شناسهٔ خبر: 67080749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شکیبایی مطرح کرد:

نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی؛ مکمل تدبیر امام(ره) در موضوع فلسطین + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین مکمل تدبیر حضرت امام راحل در موضوع فلسطین است، گفت: این نامه‌نگاری‌ها که از یک دهه پیش آغاز شده است هم تأییدکننده تدبیر امام خمینی(ره) و هم نشانه پیگیری و هدایت این جریان به سمت تأسیس دولت فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین است.

صاحب‌خبر -

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل غرب آسیا

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین در این برهه تاریخی گفت: این نامه در راستای نامه‌هایی است که مقام معظم رهبری در سال 93 خطاب به جوانان غربی منتشر کردند و آن زمان به سمع و نظر آنان رسید. 

وی با تأکید بر اینکه این نامه‌ها دارای ابعاد، اهداف و پیامدهای گوناگون است، ادامه داد: جنبشی که اکنون توسط دانشجویان آمریکایی و اروپایی شکل گرفته، معطوف به مسئله فلسطین و نسل‌کشی آشکار رژیم صهیونیستی است. 

بیشتر بخوانید: 

شکیبایی بیان کرد: مسئله فلسطین یکی از مسائل مهم ما چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از پیروزی انقلاب بود که از سوی حضرت امام راحل دنبال می‌شد. امام(ره) از ابتدای نهضت اسلامی در 15 خرداد 1342 مواضع تندی را علیه رژیم صهیونیستی‌ و در حمایت از فلسطین اتخاذ کردند. در منظومه فکری حضرت امام راحل نسبت به مسئله فلسطین، مهم‌ترین هدف برقراری دولت تاریخی در سرزمین تاریخی فلسطین بود.

فلسطین در عمق استراتژیک سیاست خارجی کشور

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه حضرت امام(ره) به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله فلسطین را در عمق استراتژیک سیاست خارجی کشور قرار دادند، اظهار کرد: هدف ابتدایی حضرت امام راحل این بود که بتوانند اجماع جهانی را نسبت به مسئله فلسطین به دست آورند و کاری کنند تا مردم  دنیا نسبت به مردم فلسطین حساسیت پیدا کنند و نسبت به ارتکاب جنایات این رژیم علیه فلسطینی‌ها مطلع شوند. 

وی با بیان اینکه این نخستین موردی بود که حضرت امام(ره) برای ایجاد یک دولت فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین مدنظر داشت، ادامه داد: به همین خاطر پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام راحل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد تا بتوانند از این طریق و به طور دائمی در هر سال و در یک روز خاص، مردم ایران و سپس فلسطینی‌ها و در ادامه کشورهای دیگر پیرامون این موضوع تجمع کنند تا از این روش مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شود. 

تحقق تدبیر امام(ره) در دنیا

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: اکنون قریب به 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده و همین زمان نیز از نامگذاری روز قدس می‌گذرد و براساس آنچه در نقاط مختلف دنیا فارغ از اتفاقاتی که در کشورهای اسلامی رخ می‌د‌هد، در پایتخت کشورهای اروپایی چون لندن، پاریس، رم و سایر کشورها مشاهده می‌شود، تدبیر حضرت امام راحل تحقق پیدا کرده و می‌توان ادعا کرد آنچه که امام(ره) برای بیدار کردن مردم دنیا نسبت به مسئله فلسطین و یا تبدیل مسئله فلسطین به مسئله مهم دنیا در نظر داشتند، اتفاق افتاد. 

وی اظهار کرد: لذا به نظر می‌رسد باید از این منظر به نامه مقام معظم رهبری نگاه کرد. در واقع نامه مقام معظم رهبری مکمل تدبیر حضرت امام راحل در موضوع فلسطین است. در واقع این نامه‌نگاری‌های که از یک دهه پیش آغاز شده هم تأییدکننده تدبیر حضرت امام خمینی(ره) و هم نشانه پیگیری و هدایت این جریان به سمت تأسیس دولت فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین است. 

طرف درست تاریخ؛ رسیدن حق به حق‌دار

شکیبایی با اشاره به بخشی از نامه معظم له مبنی بر اینکه «شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید»، افزود: طرف درست تاریخ در جریان فلسطین این است که حق به حق‌دار برسد. 75 سال بود که رژیم صهیونیستی انواع جنایات را علیه مردم فلسطین انجام می‌داد اما به واسطه انحصار رسانه‌های وابسته به صهیونیسم در دنیا، ذهن انسان‌ها به ویژه انسان‌های غربی به گونه‌ای در اختیار آنها بود و لذا مردم غرب هر رفتار، عمل و واکنش اسرائیل را در مقابل فلسطین برای دفاع از خود تلقی می‌کردند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: پس از هشت ماه از عملیات طوفان‌الاقصی این ادبیات در اروپا تغییر کرده است و آنها واژه نسل‌کشی را برای اسرائیل به جای دفاع از خود به کار می‌برند که این اتفاق بزرگی است و اینجاست که مقام معظم رهبری با این نامه ورود کرده و این موضوع را هدایت می‌کنند تا این جنبشی که در آمریکا و اروپا شکل گرفته به سمت نقطه اصلی حرکت کند که آن احقاق حق فلسطینی‌ها و ایجاد دولت تاریخی فلسطین در سرزمین‌ تاریخی خودشان است.

