شناسهٔ خبر: 67082176 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

همه فن حریف؛ نگاهی نو به مسابقات استعدادیابی

توجه به فرم و محتوا در برنامه سازی از ارکان اصلی است. در نگاه اول دکور عظیم و حرفه‌ای این برنامه سبب ایجاد زیبایی بصری شده و مخاطب را جذب برنامه می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ برنامه سازی برای مخاطبان خاص در رده‌های سنی مختلف یکی از چالش‌های مهم رسانه ملی است؛ به خصوص اگر این مخاطبان از رده سنی نونهالان و نوجوانان باشند. «همه فن حریف» عنوان برنامه استعدادیابی کشتی است که محلی برای حضور و به نمایش درآمدن استعداد علاقه‌مندان این ورزش پر طرفدار گردیده است.

شناخت صحیح علایق و خواسته‌های فرهنگی این دست از مخاطبان برای ساخت هرچه بهتر کیفی برنامه‌ها ضروری است. نوجوانانی که در برهه حساس از زندگی خود قرار دارند و نیازمند خوراک فرهنگی هستند. غفلت ازاهمیت مسئله سبب می‌شود تا این نسل از مخاطبان برای سرگرمی و آموزش به سراغ رسانه‌های دیگر بروند.

برنامه های ورزشی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین برنامه‌های رسانه ملی هستند که شبکه سوم سیما در تهیه و پخش این برنامه ها پیشتاز بوده است. «همه فن حریف» عنوان جدیدترین برنامه استعدادیابی ورزشی است که به صورت متمرکز به حرفه کشتی می‌پردازد. در طول دهه‌های مختلف شاهد ضبط و پخش برنامه‌های استعدادیابی در زمینه‌های متعدد از بازیگری گرفته تا خوانندگی بوده ایم. حال در این سالها در بعد ورزشی شاهد مسابقات استعدادیابی فوتبال و در جدیدترین تولیدات شاهد مسابقه استعدادیابی کشتی هستیم که به ورزشی پرطرفدار در ایران شناخته می‌شود.

«آمادگی جسمانی»، «تمرکز و فن» و «فنون کشتی» از آیتم‌های این برنامه هستند. توجه به فرم و محتوا در برنامه سازی از ارکان اصلی است. در نگاه اول دکور عظیم و حرفه‌ای این برنامه سبب ایجاد زیبایی بصری شده و مخاطب را جذب برنامه می‌کند. طراحی نور عاملیست تا مخاطب به فضای ورزش حرفه‌ای کشتی نزدیک‌تر شود. توجه به اصل طراحی صحنه و استفاده از رنگ و نور مناسب با آنچه قرار است تماشاگر مشاهده کند از عواملی است که به کیفیت بصری و احترام به نگاه و انتخاب مخاطب به شمار می‌آید؛ و این نشان از فکر و ایده‌ای است که اکنون برنامه سازان به این مهم توجهی بیش از پیش دارند و عوامل تولید برنامه همه فن حریف نیز به آن توجه ویژه ای داشته اند.

«همه فن حریف» در فصل دوم میزبان تمام علاقمندان کشتی از سراسر ایران است. با فراخوان ابتدایی ۳۰۰۰ کشتی‌گیر در مرحله راستی آزمایی شرکت داشتند که در این میان ۶۴ شرکت کننده به برنامه نهایی رسیدند. جذب و استخراج استعداد‌های ورزشی و نمایش توانایی‌های نوجوانان از مهم‌ترین اهداف رسانه به شمار می‌رود. رسانه علاوه بر سرگرمی محلی برای آموزش، پرورش و نمایش استعداد‌هایی است که نیازمند این تریبون هستند. از جذاب ترین دستاوردهای این برنامه می توان به پخش فصل اول برنامه «همه فن حریف» از شبکه ورزش اشاره کرد که سبب شد تا شرکت کننده و استعدادی از کشورمان تا قهرمانی جهان و کسب مقام آسیایی پیش رود. این تاثیر رسانه و عامل مثبت آن بر روی قشری از مخاطبان به خصوص نوجوانان است که از مهمترین رده‌های سنی محسوب می‌شوند.

همه فن حریف با چهار داور ثابت و یک داور مهمان در هر برنامه که به دعوت پیشکسوتان کشتی گیر اختصاص یافته در این فصل کار خود را آغاز کرده است. اختصاص داور مهمان آن هم پیشکسوتان این عرصه از ایده‌های قابل تقدیر این برنامه است. دیده شدن این افراد و تقدیر از آن‌ها و استفاده از نظرات و تجربه هایشان برای نوجوانانی که به تازگی در ابتدای این مسیر هستند دیدنی است.

عضو جدا نشدنی از کشتی ایران صدای آقای عامل است که برای تمام مخاطبان آشنا است. حضور آقای عامل نیز حال و هوای حرفه‌ای به برنامه بخشیده و فضای مسابقات جهانی کشتی را برای تماشاگر تداعی می‌کند. مجری برنامه نیز سعی دارد تا شرکت کنندگان را معرفی کند و در پیشبرد برنامه و گفتگو با داوران مدیریت صحنه را بر عهده بگیرد، اما حضور آقای عامل و مجری برنامه گاهاً نقشی موازی به خود می‌گیرد می‌توان گفت آقای عامل به تنهایی می‌توانست کافی باشد.

آیتم‌های برنامه کم و بی‌جان است. شاید برگزاری چالش برانگیز آیتم‌ها و حس رقابت سنگین میان نوجوانان می‌توانست ریتم برنامه را پر انرژی و هیجانی‌تر کند. می‌بینیم که این تذکر از سمت پیشکسوتان عرصه کشی در خلال برنامه گوش زد می‌شود که این امر در امتیازدهی داوران نیز صدق می‌کند. برای مثال مخاطبان هیچگاه آیتم‌های هیجان انگیز مردان آهنین را فراموش نمی کنند.

اکنون شاهد حرکت مثبت و رو به رشد برنامه سازی به خصوص استعدادیابی و به صورت متمرکز برنامه ورزشی هستیم. برنامه‌ای که گروه عظیمی از مخاطبان را شامل می‌شود و تاثیر مثبت و مستقیمی در رشد و پرورش آن‌ها دارد. واکنش مثبت و همراهی تماشاگران نشان می‌دهد که رسانه ملی و برنامه سازان با توجه و حساسیت بیشتر خصوصا برای این قشر از مخاطبان باید خوراک فرهنگی مناسب در نظر بگیرند، زیرا مخاطبان نشان دادند که تماشاگر برنامه‌هایی با استاندارد‌های مطلوب و بالا هستند.

نظر شما