شناسهٔ خبر: 67271640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تعطیلی چند ماهه مرکز پزشکی قانونی مه‌ولات به دلیل نداشتن پزشک!

شهروندان مه ولاتی اظهار کردند: ما در فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات ساختمانی به عنوان پزشکی قانونی داریم اما ماه‌هاست که تعطیل است و دلیل این تعطیلی هم نداشتن پزشک برای دایر بودن این اداره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، گلایه داشت از بسته بودن اداره پزشکی قانونی در شهرستان مه‌ولات. می‌گفت چطور می‌شود یک شهرستان مکانی برای رسیدگی به موضوعات مرتبط با پزشکی قانونی داشته باشد اما درِ آن بسته باشد و مردم برای کوچک‌ترین مشکلشان آواره شهرهای اطراف شوند! این‌ها گوشه‌ای از صحبت‌های یکی از شهروندان مه‌ولاتی درباره تعطیلی اداره پزشکی قانونی این شهرستان است.

او همچنین خطاب به مسئولان می‌گوید: آقایان کاش ذره‌ای از مشکلات ما را درک می‌کردند و می‌فهمیدند برای یک ویزیت ساده پزشکی قانونی باید چندین کیلومتر از شهر فیض‌آباد تا تربت حیدریه، گناباد و کاشمر را طی کنیم تا بتوانیم از خدمات پزشکی قانونی استفاده کنیم.

علی‌پور ادامه می‌دهد: همه این مشکلات در حالی برای ما ایجاد شده که ما در فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات ساختمانی به عنوان پزشکی قانونی داریم اما ماه‌هاست که تعطیل است و دلیل این تعطیلی هم نداشتن پزشک برای دایر بودن این اداره است.

اتلاف وقت و هزینه شهروندان و تعطیلی پزشکی قانونی

شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه ساختمان اداری پزشکی قانونی در مه‌ولات چندی پیش راه‌اندازی و شروع به کار کرده است، می‌گوید: اینکه پس از مدت‌ها شرایطی فراهم شد تا پزشکی قانونی در مه‌ولات مستقر شود موجب خوشحالی شهروندان شده بود و برای مدتی مشکلات رفت و آمد به شهرهای دیگر را نداشتیم اما متأسفانه خیلی این موضوع دوام نیاورد و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که به یک‌باره به همان جایی برگشتیم که بودیم!

اسلامی می‌افزاید: روزانه تعداد زیادی از مردم با توجه به مواردی که برایشان اتفاق می‌افتد به پزشکی قانونی و مراجعه به این اداره نیاز پیدا می‌کنند اما همیشه با در بسته مواجه می‌شوند و کارشان به شهرهای مجاور می‌کشد. این شرایط علاوه بر اینکه موجب می‌شود همشهریان هزینه‌های بیشتری برای رفت و آمد پرداخت کنند سبب اتلاف وقت مردمی می‌شود که بسیاری از آن‌ها کارشان با امضای یک نامه در صورت حضور پزشک مستقر در اداره پزشکی قانونی مه‌ولات راه می‌افتد.

وی با درخواست از مسئولان استانی می‌گوید: چنانچه آقایان مسئول در مرکز استان قدری بیشتر با درخواست بجا و مطالبه قانونی این مردم همراهی کنند گره این مشکل شهرستان به راحتی باز خواهد شد. شنیدیم نبود پزشک برای استقرار در اداره موجب شده تا پزشکی قانونی مه‌ولات به تعطیلی کشیده شود! مگر اختصاص یک پزشک برای این موضوع مهم چقدر به هماهنگی و همراهی مسئولان نیاز دارد که آن را انجام نمی‌دهند؟

مشکلی که بر مشکلات مسافر مصدوم افزود

مسافری که گویا در راه برگشت از مشهد در محدوده شهرستان مه‌ولات دچار حادثه شده و برای پیگیری تصادفش نیاز به مراجعه به پزشکی قانونی داشته نیز همانند سایر شهروندان از شرایط موجود گلایه داشت و گفت: من چند روز است نزدیک شهر فیض‌آباد تصادف کردم هم خودم و هم یکی دو نفر از همراهیانم مصدومیت‌هایی برایمان به وجود آمد که با تشکیل پرونده روال کارم در دادگستری پیگیری شد، با توجه به اینکه ما مسافر بودیم خیلی زود به پرونده رسیدگی و نامه معرفی به پزشکی قانونی برای ما صادر شد اما متأسفانه مشکلات ما از همین جا افزایش یافت.

