شناسهٔ خبر: 67074341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کولر‌های بی‌ال‌دی‌سی بازیگران نوظهور در بازار سرمایشی‌ها

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) گفت: کولر‌های آبی بی‌ال دی سی با موتور پربازده می‌توانند معادل دو کولرگازی و تا ۱۵۰ متر فضا را خنک کنند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، این روز‌ها شاید گذر شما هم برای خرید کولر به بازار بیفتد و به دنبال بهترین کولر متناسب با این سوال‌ها باشید. " کدام مدل بهترین است؟ قیمت این مدل چقدر است؟ چقدر خنک و چقدر برق مصرف می‌کند"
هنگام گشت‌و‌گذار در بازار، چشمتان حتما به کولر‌هایی که ظاهرش با بقیه متفاوت است، می‌خورد. به این کولر‌ها بی‌ال‌دی‌سی یا کم‌مصرف می‌گویند. اما این مدل نسبتا جدید کولر‌های آبی چه ویژگی‌هایی دارد و چه خدمات تازه‌ای را ارائه می‌کند؟
آقای ذوالجلالی از فروشندگان وسایل سرمایشی است، او درباره کولر‌های بی‌ال‌دی‌سی که داخل فروشگاهش چندتایی از آنها روی هم چیده شده، می‌گوید: در این کولرها، سیستم فولی، تسمه و یاتاقان حذف شده و همین موضوع مصرف برق را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد و دیگر نیازی به سرویس سالیانه کولر نیست.  

<div id="video-display-embed-code_11195935"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4254573/11195935?width=600&height=350"></script></div>

افزایش قدرت پرتاب باد دیگر خصوصیتی است که این فروشنده وسایل سرمایشی به این کولر‌ها نسبت می‌دهد.

<div id="video-display-embed-code_11195941"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4254573/11195941?width=600&height=350"></script></div>

وی افزود: در این کولر‌ها به جای پوشال از پد‌های سلولزی استفاده می‌شود که مصرف آب را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. 

اما در ازای این افزایش خدمات، قیمت این کولر‌ها در مقایسه با مدل‌های قدیمی چقدر متفاوت است؟

ذوالجلالی در پاسخ به این سوال گفت: درحال حاضر قیمت موتور این کولر‌ها نسبت به موتور‌های معمولی، یک‌ونیم تا دو برابر بیشتر است، اما با توجه به کاهش مصرف برق این کولر‌ها و کاهش هزینه قبض برق و حذف هزینه سرویس‌های سالانه و خدماتی که این نوع کولر‌ها ارائه می‌دهند، این مبلغ به مرور جبران می‌شود. 

وی اضافه کرد: البته اگر بدنه کولر قدیمی، سالم و پوسیدگی و زنگ‌زدگی نداشته باشد، با نصف هزینه خرید کولر جدید می‌توان فقط موتور کولر‌های بی‌ال‌دی‌سی را با موتور این کولر‌ها تعویض کرد و دیگر نیازی به خرید کولر جدید نیست.

کشور در چندسال اخیر، با رسیدن تابستان به دلایل مختلف با ناترازی برق روبه‌رو است یعنی مقدار تولید برق کفاف مقدار تقاضای برق را نمی‌دهد و در بین انواع مشترکان، این ناترازی برق تاثیر قابل توجهی روی صنایع می‌گذارد. 
 اگر خودتان در کارخانه کار می‌کنید، حتما تغییر ساعت کاری در تابستان را تجربه کرده‌اید، طبق نظر وزارت نیرو صنایع در فصل گرم سال باید در ساعت‌هایی از روز که مصرف برق در اوج خود قرار دارد مثل ساعت‌های ۱۲ تا ۱۷ فعالیت خود را کم و در ساعاتی که مصرف کم است، کار کنند، با این وجود بازهم از کمبود برق ضرر می‌کنند به گونه‌ای که طبق گفته حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، سال ۱۴۰۲ به دلیل محدودیت‌های صنایع در استفاده از برق تولید ناخالص داخلی کشور ۵ تا ۶ میلیارد دلار کاهش یافت. 

کولر‌ها با مصرفی بالغ بر ۳۰ هزارمگاوات بیشترین مصرف کننده برق در تابستان هستند، به همین دلیل و برای جبران ناترازی برق و جلوگیری از ضرر‌های اقتصادی، سه رنگ آخر برچسب انرژی یعنی رتبه‌های «E، F، G» در سال ۱۴۰۱ از برچسب استاندارد حذف شد و کولر‌ها فقط زمانی می‌توانند راهی بازار شوند که کیفیت‌های A+++، A++، A به بالا داشته باشند، یعنی فقط همین کولر‌های بی‌ال‌دی‌سی و کم مصرفی که آقای ذوالجلالی راجع‌به آنها توضیح داد، باید تولید شوند. 
در واقع با درنظر گرفتن مهلت سه ساله‌ای که به موتورساز‌ها و کولرساز‌ها برای ارتقای تولیداتشان داده شده، گرچه کولر بی‌ال‌دی‌سی امروز یکی از گزینه‌های شما برای خرید است، اما اگر سه سال آینده برای خرید کولر به بازار بروید، این کولر تنها گزینه شما خواهد بود.

نظر شما