شناسهٔ خبر: 67081388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

در راستای تعامل با رسانه‌های استان همدان؛

مدیرکل کانون همدان از خبرگزاری ایکنا بازدید کرد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در بازدید از خبرگزاری ایکنا گفت: کلاس‌های آموزشی مراکز کانون با شعار «تابستونت رو بساز» با رویکرد مهارتی، تربیتی، علمی و تجربی به صورت ویژه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

معصومه ابراهیمی هژیر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مدیر کل کانون همدان از دفتر خبرگزاری ایکنا بازدید کرد و در خصوص تشریح برنامه‌های کانون در تابستان توضیح داد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، از برگزاری کلاس‌های تابستانی در سال‌جاری برای کودکان و نوجوانان کانون در همدان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس رسالت کانون در شناسایی و پرورش استعدادهای هنری، کلاس‌های آموزشی با شعار «تابستونت رو بساز» با رویکرد مهارتی، تربیتی، علمی و تجربی به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته فعالیت‌های ویژه‌ای انجام شده، اما امسال این فعالیت‌ها با محوریت نوجوان و با کلید طلایی نوجوان، خانواده‌ها و حلقه‌های مردمی برگزار می‌شود. این فعالیت‌ها در قالب خبرنگاری، روزنامه‌نگاری، تندخوانی و علوم فضایی با رویکرد اجرایی اردوی روایت پیشرفت انجام می‌شود که طی تابستان سال‌جاری ۷۶ اردو برگزار خواهد شد.

ابراهیمی یادآور شد: در برنامه‌های کانون، جهشی با مشارکت مردم با حضور حلقه‌های مردمی انجام می‌گیرد. با توجه به زیست بوم‌هایی که از قبل در کانون وجود داشت و بر اساس شناسایی انجام گرفته با استفاده از ظرفیت مادران، حلقه‌هایی با موضوعات قرآنی، حوزه و علم و فناوری و ... ایجاد شده است.

وی از برگزاری طرح کشوری «کانون‌یاران» خبر داد و با اشاره به اینکه همدان در این طرح پیشگام است، یادآور شد: در راستای نوجوان‌محوری، پرورش مربی‌یار در دستور کار قرار گرفته است، در این طرح نوجوان مستعد، توانمند و هنرمند در کنار مربیان کارگاه تخصصی مورد علاقه خود را برای همسالان خود برگزار می‌کند، در حال حاضر ۸ مربی‌یار در مراکز کانون همدان فعال هستند که این نوجوانان با عنوان عضو ارشد کانون پرورش یافته خود کانون هستند. این دوره‌ها در اصل یک دوره مهارتی، سخنوری و کلاس‌داری و... برای این مربی‌یاران است.
فعالیت اعضای کانون در مدارس به عنوان بازوی کمکی

ابراهیمی هژیر با اشاره به ارتباط کانون و مدرسه توضیح داد: از هر مدرسه ۲ یا ۳ نفر در پایه ششم تا نهم که عضو کانون بوده و در زمینه‌های مختلف فعال هستند به عنوان رابط کانون و مدرسه فعالیت می‌کنند، این دانش آموزان عضو کانون در تابلویی که در مدرسه قرار دارد، برنامه‌های کانون را برای سایر دانش آموزان اطلاع رسانی می‌کنند. هم‌چنین آنها در تابستان با اصول کتابداری آشنا می‌شوند و طی ایام سال‌تحصیلی کتابخانه مدرسه به این افراد سپرده می‌شود تا بازوی کانون در مدرسه باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از برگزاری اردوی راهیان پیشرفت با هدف معرفی موقعیت استان و سپس ایران در مورد پیشرفت‌های علمی و ... در کانون خبر داد و گفت: دانش آموزرانی که در این اردو شرکت می‌کنند یک ماه فرصت دارند در قالب هنر این روایت را به هم مدرسه‌ای‌های خود انتقال دهند.

وی اشاره کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون طرحی به نام «اتاق فرمان» با محوریت نمایش خلاق، قصه‌گویی، عروسک سازی، داستان نویسی، در رشته‌های ادبی هنری، نوشتن خلاق، عکاسی، اوریگامی، بازیگری، پرورش خلاقیت، نقاشی خلاق و سیاست‌های کلان استان به منطور همفکری و هم افزایی برگزار می‌شود.

ابراهیمی اضافه کرد: این طرح در قالب ۳ فاز برگزار می‌شود، فاز اول طرح با حضور ۱۳۰ نفر از مربیان کانون آغاز شد، فاز دوم با نام قرارگاه تربیت مربی با حضور تمام مربیان کانون به صورت ماهانه برگزار می‌شود و در فاز سوم این دوره تربیت مربی برای مربیان مهد کودک پیش دبستانی و خادمان هیئت‌های مذهبی و همه علاقمندان به حوزه کودک و نوجوان در استان برگزار می‌شود. این دوره‌ها همراه با اعطای گواهینامه است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تأکید کرد: یکی از رویکردهای امسال توجه به متون کهن گلستان سعدی است که به صورت کشوری در حال برگزاری است، ۴۴ کتابخانه در استان، برنامه گلستان خوانی دارند.

