شناسهٔ خبر: 67079043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در نشست دی-۸ چه گذشت؟

۹ پیشنهاد عملی باقری در استانبول

دنیای‌اقتصاد : نشست فوق‌‌‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-۸) با حضور علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره وضعیت غزه، در استانبول برگزار شد. در پایان نشست هشت کشور اسلامی درحال توسعه شامل ترکیه، ایران، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه، پاکستان و بنگلادش، اعضای گروه بیانیه‌‌‌ای را صادر و در آن خواستار آتش‌‌‌بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط در غزه و پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در غزه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بخشی از این بیانیه پایانی آمده است: «عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت تزلزل‌ناپذیر کشورهای دی- ۸ از آرمان فلسطین را مورد تاکید قرار می‌‌‌دهیم.» همچنین علی باقری، علاوه بر سخنرانی در این نشست، با برخی وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در نشست استانبول در خصوص لزوم اقدام منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین ارسال کمک‌‌‌های فوری برای مردم تحت محاصره فلسطین در نوار غزه و رفح دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، باقری در سخنانی در این نشست، تاکید کرد: «ما بر این باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مساله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌‌‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نشود برقرار نخواهد شد.» وی افزود: «قطع شریان‌‌‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و قطع روابط سیاسی و اقتصادی و تحریم نفت، انرژی و کالاهای رژیم صهیونیستی گامی لازم و بدیهی در برابر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در کشتار و تخریب گسترده در نوار غزه است.»

سرپرست وزارت خارجه ایران ادامه داد: «اتخاذ سیاست‌‌‌های دو‌گانه توسط برخی قدرت‌‌‌های غربی، یکی از علل اصلی جری شدن رژیم صهیونیستی در تشدید و استمرار قانون‌شکنی و به سخره گرفتن حقوق و موازین بین‌المللی بوده است.» وی تاکید کرد: «ضرورت دارد نشست امروزِ ما واجد پیامی روشن مبنی بر ضرورت و فوریت اصلاح این رویکرد غیر‌مسوولانه و مزورانه باشد.» همچنین باقری ۹ پیشنهاد عملی را برای بررسی در این نشست مهم و تصمیم‌گیری در خصوص آنها ارائه کرد که عبارتند از: ۱- ایجاد «برنامه حمایتی سازمان دی-۸ در خصوص فلسطین». ٢. حمایت دی-۸ از تشکیل کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع‌آوری کمک‌‌‌های مالی کشورهای اسلامی. ٣. تشکیل گروه تماس دی-۸ جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین‌المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه بین‌المللی به این منطقه. ۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی. ۵.شناسایی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان «نهادهای تروریستی» به دلیل ارتکاب جنایات نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشر‌دوستانه. ۶. حمایت سازمان دی-۸ از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید و تلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد. ٧. حمایت سازمان دی-۸ از برگزاری گفت‌‌‌وگوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌‌‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ و برگزاری انتخابات. ٨. درخواست سازمان دی-۸ برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین‌المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس و... ٩.تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان دی-۸ به منظور حمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین‌المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری و...

همچنین باقری در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار و رایزنی کرد. علی باقری با قدردانی از ابتکار ارزشمند ترکیه در برگزاری نشست استانبول، حضور هیات ایرانی را نشانگر اهتمام ویژه به مساله فلسطین و همچنین نقش و موضع ترکیه عنوان کرد. باقری در دیدار با فیدان تاکید کرد: «تقویت پیوندهای بیشتر در روابط ایران و ترکیه، نه‌تنها به نفع دو کشور، بلکه در جهت پایداری ثبات منطقه‌‌‌ای است، به‌خصوص که ما با دشمن مشترکی مثل رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.»

نظر شما