شناسهٔ خبر: 67074600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی آغاز شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز خرید تضمینی گندم در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

اکبر فتحی روز شنبه در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی استان، اظهار کرد: محصول گندم در خداآفرین به مرحله برداشت رسیده و خرید تضمینی گندم در این شهرستان آغاز شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی کشاورزان و بهره برداران در سطح استان، از پیش بینی تولید ۷۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: سال گذشته به خودکفایی کامل در حوزه تولید آرد خبازی رسیدیم و پیش بینی می‌شود که این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: کشاورزان زحمت بسیاری می‌کشند اما تعیین زیرساخت‌ها و مقدمات کشاورزی و پشتیبانی در کشت گندم، کار بسیار سنگین و در سطح بالایی است و کارشناسان پهنه سراسر استان برای کمک به کشاورزان و انتقال دانش روز در حال فعالیت هستند.

وی گفت: اکنون تعداد ۶۵ مرکز خرید تضمینی گندم در سراسر استان وجود دارد اما نباید به این عدد اکتفا کرد و اگر احساس نیازی برای آسان کردن دسترسی کشاورزان به مراکز خرید وجود دارد، می‌توانیم تعداد مراکز را ارتقا دهیم.

فتحی اظهار کرد: محصول آماده نباید در دست کشاورز بماند و لازم است تا کشاورزان در راحت ترین شرایط و با خیالی آسوده، گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید دهند.

وی با اشاره به نگرانی کشاورزان از تاخیر در پرداخت وجه خرید گندم، افزود: مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و براساس زمان تحویل گندم هر استان پرداخت خواهد شد که در این راستا تحویل گندم استان‌های گرمسیری مثل خوزستان انجام شده و استان‌های سردسیری مثل آذربایجان شرقی در شهریورماه عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت توجه به معاینه فنی کمباین‌ها، گفت: حساسیت این موضوع حتی مهمتر از انبار است و برای جلوگیری از ریزش‌ها و هدررفت محصول لازم است تا دستگاه‌ها و ادوات کشاورزی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، افزود: اکنون میزان افزایش عملکرد گندم در هکتار به ۱۵۰ کیلوگرم در استان رسیده ولی می‌توان این رقم را در سال‌های آتی به ۸۰۰ کیلوگرم هم رساند تا در کنار خودکفایی، حرفی برای گفتن در بخش صادرات داشته باشیم.

اکبر کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای سال زراعی جاری (۱۴۰۳-۱۴۰۲) تولید ۷۰۰ هزار تن گندم در استان پیش بینی می‌شود و شهرستان‌های هشترود، سراب و چاراویماق سهم قابل توجهی در تولید گندم دارند.

وی افزود: در سال زراعی گذشته( ۱۴۰۱- ۱۴۰۲) ۴۳۶ هزار تن و در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۸ هزار تن گندم در سطح استان خریداری شد که این رقم در سال قبل تر از آن حدود ۹۵ هزار تن بود.

کرامتی ادامه داد: آذربایجان شرقی در راستای تلاش گسترده کشاورزان و همکاران ستادی و شهرستانی با ثبت ۵۱ هزار و ۲۲۵ قرارداد و بیش از ۳۴۲ هزار هکتار سطح کشت قراردادی، استان نخست کشور در سال زراعی جاری است.

وی با بیان اینکه ۲۱ هزار و ۳۲۵ تن بذر یارانه‌ای در سال زراعی جاری تولید، فراوری و توزیع شده است، گفت: ۱۰۵هزار و ۷۹۴ تن کود یارانه‌ای نیز در این مدت تامین و در میان کشاورزان توزیع شد.

علیرضا شاهدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی ​​​​​​بیان کرد:  ۶۵ مرکز خرید تضمینی گندم در استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی گفت: برای حمل و نقل محصول گندم نیز آمادگی داریم و از تمامی ظرفیت‌ها برای تسریع روند خرید و حمل گندم در سطح استان بهره می‌گیریم.

انتهای پیام

نظر شما