اکبری افزود: وقتی به ما گفتند پزشکی قانونی شهر فیض‌آباد به دلیل نداشتن پزشک تعطیل است و باید به تربت حیدریه مراجعه کنم مشکلاتم بیشتر شد و درگیر رفتن به تربت حیدریه و برگشت به فیض‌آباد شدم و کاری که در زمان خیلی کوتاهی می‌شد انجام شود وقت زیادی از من که مسافر بودم و جایی را هم بلد نبودم، گرفت.

پیگیری‌های مستمر دادگستری مه‌ولات 

رئیس دادگستری شهرستان مه‌ولات نیز با اشاره به راه‌اندازی مرکز پزشکی قانونی در این شهرستان در سال ۹۹ به قدس خراسان گفت: پس از پیگیری‌ها در زمینه راه‌اندازی این مرکز و همراهی مسئولان شهر برای اختصاص مکانی برای مرکز پزشکی قانونی شهرستان مه‌ولات، این مرکز با حضور یک پزشک خانم راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام محمد اشرفیان ادامه داد: با اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی مرکز پزشکی قانونی مه‌ولات نمی‌گذشت و مردم از این بابت رضایت زیادی داشتند اما خانم دکتری که مسئولیت این اداره را بر عهده گرفته بود با این استدلال که این حرفه با روحیات من سازگار نیست از سمتش کناره‌گیری کرد و این امر سبب شد مرکز مذکور به تعطیلی کشیده شود.

وی افزود: با اینکه راضی کردن پزشکان برای قبول مسئولیت پزشکی قانونی سختی‌های خاص خودش را داشت اما از زمان تعطیلی چند نفر را به اداره کل پزشکی قانونی استان معرفی کردیم که هر کدام از آن‌ها با توجه به زمان طولانی آموزش‌های ۶ماهه و نیز ابهام‌هایی که دکتر سید آریا حجازی، مدیر کل سابق پزشکی قانونی استان در این زمینه داشت هیچ کدام زمینه کارشان برای حضور در مرکز پزشکی قانونی شهرستان مه‌ولات فراهم نشد، تا اینکه به تازگی یکی از پزشکان جوان منطقه که مورد تأیید ما نیز هست برای گذراندن مراحل آموزش اعلام آمادگی کرد اما وی نیز به دلیل طولانی شدن این زمان و همچنین گذراندن زمان آموزش مشکلاتی دارد که درخواست مردم و ما این است که اداره کل پزشکی قانونی و مدیرکل جدید استان زمینه را برای شروع هر چه زودتر کار پزشک معرفی شده در مرکز پزشکی قانونی مه‌ولات فراهم کنند تا مشکلات مردم یک شهرستان که برای پیگیری مسائل خود بایستی به شهرستان‌های مجاور مراجعه کنند هر چه زودتر حل شود.

شروع به کار پزشک جدید از اواخر مرداد

علی نقش، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در واکنش به این موضوع با اشاره به طی مراحل آموزشی توسط پزشک معرفی شده به این اداره کل به خبرنگار ما گفت: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده و برنامه‌ریزی که در راستای آموزش پزشک جدید انجام شده، وی در حال گذراندن مراحل آموزش تخصصی است که به محض اتمام این مراحل که به نظر می‌رسد اواخر مرداد ماه یا اوایل شهریور باشد این روند به اتمام خواهد رسید و مرکز پزشکی قانونی شهرستان مه‌ولات دایر می‌شود.   

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

نظر شما