شناسهٔ خبر: 67076394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار خراسان‌رضوی: آلودگی «کشف رود» با توسعه تصفیه خانه‌ها رفع می‌شود

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: کشف رود یک سرمایه طبیعی و زیست محیطی برای مشهد و پیرامون آن است که با توسعه تصفیه خانه‌ها، آلودگی آن رفع می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری روز شنبه در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر اظهار کرد: سند تحول دولت در خراسان رضوی با رویکرد مساله محوری تبدیل به طرح شده و ۲۰ مساله از آن احصا شده که از جمله آنها مساله کشف رود است که نباید آلودگی داشته باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" گفت: در سه سال گذشته شاهد جهش سرمایه‌گذاری مردم در حوزه اقتصاد و تولید بودیم اما این رسالت بدون توجه به حفظ محیط زیست میسر نمی‌شود، هنر مدیران این است که تصمیمانی بگیرند که همه ملاحظات در آن لحاظ شود.

نظری به معضلات زیست محیطی مشهد اشاره و بیان کرد: مشهد در طول شبانه روز ۴۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب دارد که ۵۰ درصد از آن تصفیه می‌شود، با تکمیل ۲ طرح تصفیه خانه ای که در حال اجرا است، تقریبا نیمی باقیمانده از فاضلاب مشهد قابل تصفیه خواهد شد.

وی با اشاره به انجام مطالعه برای ساخت پنج تصفیه خانه دیگر در آینده گفت: با بهره برداری از ۲ تصفیه خانه جدید شهر مشهد و شهرک صنعتی چرمشهر از ورودی آلودگی به کشف رود جلوگیری خواهد شد، پس از آن اقدامات احیایی برای نجات این رود انجام خواهد شد، در این راستا یک نهضت مدیریت فاضلاب و پساب‌ها در مشهد براه خواهد افتاد.

استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون پنج تا ۶ شهر در استان شامل خواف، نیشابور، تربت حیدریه، نیشابور و سبزوار دارای شبکه فاضلاب هستند که تصفیه خانه های آنها با هزینه و اعتبارات بخش خصوصی در دست اجرا است، با اتمام طرحهای مربوط به تصفیه خانه‌ها امید است تا ۲ سال آینده معضلی به نام آلودگی در سطح خراسان رضوی نداشته باشیم.

وی کمبود ۱۲ هزار کلاس درس، سه هزار تخت بیمارستانی، سرانه ورزشی و زیرساختهای صنعتی را از مهمترین مسائل خراسان رضوی برشمرد و گفت: منابع مالی برای جبران این عقب ماندگی‌ها در دولت سیزدهم از محل مولدسازی تامین شده است چرا که این مسائل با بودجه های سنواتی قابل حل نبود.

نظری ادامه داد: اکنون که شهرک صنعتی "خادم الرضا" به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور وارد مرحله عملیاتی شده است، نیاز به پست برق دارد که هزینه ایجاد هر پست برق ۴۰۰ کیلوولتی بین هفت تا هزار میلیارد ریال است که هزینه‌های آن از طریق مولدسازی قابل تامین است.

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر بتوان مشکل قنوات، طرحهای آبخیزداری و محورهای ارتباطی استان را حل کرد، بخش عمده‌ای از عقب ماندگی‌های خراسان رضوی در حوزه زیرساختی جبران می‌شود.

وی طرح های برنامه "یادگار ابراهیم" را ۱۰۹ مورد ذکر و بیان کرد: تا پایان دولت سیزدهم ۱۰۹ طرح شامل ۷۸ مورد بهره برداری و ۲۲ مورد آغاز عملیات اجرایی در استان انجام خواهد شد.

استاندار خراسان‌رضوی: آلودگی «کشف رود» با توسعه تصفیه خانه‌ها رفع می‌شود

توجه ویژه دولت سیزدهم به منطقه شرق مشهد

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: توجه به منطقه شرق مشهد در دولت سیزدهم برجسته شد و طرح های نیمه تمام آن در دستور کار قرار گرفت که شامل شهرک صنعتی، بحث‌های لجستیکی شامل شهر فرودگاهی، محور ارتباطی مشهد - سرخس و تصفیه‌خانه چرمشهر می‌شود.

احسان قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: اجرای طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر به هفت سال قبل باز می گردد که پس از آن، اجرایش به دلیل مشکلات ارزی و تامین تجهیزات و دستگاه‌های خارجی متوقف شد اما با همت دولت این طرح به اتمام رسید.

وی مناطق پیرامونی شهر مشهد در محدوده محور "میامی" را دارای سه منشا آلودگی زیست محیطی دانست که شامل فاضلاب شهری مشهد، جمع آوری پسماند و حوزه شهرک صنعتی چرمشهر می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در چند سال اخیر طرح‌هایی در قالب مدیریت فاضلاب و جمع آوری شیرابه‌ها توسط شهرداری مشهد در محدوده محور "میامی" انجام گرفت که تا حدی آلودگی‌های این منطقه را کاهش داد اما بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر اثر وضعی آلودگی ها را بر ۱۱ روستای اطراف مشهد کاهش خواهد داد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یکی از بزرگترین طرحهای صنعتی خراسان رضوی؛ شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد (خادم الرضا) و توسعه صنایع به سمت شرق مشهد بود که مجوزهای زیست محیطی آن برای هزار و ۲۶۳ هکتار از اراضی این شهرک صادر و واگذاری زمین به سرمایه گذاران در آن آغاز شد، هم اینک نیز واگذاری ۲۰۰ هکتار از زمین‌های آن انجام گرفته است.

وی مزیت‌های شهرک صنعتی شماره پنج مشهد را داشتن خطوط ریلی، گمرک، فرودگاه، خط اصلی لوله گاز دانست و اظهار امیدواری کرد مجوزهای لازم برای توسعه پنج هزار هکتاری این شهرک صنعتی داده شود.

بیشتر بخوانید:

طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب «چرمشهر» مشهد با حضور معاون رییس‌جمهور افتتاح شد+ فیلم

نظر شما