شناسهٔ خبر: 67052655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

علی باقری در نشست دی هشت در استانبول شرکت خواهد کرد

سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (موسوم به دی هشت) نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه خود را با موضوع غزه در روز شنبه ۱۹ خرداد در استانبول برگزار خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست فوق العاده وزیران امور خارجه گروه دی-۸ در استانبول، از نظر اتخاذ موضع واحد علیه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ادامه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

گروه دی-۸ که در همان شهر استانبول تاسیس شده، شامل هشت کشور اسلامی ایران، ترکیه، مصر، نیجریه، پاکستان، اندونزی، مالزی و بنگلادش می‌شود و شورای وزیران متشکل از وزیران امور خارجه کشور‌های عضو نیز مرجع اصلی تصمیم گیری و بررسی مسائل مربوط به گروه است.

- «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان، «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی، «محمد حسن» وزیر امور خارجه مالزی، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران و «دیپو مونی» وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه قرار است در این نشست شرکت کنند.

در بیانیه گروه «هشت کشور اسلامی در حال توسعه» آمده است: این نشست در کاخ تاریخی دولما باغچه در شهر استانبول در هشتم ژوئن ۲۰۲۴ برابر ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: این نشست به دعوت هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود که حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف «دی-۸» برای مردم فلسطین، بویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود.

همچنین در این نشست فوق‌العاده که در آن وزیران و هیات بلندپایه کشور‌های عضو «دی-۸» حضور خواهند یافت، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفتگو خواهد شد.

اقدام جمعی برای کمک به پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به عنوان محور اصلی این نشست اعلام شده است.

از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در مهرماه ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی از جمله سازوکار‌های چندجانبه بین المللی جهت کمک به مردمان بی‌دفاع غزه بهره برده است. نشست فوق العاده وزرای خارجه دی هشت در استانبول فرصت دیگری را برای پیشبرد این دیپلماسی مسئولانه فراهم کرده است.

در پایان این نشست قرار است طی بیانیه‌ای، مواضع جمعی کشور‌های عضو در حمایت از غزه و علیه رژیم کودک کش و جنایتکار اسرائیل اعلام گردد.

نظر شما