شناسهٔ خبر: 67081541 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شیرین کننده «زایلیتول» با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است - اکونی

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مصرف مقادیر بالاتر شیرین کننده مصنوعی زایلیتول ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، زایلیتول یک الکل قند صفر کالری است که معمولاً در آب نبات‌های بدون قند، آدامس‌ها، محصولات پخته شده و خمیردندان استفاده می‌شود.

اما بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از ۳۰۰۰ بیمار در ایالات متحده و اروپا، محققان گزارش دادند سطوح بالای این شیرین کننده در خون با افزایش خطر ابتلاء به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر رویدادهای قلبی در طی سه سال مرتبط است.

در آزمایشگاه، محققان کشف کردند که زایلیتول باعث لخته شدن پلاکت‌ها می‌شود و خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

دکتر «استنلی هازن» رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در کلینیک کلیولند، گفت: «این مطالعه ضرورت فوری بررسی الکل‌های قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را نشان می‌دهد، به‌خصوص که همچنان در مبارزه با شرایطی مانند چاقی یا دیابت توصیه می‌شوند.»

هازن در بیانیه خبری کلینیک کلیولند افزود: «اگر در خمیر دندان تان زایلیتول وجود دارد، به این معنی نیست که آن را دور بریزید، اما باید توجه داشته باشیم که مصرف یک محصول حاوی سطوح بالا می‌تواند خطر حوادث مرتبط با لخته شدن خون را افزایش دهد.»

محققان دریافتند یک سوم از بیمارانی که بالاترین سطح زایلیتول را در جریان خون خود داشتند، بیشتر احتمال دارد که یک رویداد قلبی عروقی را تجربه کنند.

نظر شما