اجرای طرح «فابک» فلسفه اسلامی برای کودکان

وی از اجرای طرح فلسفه اسلامی برای کودکان با عنوان اختصاری «فابک» در استان خبر داد و گفت: در این طرح خداشناسی، خردورزی، کنشگری، تفکر و حل مسئله در قالب فعالیت‌های گروهی و هنری برای کودکان و نوجوانان و پدران و مادران آموزش داده می‌شود.

ابراهیمی هژیر یادآور شد: رویکرد کانون در سال‌جاری تنها برگزاری کارگاه و کلاس نیست بلکه همراه با ارائه بسته فرهنگی است، شروع تمام این دوره‌ها با معرفی یک کتاب، شخصیت، مفاخر یا زمان یا مکان مرتبط با آن هفته انجام می‌شود که به منطور ارائه محتوای تربیتی است.

وی یادآور شد: ویژه برنامه‌ای برای شهادت آیت‌الله رئیسی، انتخابات و ایام اربعین به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد. هم‌چنین طرح «هما» مخفف هویت ملی اسلامی در همدان برگزار می‌شود. در این طرح هر روز هفته به یک نام نامگذاری شده که برنامه‌های کتابخانه‌ها بر این اساس اجرا می‌شود. شنبه با عنوان «نامداران» که مفاخر، شهدا و بزرگان استان و کشور معرفی می‌شوند، یکشنبه‌ها با موضوع تدبر در قرآن که قصه‌های قرآنی در قالب هنر بیان می‌شود، به این صورت که یک آیه انتخاب شده و نقاشی، قصه و فعالیت‌های هنری مربوط به مفاهیم آن آیه انجام می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: دوشنبه‌های هر هفته بازی‌های بومی و محلی، فکری و خلاق در کانون انجام می‌شود، سه شنبه هر هفته برنامه‌های سه‌شنبه‌های مهدویت، چهارشنبه‌ها به نام امام رضا(ع) با عنوان چهارشنبه‌های امام رضایی با محوریت این امام همام و حضرت معصومه(س) و پنج شنبه‌ها با اجرای سرود، نمایش فیلم، نقد فیلم و اجرای نمایش‌های مختلف انجام می‌گیرد.


سینما کانون تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ۱۲۵ فیلم و انیمیشن تولیدی دارد، گفت: سینما کانون که به دلیل نداشتن استانداردهای لازم تعطیل شده بود از هفته گذشته تجهیز و ساخت آن در دستور کار قرار گرفته است، امیدواریم تا ۳ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

ابراهیمی هژیر از اجرای طرح «یاریگران زندگی» طی دوسال در همدان خبر داد و گفت: این طرح با محوریت مبارزه با آسیب‌های مواد مخدر است و ویژه خانواده‌ها برگزار می‌شود. ۱۰ کتابخانه سیار و ۳ کتابخانه پستی در استان فعالیت دارد که این کتابخانه‌های سیار طی یک ماه در ۲۰ روستا در مساجد و یا مدارس حضور پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های پستی نیز برای مناطقی که هیچ دسترسی به شهر و کتابخانه‌ ندارند کتاب پست می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از نبود تماشاخانه سیار در استان خبر داد و ابراز کرد: متأسفانه به دلیل نبود این ظرفیت در استان امکان حضور در مناطق محروم و ارائه محتوا در قالب نمایش در این مناطق که با استقبال زیادی مواجه می‌شود را نداریم. هم‌چنین آسمان نمای سه بعدی در استان وجود ندارد که در کنار جذابیت بالایی که دارد در اصل بیانگر مفاهیم توحیدی است.

وی با اشاره به محدوده سنی اعضای کانون پرورش فکری گفت: علاقمندان از سن ۴ تا ۲۲ سال می‌توانند عضو کانون شوند، یک پیام برای تمام کودکان و نوجوان دارم اینکه «با دوستانت یک گروه تشکیل بده، هدف گذاری یادت نره، نیازهایت را لیست کن، بهترین برنامه را تنظیم کن، کانون نزدیک خانه‌ات را پیدا کن، و پایان تابستان به من بگو چه مهارت جدیدی در کانون پیدا کرده‌ای».

ابراهیمی هژیر بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز کانون در همدان فعال است که در محله‌های شهرک مدرس، شهرک مدنی، حصار امام خمینی(ره)، میدان باباطاهر، میدان شاهد، مریانج، پرسی گاز قرار دارد، یک مرکز سیار شهری و یک مرکز سیار پستی و روستایی نیز فعال هستند که در ۸۰ رشته فرهنگی هنری ادبی و ... فعالیت دارند.

نظر شما