شناسهٔ خبر: 67082907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان:

۱۳هزار پشت نوبتی در دولت سیزدهم مستمری‌بگیر بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد شدند

عیسی فتحی

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۱۳ هزار خانوار پشت نوبت بهزیستی این استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

«اسماعیل دامیار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: ۵۳هزار و ۶۹۰ نفر در قالب ۲۷ هزار خانوار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهارکرد: از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۷۲ خانوار در حوزه توانبخشی، ۶ هزار و ۵۰۴ خانوار در حوزه امور اجتماعی، ۴۲۲ شبه خانواده، ۸۳۹ دوقلو و ۴۷ سه قلو هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۱۳ هزار خانوار پشت نوبت بهزیستی این استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند که از این تعداد سه هزار و ۴۶۸ نفر در سال ۱۴۰۲ و هشت هزار و ۹۲۸ نفر در سال ۱۴۰۱ بودند.

دامیار تصریح کرد: در دولت سیزدهم مستمری مددجویان بهزیستی از ۳۳۰ هزار تومان طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۷۰۰ هزار تومان و طی سال ۱۴۰۳ به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد. تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ نفر از خدمات حق پرستاری به میزان ۹۰۰ هزار تومان در استان برخوردار بودند که طی دو سال گذشته ۲۵۰۰ نفر از حق پرستاری به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برخوردار شدند.

۱۳هزار پشت نوبتی در دولت سیزدهم مستمری‌بگیر بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد شدند

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در زمینه توانمندسازی و پیشگیری حدود ۶۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای مسکن به ۹۰۰ نفر انجام شده است یعنی به ازای هر نفر معلول ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۲ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان  تسهیلات اشتغال زایی به جامعه هدف پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در راستای افزایش و جوانی جمعیت به ازای هر فرزند سه قلو یک میلیون تومان کمک پرداخت شد همچنین به دوقلوهای دهک های یک تا هفت ماهانه مستمری پرداخت می کنیم. هزینه تمام آزمایشات ژنتیک این افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال که می‌خواهند ازدواج کنند را پرداخت می‌کنیم.۲۳۴ نفر ضایع نخاعی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که خدمات به آنها ارائه می‌دهیم.

همچنین «هدایت عظیم فر»، معاون اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا گفت: طی دولت سیزدهم در برخی نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد مرکز اورژانس اجتماعی جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اخذ و راه‌اندازی شده است که مجوز اورژانس اجتماعی بخش دیشموک اخذ شده و در حال راه‌اندازی است، مجوز اورژانس اجتماعی چرام نیز اخذ و راه اندازی شده و اورژانس اجتماعی شهرستان بهمئی نیز مجوز آن اخذ و راه اندازی شده است. تا قبل از دولت سیزدهم ۴ مرکز اورژانس اجتماعی داشته‌ایم که هم اکنون این تعداد به ۷ مرکز رسیده است.

وی افزود: ۳۰ هزار نفر در مرکز خانه امن، راه نوین، خانه تلاش و نگهداری کودکان کار و خیابانی پذیرش کردیم و خدمات متعدد اجتماعی، مالی، حقوقی و روانشناختی ارائه شده است.

عظیم فر اظهارکرد: پایگاه رصد مشکلات اجتماعی در یکی از محلات کم برخوردار و در معرض آسیب استان راه اندازی کرده‌ایم. اعتبارات حوزه اجتماعی بهزیستی استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در زمینه کودکان کار و خیابانی طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۲ رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم که با خدمات ارائه شده از تعداد ۳۳۰ کودک کار و خیابانی استان ۹۰ درصد این تعداد به خانه و تحصیل بازگشتند.

۱۳هزار پشت نوبتی در دولت سیزدهم مستمری‌بگیر بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد شدند

عظیم فر تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیارد تومان جهت توسعه اورژانس اجتماعی استان مصوب شد و همچنین ۲۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی زنان و کودکان کار و خیابانی استان اختصاص یافت.۱۸۰۰ خانوار زن سرپرست تا سال ۱۴۰۱ پشت نوبت بودند که ۱۰۰ تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم دوهزار نفر از زنان روستایی و عشایری تحت حمایت بهزیستی استان تحت پوشش صندوق بیمه روستایی عشایری بودند که هم اکنون این تعداد به ۲۵۰۰ نفر رسید. در جهت توانمندسازی زنان ۳۰۰ زن تحت پوشش بهزیستی استان را به آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی معرفی کرده‌ایم همچنین طی دولت سیزدهم ۵۰۰ نفر از زنان جامعه جامعه هدف بهزیستی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به آنها پرداخت شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دولت سیزدهم ۲۴ نفر فرزند خواندگی و بازپیوند به خانه و جامعه داشته‌ایم که از این تعداد ۱۴ نفر مربوط به شهرستان گچساران و ۱۰ نفر مربوط به یاسوج بوده‌اند. طی سه سال اخیر ۳۰۰ مورد کمک بلاعوض به زنان سرپرست خانوار بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان جهت خرید وسایل خانگی شده است.

«کریم رهیده»، معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: در راستای توانبخشی مبتنی بر هنر خدمات ارزشمندی و معلولان استان ارائه شد،در سال گذشته برای اولین بار جشنواره تئاتر معلولان استان را برگزار کردیم، اولین پلاتوی تئاتر مخصوص معلولان کشور با امکانات لازم در یاسوج افتتاح شد و تورهای نمایشی در استان راه انداختیم.

وی افزود: برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ اولین کارگاه هنرهای تجسمی معلولان در استان برگزار شد همچنین ۴۳ اتاق هنر مراکز توانبخشی استان مجهز شدند. در سال ۱۴۰۲ مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در زمینه هنر درمانی هزینه کردیم این در حالی بود که در سنوات قبل تنها ۲۵۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه شده بود.

رهیده اظهارکرد: استخدام اختصاصی ۶۰ نفر معلول در دستگاه‌های مختلف مطالبه برجامانده معلولان از سال ۹۶ تاکنون بوده که در دولت سیزدهم انجام شد.۳۰۰۰ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد ماهانه  راستای حمایت از افراد بسترگرا و زمین‌گیر خدمات کمکی، هزینه و لوازم بهداشتی دریافت می‌کنند. در واقع برای هر نفر ۶۰۰ هزار تومان ماهانه هزینه می‌شود.

۱۳هزار پشت نوبتی در دولت سیزدهم مستمری‌بگیر بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد شدند

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم مراکز توانبخشی استان از ۲۵ مرکز به ۳۹ مرکز افزایش پیدا کرده است. طی این مدت نخستین بازارچه دائمی دستاوردها و تولیدات معلولان استان راه اندازی شد و همچنین ۲۰ بازارچه و نمایشگاه موقت برگزار کرده‌ایم.

رهیده تصریح کرد: در دولت سیزدهم اندازه ۱۰ سال قبل سمعک برای جامعه هدف خریداری شده است، در این استان به ۱۲۰۰ نفر خدمات سمعک ارائه شده است. حدود ۹۰۰۰ نفر از جامعه هدف بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خدمات عصا، وسایل کمک شنیداری، اورتز و پروتز و... دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در زمینه توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی ۱۲ هزار نفر معلول این استان خدمات دریافت می‌کنند که این خدمات از طریق ۷۰ تسهیل‌گر محلی ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات پزشکی و توانبخشی برای معلولان استان اختصاص یافت. طرح توانمندسازی برای اولین بار در استان در حال اجراست که هم اکنون برای این استان چهار طرح در حال اجراست.

انتهای پیام

نظر شما