شناسهٔ خبر: 67080906 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح فیبر نوری در ایلام ۹۳ درصد پیشرفت دارد

ایلام - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با بیان اینکه اجرای طرح فیبر نوری در این استان ۹۳ درصد پیشرفت دارد، گفت: این طرح هم اکنون در سطح ۲۷ شهر این استان در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

"علی کریمی" روز یکشنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: برای اجرای این طرح در سطح شهرهای استان ۵۳۰ کیلومتر فیبر نوری پیش‌بینی شده که در حال حاضر حدود ۵۰۰ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۸۷۰ کیلومتر فیبر نوری نیز برای مسیر بین شهری در این استان پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: از این میزان تا کنون حدود ۸۱۱ کیلومتر آن در استان اجرا شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح فیبر نوری در استان هزینه شده است، گفت: عملیات حفاری و کابل کشی زمینی فیبر نوری، تا پایان خردادماه سال جاری در استان به پایان می‌رسد.

کریمی با بیان اینکه بعد از اتمام عملیات حفاری، به سرعت عملیات ترمیم و رفع عارضه‌های ناشی از حفاری اجرا در سطح استان اجرا می‌شود، گفت: حفاری و کابل‌کشی زمینی فیبرنوری یکی از عوامل حیاتی در زمینه ارتباطات نوین و افزایش سرعت اینترنت است و امکان ارائه خدمات ارتباطی پرسرعت، پایدار و با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر در شهرهای "ایلام" و "مهران" قابلیت واگذاری سرویس fthh به مشترکین خانگی و صاحبان کسب و کارها وجود دارد و بهره‌برداری از این طرح در سراسر استان تا پایان سال جاری امکان پذیر خواهد بود و هم استانی‌های عزیز ایلامی‌ می‌توانند از مزایای اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری استفاده کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به اینکه سرعت اینترنت در ایران در بستر ثابت سرعت هم اکنون ۱۴ مگابیت بر ثانیه است، ابراز کرد: سرعت اینترنت در دنیا به طور متوسط حدود۹۰ مگابیت بر ثانیه است و با اجرای طرح فیبر نوری، سرعت اینترنت در کشور تا پایان سال به بیش از میانگین جهانی خواهد رسید.

کریمی با تاکید بر اینکه در بستر فیبر نوری امکان واگذاری سرویس تا سرعت یک هزار مگابیت بر ثانیه وجود خواهد داشت، گفت: پروژه فیبر نوری در استان ایلام توسط شرکت "های‌وب" انجام می‌شود و بعد از عملیات حفاری، عملیات شوتینگ فیبر نوری در استان آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرای طرح فیبر نوری و افزایش سرعت اینترنت بر بستر آن در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت، گفت: امروز بسیاری از کسب و کارها در بستر اینترنت انجام می‌شود و اجرای این طرح، خدمت بزرگ دولت سیزدهم در راستای افزایش ایجاد اشتغال و کمک به فضای کسب و کارهای اینترنتی بوده است.

به گزارش ایرنا، فیبرنوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

(Fiber to the Home) FTTH ‏ گونه‌ای از ارتباطات فیبر نوری است که در آن فیبر نوری از یک سرویس دهنده local به کاربر نهایی در منازل و یا دفاتر کار رسیده است.

شوتینگ فیبر نوری یا دمیدن کابل فیبر نوری (Fiber optic cable blowing) یکی از کارآمدترین و ایمن‌ترین روش‌های نصب کابل فیبر نوری برای زیر ساخت شبکه اطلاعات و ارتباطات است.

استان ایلام بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال دارای حدود ۶۱۷ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما