شناسهٔ خبر: 67076396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ترور و سوءقصد/ سایه سنگین راست افراطی بر قاره اروپا

تب خشونت و افراطی‌گری در قاره اروپا در حال بالا گرفته است و در آستانه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا به موضوع بسیار داغی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ هنوز داغ سیلی خبرساز به امانوئل مکرون؛ رئیس جمهوری فرانسه از یاد سیاستمداران و دولتمردان اروپایی نرفت که در هفته‌های گذشته رابرت فیکو؛ نخست وزیر اسلواکی مورد حمله و ترور واقع شد و مورد اصابت چند گلوله از سوی یک مرد 71 ساله قرار گرفت. در تازه‌ترین اتفاق، روز گذشته مته فردریکسن؛ نخست‌وزیر دانمارک نیز در خیابانی واقع در شهر کپنهاگ مورد سوءقصد یک مرد 39 ساله قرار گرفت ولی ظاهرا خانم فردریکسن بر اثر این حمله آسیب جدی ندیده است.

در واکنش به اتفاق روز گذشته، امانوئل ماکرون؛ رئیس جمهوری فرانسه این حمله را غیرقابل قبول خواند و آن را به شدت محکوم کرد و در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «حمله به نخست وزیر دانمارک غیرقابل قبول است. من شدیدا این اقدام را محکوم می‌کنم و برای فردریکسن آرزوی بهبودی عاجل دارم.»

همچنین اولف کریسترشون؛ نخست وزیر سوئد در واکنش به این حمله گفت که «حمله به یک رهبر منتخب دموکراتیک، در حقیقت حمله به دموکراسی ما نیز هست.» در ادامه نیز، اورزولا فن در لاین؛ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پیامی گفت: «من این اقدام نفرت‌انگیز را محکوم می‌کنم؛ چراکه خلاف تمام چیزهایی است که ما در اروپا به آن‌ها باور داریم و برای آن مبارزه می‌کنیم.»

تقریبا 3 هفته پیش نیز رابرت فیکو؛ نخست وزیر اسلواکی مورد یک حمله تروریسم غیر منتظره قرار گرفت که اروپا را در شوک فرو برد. در این رابطه پلیس اسلواکی به انگیزه سیاسی این سوءقصد اشاره کرد. همچنین وزیر دفاع این کشور گفت‌: «شکی نیست که این حمله پس‌زمینه سیاسی دارد.»

سوءقصد به نخست‌وزیر، اولین مورد از این دست حوادث در کشور اسلواکی است. فیکو اکتبر سال گذشته برای چهارمین بار به نخست‌وزیری رسید. او رابطه دوستانه‌ای با مسکو دارد و این بار در ائتلافی با چپ‌های میانه و یک حزب ناسیونالیست راست‌گرای کوچک به قدرت بازگشت.

فیکو پس از ادای سوگند برای چهارمین دوره نخست وزیری خود، کمک‌های کشورش به اوکراین را قطع کرد و گفت: ورود اوکراین به ناتو می‌تواند منجر به شروع جنگ جهانی سوم شود. این سخنان موجبی از واکنش‌ها را در میان سیاستمداران و مردم اروپا به همراه داشت.

با این حال نخست وزیر اسلوکی تصمیم بر قطع ارسال کمک‌ها از کشورش به اوکراین گرفت و برخی از منابع معتقد‌اند، سوءقصد به جان وی که منجر به اصابت گلوله به شکمش شد ممکن است از سوی مخالفان او و به صورت برنامه ریزی شده صورت گرفته باشد.

سایه راست افراطی بر قاره اروپا

تب خشونت و افراطی‌گری در قاره اروپا در حال بالا گرفته است و در آستانه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا به موضوع بسیار داغی تبدیل شده است.

انتخابات پارلمان اروپا از تاریخ 17 تا 20 خردادماه در حال برگزرای است. رای دهندگان از پنجشنبه تا یکشنبه در تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به پای صندوق‌های رای رفته و 720 نماینده پارلمان اروپا را انتخاب خواهند کرد و نظر سنجی‌ها حاکی از پیروزی طرفداران راست افراطی در این اتخابات است.

بیش از 400 میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن به نمایندگان خود در پارلمان اروپا در دهمین انتخابات پارلمان اتحادیه شرکت می‌کنند که برای اولین بار در سال 1979 برگزار شد. نتیجه انتخابات همچنین به طور مستقیم بر ترکیب ماموریت بعدی کمیسیون اروپا، شاخه اجرایی اتحادیه اروپا و همچنین نامزدی رئیس بعدی شورای اروپا تاثیر دارد.

امروز رابرت فیکو؛ نخست وزیر اسلواکی که در ماه مه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد، رای خود را در بیمارستانی به صندوق انداخت.

وی گفت: «من در بیمارستان رای دادم چون این انتخابات مهم است. رای دادن به نمایندگان پارلمان اروپا ضروری است که از ابتکارات صلح حمایت کنند و نه از ادامه جنگ. رضایت کشورهای غربی به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه تنها دلیلی بر این است که دموکراسی‌های بزرگ غربی خواهان صلح نیستند، بلکه علاقه‌مند به تشدید تنش‌ها با فدراسیون روسیه هستند.»

«من به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلواکی، اسلواکی را وارد هیچ ماجراجویی نظامی مشابهی نخواهم کرد و با توجه به امکانات کوچک اسلواکی خود، هر کاری که ممکن است انجام خواهم داد تا صلح بر جنگ اولویت داشته باشد.»

فرجام

نتیجه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا هرچه باشد، بیش از همه بر سیاست و برنامه‌های این اتحادیه اثرگذار است. ممکن است با روی کار آمدن راست افراطی و به حاشیه رفتن احراب محافظه کار سیاست‌های اتحادیه دچار تغییر شود و این را می‌توان در صورت روی کار آمدن ترامپ در آمریکا نیز بیشتر محتمل دانست.

با این حال اتفاقات و وقایعی که منجر به سوءقصد و ترور مقامات اروپایی شده ریشه در تنش‌های سیاسی این قاره دارد و در صورت بروز بحران و ایجاد شکاف بیشتر در میان سیاستمداران و رهبران اتحادیه، ممکن است شاهد افزایش این رخدادها نیز باشیم. قاره اروپا در رابطه با این وقایع یدی طولا دارد. سوءقصد به ولیعهد اتریش مجارستان در سال 1914 و آغاز جنگ جهانی اول، گواه این گفته است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما