرون هست از تیم فعلی خیلی قوی‌تر است. معضلی است که فدراسیون سال هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهکار برایش پیدا نکرده است. این  مسائل دست به دست هم دادند تا والیبالی که ما  در رنکینگ یک رقمی شده بودیم و رتبه هشتم را داشتیم اکنون داریم نزول می‌کنیم و در  رتبه هفدهم قرار داریم.

کارشناس والیبال گفت: بعد از این مسابقات لیگ ملت‌های والیبال، المپیک ۲۰۲۶ شروع می‌شود که ما المپیک هم از دست دادیم و باید برای المپیک ۲۰۲۸ برنامه ریزی بلندمدتی کنیم و با جلسات متعدد  با افراد خبره وضعیت والیبال را بهتر کنیم. بعضی از افراد، والیبالی هستند، اما فکر تازه ندارند و  ۸۰ درصد همین افراد در اتاق فکر فدراسیون هستند و همین‌ها منجر به این شد که کولاکوویچ علی رغم اینکه آمد و مقام سومی بین قاره‌ای را برایمان کسب کرد و ما را به المپیک برد، اما نمی‌دانم چرا او را کنار گذاشتند. بعد از آن  الکنو را آوردند و او را هم سریع برکنار کردند. سپس از مربی ایرانی استفاده کردند و شرایطی به وجود آمد که پائز  را جایگزینش کردند. من فکر می‌کنم یکی از سریعترین تغییرات تاریخ  والیبال ایران بود که سرمربی خارجی را ۲۰ روز نشده بردارند. این‌ها نشان از عدم ثبات ذهنی اتاق فکر فدراسیون والیبال داشته است و امیدوارم که درس بگیرند تا  بیشتر از این لطمه به والیبال ما نزنند.

شجاعی درباره اینکه تیم ملی والیبال  ۴ بازی دیگر برابر تیم‌های فرانسه، آلمان، آمریکا و هلند دارد و می‌تواند در این بازی‌ها پیروز شود، گفت: بعید می‌دانم. فکر می‌کنم ضعیف‌ترین تیم در بین ۱۶ تیم، تیم ترکیه بوده است، چون اولین سال بوده که در لیگ ملت‌ها پا گذاشته است. قبل از آن تیم بلغارستان بوده که جوان شده  و با یک پاسور ۱۷ ساله به این مسابقات آمده است و برنامه ریزی برای المپیک بعدی کردند. ما در مقابل هر ۲ تیم ترکیه و بلغارستان تن به شکست دادیم. ما برنامه‌ای برای مقابله با آمریکا، فرانسه، آلمان و هلند نداریم.

او ادامه داد: اگر بردی در این ۴ مسابقه باشد کاملا اتفاقی است. تیم آلمان بازی اش به ما نمی‌خورد و ما سال گذشته توانستیم آلمان را ۳ برهیچ ببریم امسال تیم ملی ما متفاوت از سال گذشته است. تیم ملی ما نه تاکنیک مشخص دارد و نه نفراتش مشخص است و ۸ بازی کردیم و هر بازی  بازیکن عوض می‌کنیم. ما به بلوغ و هارمونی تاکتیکی نرسیدیم. اگر اتفاقی بیاییم و یکی از این تیم‌ها را شکست بدهیم که دردی هم دوا نمی‌کند. به فرض ما یک برد داشته باشیم نه در رنکینگ صعود می‌کنیم و نه در جدول تغییر خاصی صورت می‌گیرد و فرقی برایمان نمی‌کند و باید هر کاری را در این ۸ بازی می‌کردیم که برنده شویم، اما این اتفاق رخ نداد.

کارشناس والیبال درباره اینکه اگر تیم ملی والیبال در ۴ بازی پیش روی خود برنده نشود به تنها تیمی تبدیل می‌شود که بردی در لیگ ملت‌ها کسب نکرده و یک رکورد محسوب می‌شود، گفت: این خودش یک رکورد برای ایران می‌شود و رکورد مثبت که نمی‌توانیم به دست آوریم لااقل بیاییم ۴ بازی را شکست بخوریم، یک رکورد به جا بگذاریم که تا ابد  بگویند تنها تیمی که در لیگ ملت‌ها بردی نداشته است، ایران بوده است. به هر صورت دردی دوا نمی‌کند که یک بازی را برنده شویم  و در بلند مدت چیزی را حل نمی‌کند. با پتانسیلی که والیبال ما دارد و مشکلات ریشه‌ای این رشته را حل کنیم.

شجاعی تصریح کرد: ما باید بحث سرمربی خود را حل کنیم و بازیکنان ستاره به چه دلیل حاضر نمی‌شوند در تیم ملی بازی کنند. شاید انگیزه شان کم شده است. نمی‌شود ۱۰ بازیکن مشکل خانوادگی داشته باشند و یا هر ۱۰ بازیکن آسیب دیده باشند که به تیم ملی نیامدند.  به نظرم  رفتار‌های غلط و غیر حرفه‌ای مدیریت باعث شده که برخی از بازیکنان انگیزه شان را از دست دادند به خاطر همین حاضر نشدند به تیم ملی بیایند، چون در دنیا هر بازیکنی آرزویش این است که در تیم ملی کشورش  بازی کند. باید ببینیم چه بر سر والیبال ما آمده است که حتی بازیکنان جوان را شنیدم که قرار بود برای هفته سوم لیگ ملت‌ها بروند طاقچه بالا گذاشتند و نرفتند. این برای ورزش والیبال ما بد است و به نظرم مسئله  عدم حضور ستاره‌ها را  در تیم ملی باید حل کنیم.

او خاطر نشان کرد: ما  بعد از مسابقات لیگ ملت‌ها باید بنشینم و ریشه‌ای مشکلات والیبال را حل کنیم وگرنه از این که هست بدتر خواهد شد و عقب‌تر خواهیم افتاد و زحماتی که یکی، ۲ دهه کشیده شده است، که والیبال به سطح اول آمده بود را هدر می‌دهیم. خوشبختانه امسال هیچ تیمی از لیگ ملت‌های والیبال سقوط نمی‌کند به خاطر اینکه سال آینده قرار است این رقابت‌ها ۱۸ تیمی شود و ۲ تیم از دسته پایین‌تر می‌آیند و به این ۱۶ تیم اضافه می‌شوند و مسابقات ۲۰۲۵ را انجام می‌دهند. قطعا سال بعد ۲ تیم سقوط می‌کنند و ما شاید بتوانیم استفاده کنیم که حداقل در لیگ ملت‌ها بمانیم و باید خودمان را در سطح اول دنیا حفظ کنیم. ما باید از سال بعد که در لیگ ملت‌ها هستیم استفاده کنیم هم برای بالا بردن جایگاه خود در رنکینگ و هم برای آماده شدن برای مسابقات قهرمانی جهان که تا المپیک بعدی برنامه بلند مدت و مدون داشته باشیم که ان شا الله خلایی که در این المپیک افتاد جبران شود. ما ۲ بار پشت سر هم به المپیک صعود کردیم و جای خالی تیم ملی ایران در المپیک پاریس  احساس می‌شود. ان شا الله در المپیک بعدی که فکر می‌کنم در لس آنجلس است یکی از تیم‌های حاضر در المپیک، تیم ملی ایران باشد.

نظر شما