مقاومت متعلق به کشورهای اسلامی نیست 

وی با اشاره به این بخش از نامه معظم له که «شما با تشکیل بخشی از جبهه مقاومت، مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید»، گفت: مقاومت برخلاف آنچه که تصور می‌شود و دشمنان در تلاش هستند تا آن را صرفا به منطقه خاورمیانه تقلیل دهند، خلاصه نمی‌شود. مقاومت چیزی نیست که متعلق به کشورهای اسلامی باشد. بلکه هرچه در برابر ظلم قدعلم کند، مقاومت محسوب می‌شود ولذا پیش از این نیز مقاومت مطرح بود. 

شکیبایی با تأکید بر اینکه مقاومت یک مسئله جهانی است، گفت: رسانه‌های غربی تلاش می‌کردند مقاومت را با هدف عدم الگویری در سایر نقاط جهان، به غرب آسیا محدود و محصور کنند اما ظلم و ستم به اندازه‌ای در نقاط مختلف دنیا بیداد می‌کند که ممکن است هرلحظه، مردم بیدار شده و علیه ظالم قیام کنند لذا دستور کار رسانه‌های غربی این است که این را به همین منطقه تقلیل دهند. این درحالی است که حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مقاومت مطرح بوده است. 

مقاومت واژه‌ای بین‌المللی

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: درست است مقاومتی که امروز به اینگونه در منطقه شکل گرفته است و مقام معظم رهبری نیز به این جنبش‌ها اطلاق مقاومت دارند به این ابعاد نبوده است اما زمانی شخصیت‌هایی چون گاندی در برابر استعمار انگلستان، نلسون ماندلا به عنوان رهبر مقاومت داخلی علیه آپارتاید و چه‌گوارا از رهبران انقلاب کوبا به عنوان شخصیت‌ها و نمادهای مقاومت بودند و شناخته می‌شوند؛ پس مقاومت واژه بین‌المللی است.

شکیبایی ابراز کرد: آن اتفاقی که اکنون در دنیا درحال رخ دادن است، بدون شک هسته و کانون اصلی آن مقاومتی است که در منطقه خاورمیانه و پیرامون مسئله فلسطین رخ داده است. از سوی دیگر مقاومت صرفا در اسلحه به دست گرفتن و جنگیدن خلاصه نمی‌شود بلکه یک فرد یا گروهی می‌توانند با قلم و بیان در برابر یک پدیده غیرمعمول مقاومت کنند. لذا تظاهرات، اجتماعات و ابراز همدردی‌ها می‌تواند در چارچوب پدیده‌ای بنام مقاومت قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اتفاق افتاده و مقاومت رخ داده است و ناخواسته نیز از مقاومت الگوگیری نیز انجام شده است و اینک ثمرات آن را می‌بینیم. بدون شک نمی‌توان مقابل این بیداری، حرکت، الگوگیری و جوشش را گرفت. 

رهبری و امام راحل از شاگردان مکتب قرآن هستند

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره توصیه معظم له به دانشجویان آمریکایی برای آشنایی با قرآن برای تقویت روحیه مقاومت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری و امام راحل، هر دو از شاگردان مکتب قرآن هستند. به نظر من ایشان در این نامه به جوانان آمریکایی و اروپایی یادآور می‌شوند آن اتفاقی که رقم می‌زنید و این جنبشی که درحال انجام آن هستید، همان چیزی است که قرآن از سال‌ها پیش اعلام کرده است. در واقع ایشان مسئله اهتمام به قرآن را مورد توجه قرار دادند همانطور که طی چند نامه‌ای که در سال 93 به جوانان غربی ارسال کردند نیز به این موضوع اشاره کردند. 

وی ادامه داد: در غرب به شدت تلاش می‌شود که اهتمام به قرآن و توجه به واژه‌هایی چون جهاد، ایثار، شهادت در دنیا عینیت پیدا نکند و دائما نیز به دنبال سانسور و بایکوت هستند به گونه‌ای که حتی در بسیاری از مواقع به تحریف قرآن دست می‌زنند.

<div id="video-display-embed-code_3474006"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4220297/3474006?width=400&height=300"></script></div>

شکیبایی در پایان تأکید کرد: اینکه در این نامه مقام معظم رهبری، جوانان آمریکایی را به خواندن قرآن و اهتمام به آشنایی با این کتاب آسمانی، توجه می‌دهند به این دلیل است که این مقاومت که در آمریکا و اروپا ـ که قطعا با عواقبی چون گذشت از جان و بازداشت و محرومیت از مسائل اجتماعی در آینده همراه خواهد بود ـ موضوعی است که قرآن بیان کرده و لازم است این دانشجویان به آن توجه بیشتری داشته باشند. لذا این فرصت خوبی بود برای اینکه با منبع اصلی و الهام‌گیرنده اصلی این اتفاقات که قرآن است، تطبیق داده شود و در ادامه جوانان غربی به مطالعه قرآن تشویق شوند.

انتهای پیام

نظر شما