شناسهٔ خبر: 67081839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار کهگیلویه وبویراحمد:

برای تکمیل راه آهن اقلید به یاسوج ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق برآورد‌های انجام شده، برای تکمیل پروژه راه آهن اقلید به یاسوج ۱۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است.

صاحب‌خبر -

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک طرح راه آهن اقلید به یاسوج رها شده با اینکه عملیات اجرایی آن ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دراد.

وی افزود: استان در تامین منابع مالی پروژه راه آهن اقلید به یاسوج با کمبود مواجه است، هر سال مبلغی بین پنج میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال به این پروژه تزریق شده است که به هیچ وجه این اعتبارات قطره چکانی جوابگوی این ابرپروژه و مهم نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این مبلغ ناچیز برای اینکه کارگاه فعال باشد، به طرح تزریق می‌شود در حالی که یک شرکت چینی آماده سرمایه گذاری است و تنها تضمین برگشت سرمایه می‌خواهد.

احمدزاده بیان کرد: انتظار می‌رود از محل تهاتر نفت مبلغی برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد، چنانچه راه آهن اقلید به یاسوج تکمیل شود این استان به بوشهر و شرق خوزستان و به مشهد متصل خواهد شد.

سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی نظیری است، اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.

راه‌آهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهره‌برداری از آن روند توسعه استان شتاب می‌گیرد.

احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.

بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه اهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.

بر اساس قرارداد اولیه در آن زمان و در دولت گذشته اجرای قطعه اول راه آهن یاسوج - اقلید که به طول ۲۲ کیلومتر است رقمی افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری آن برآورد شده بود.

همچنین پیش بینی شده بود که سالانه حدود چهار میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شود.

نظر شما