شناسهٔ خبر: 67079035 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ در مجموع مبلغ ۳.۸۳۳.۸۸۶ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی به ۲.۶۵۹.۷۰۹ نفر از متقاضیان پرداخت شده است؛ که در مقایسه به دوره سه ساله پایانی دولت قبل (۱۳۹۷-۱۳۹۹) دوازدهم معادل ۶۷/۳۴۹ درصد رشد در مبلغ تسهیلات پرداختی یادشده داشته است. طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ در مجموع مبلغ ۳.۸۳۳.۸۸۶ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی به ۲.۶۵۹.۷۰۹ نفر از متقاضیان پرداخت شده است؛ که در مقایسه به دوره سه ساله پایانی دولت قبل (۱۳۹۷-۱۳۹۹) دوازدهم معادل ۶۷/۳۴۹ درصد رشد در مبلغ تسهیلات پرداختی یادشده داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، دولت سیزدهم با تعهد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی را در برنامه قرار داد. برنامه‌ای که هم اکنون و در بیش از یک هزار روز خدمات این دولت با تامین بیش از ۵۴ هزار هکتار زمین و به اجرا درآمدن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نشان از عمل به تعهدی است که دولت در برنامه قرار داد.

تحویل ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم

بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و آمارهای استخراج شده از معاونت مسکن و ساختمان هم اکنون فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است. همچنین از این واحدهای آغاز شده حدود ۵۵۰ واحد نهضت ملی مسکن نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

بیش از ۱۳۷ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل شد

در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن، دولت سیزدهم تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقیمانده از دولت‌های نهم تاکنون را نیز جزو تعهدات خود عنوان کرد. آمارهای دفتر پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم در ابتدای آغاز به کار خود حدود ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده را تحویل گرفت که با منابع صندوق ملی مسکن و سایر منابع در صدد تکمیل واحدهای نیمه کاره و تحویل آن به متقاضیان برآمد. بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی هم‌اکنون آمار واحدهای تکمیل و تحویل شده مسکن مهر به بیش از ۱۳۷ هزار واحد رسیده است و دولت تلاش دارد تا در روزهای باقیمانده بخش دیگری از واحدها را نیز در صورت تکمیل، تحویل متقاضیان بدهد. (بیشتر بخوانید)

تحویل زمین به بیش از ۷۰ هزار خانواده در قالب طرح جوانی جمعیت

همچنین دولت سیزدهم در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به خانوارهای دارای دو فرزند و بیشتر را در برنامه قرار داد. بر اساس اعلام معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار خانواده در قالب این طرح زمین دریافت کردند و در سال جاری نیز این مهم در دستور کار دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده است.

تحولات تورم

در سال ۱۴۰۲ سیاست‌ها و اقدامات متعددی توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در جهت بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی انجام گرفت که برآیند آنها به ویژه در کنترل نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۳ قابل مشاهده است. به طوری که بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی از ابتدای سال ۱۴۰۲ روند کاهشی قابل ملاحظ‌های به خود گرفت به طوری که شاخص مذکور از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ با ۲۴.۵ واحد درصد کاهش به ۳۱.۰ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافته است. در همین راستا، نرخ تورم (متوسط دوازده ماهه) نیز از ۴۷.۶ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به واسطه مجموعه اقدامات اجرایی صورت گرفته، روند نزولی به خود گرفت و با کاهش ۱۰.۳ واحد درصدی به ۳۷.۰ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

در پی استمرار و پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۳ روند نزولی خود گرفت؛ به طوری که از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ با ۱۷.۴ واحد درصد کاهش به ۲۳.۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافته است. نرخ تورم (متوسط دوازده ماهه) نیز از ۳۷.۳ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ با کاهش ۷.۰ واحد درصدی به ۳۰.۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت.

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری

طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ در مجموع مبلغ ۳.۸۳۳.۸۸۶ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی به ۲.۶۵۹.۷۰۹ نفر از متقاضیان پرداخت شده است؛ که در مقایسه به دوره سه ساله پایانی دولت قبل (۱۳۹۷-۱۳۹۹) دوازدهم مبلغ ۸۵۰.۸۱۴ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی به ۲.۶۶۰.۴۲۳ نفر از متقاضیان پرداخت شده است؛ که معادل ۶۷/۳۴۹ درصد رشد در مبلغ تسهیلات پرداختی یادشده داشته است.

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

همچنین  طی سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به متقاضیان پرداخت گردیده است که نشانگر تحقق ۱۰۷ درصدی نسبت به مقدار مصوب است.

 در سال ۱۴۰۳ نیز تا تاریخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۳، ۵۱.۸ هزار فقره به مبلغ ۱۷۰.۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به متقاضیان پرداخت گردید.

همچنین طی سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۷۴۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۴۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شد. این در حالیست که ۸۵.۲ هزار فقره به مبلغ ۴۶.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۳ پرداخت گردیده است.  

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

در زمینه پرداخت تسهیلات فرزند آوری نیز در دوره سه ساله دولت سیزدهم (۱۴۰۰-۱۴۰۳) مبلغ ۸۵۲.۷۳۳ میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است؛ که در مقایسه با دوره سه ساله پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۷-۱۳۹۹) باید گفت با توجه به ابلاغ قانونی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آذر ماه سال ۱۴۰۰ و اجرایی نمودن پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری، پرداخت این تسهیلات از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است؛ لذا با نسبت متوسط عملکرد دولت قبل قابل مقایسه نمی‌باشد.

اعطای تسهیلات بخش مسکن

در زمینه پرداخت تسهیلات پرداختی بخش مسکن و ساختمان مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان (از جمله موضوع تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات کمک ودیعه مسکن و ...) در دولت سیزدهم مبلغ ۶.۹۹۷.۷۱۳ میلیارد ریال می‌باشد. (بر اساس آمار مأخوذه از اداره اطلاعات بانکی) که این میزان تسهیلات پرداختی در مقایسه با متوسط عملکرد سه ساله پایانی دولت قبل بیانگر رشدی ۱۵۳ درصدی است.

رشد 67 درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم (ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۹) مبلغ ۲.۷۷۲.۹۷۷ میلیارد ریال بوده که در دوره سه ساله دولت سیزدهم تقریباً با ٪ ۱۵۳ رشد به مبلغ ۶.۹۹۷.۷۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما