شناسهٔ خبر: 67071738 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

حسینی در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

دانشکده مهارتی مد و لباس اسلامی-ایرانی تیرماه افتتاح می‌شود/ راه‌اندازی ۴ دانشکده موضوعی جدید در واحد تهران‌جنوب

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به ابلاغ راه‌اندازی دانشکده مهارتی مد و لباس به این واحد دانشگاهی،گفت: در حال حاضر ساختمان و زیرساخت این دانشکده آماده و رشته های آن نیز مصوب شده است و تا یک ماه آینده به افتتاح می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از کارکردهای دانشگاه‌های نسل جدید، ارائه راهکارهای علمی و عملی برای حل چالش‌های موجود در جامعه است؛ چیزی که امروز از آن با عنوان ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه یاد می‌کنند و در صورت تحقق دانشگاه مسأله محور بسیاری از رشته‌ها کارکردگرا می‌شوند و به نیازهای جامعه پاسخ خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

«ارتباط صنعت و دانشگاه» هدف برگزاری رویداد صدرا است

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال‌های اخیر با هدف‌گذاری راه اندازی دانشکده‌های موضوعی و ابلاغ نظام نامه دانشی جدید مبتنی بر تأسیس دانشکدگان تصمیم دارد در این حوزه ایفای نقش جدی داشته باشد و با توسعه میان‌رشته‌ای‌ها زمینه آشتی علوم مختلف را فراهم سازد و در نهایت به نیازهای جامعه و صنعت پاسخ دهد.

سید عظیم حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص نظام‌نامه دانشی جدید دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید طبق فرمایشات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی براین است که دانشگاه ها «حل مسأله» داشته باشند و ارتباط خوبی نیز با بخش صنعت برقرار کنند که در همین راستا نیز دومین رویداد صدرا در واحد تهران جنوب برگزار شد و بالغ بر ۳۰ شرکت توانمند از پالایشگاه نفت گرفته تا شرکت صاایران در این رویداد حاضر شدند و در نهایت زمینه اتصال دانشجویان با بخش صنعت فراهم شد.

وی ادامه داد: با ابلاغ این نظام‌نامه ویژگی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی این خواهد بود که علاوه بر تحصیل و کسب دانش، «مهارت» نیز می‌آموزند و به همین دلیل مقرر شده تا به سمت راه اندازی دانشکده های موضوعی و مهارتی حرکت کنیم بنابراین دانشکدگان در سال جدید تأسیس میشود که البته مقدمات راه اندازی این دانشکدگان از سال گذشته آغاز شده است.

۴ دانشکده موضوعی امسال در واحد تهران جنوب راه‌اندازی می‌شود

حسینی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تا کنون موفق شده است مصوبه راه‌اندازی ۴ دانشکدگان هوش مصنوعی، انرژی و مواد، صنعت ساختمان و لجستیک در بخش مهندسی را از شورای گسترش دریافت کند که به زودی نیز ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: در زمینه علوم انسانی و هنر نیز به همین ترتیب دانشکدگان مختلفی پیش بینی شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد البته با توجه به سیاست مأموریت گرایی دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد تهران جنوب نیز با توجه به اینکه در حوزه فنی مهندسی به نام و سرآمد است در زمینه راه اندازی دانشکدگان نیز در حال حاضر در حوزه مهندسی ورود پیدا کرده است.

حسینی تصریح کرد: در بخش تولید مد و لباس که در حال حاضر یکی از معضلات کشور ما است دانشکده مهارتی آن به واحد تهران جنوب اعلام شده است و دکتر طهرانچی معتقد هستند دانشجویان حتی میتوانند در فضای خانه اقدام به تولید بکنند و دانشگاه صرفا یک فضا برای عرضه را فراهم کند که هم یک منبع درآمدی برای دانشجویان خواهد بود و هم دانشجویان با توجه به شعار سال در امر تولید مشارکت خوبی خواهند داشت.

وی با اشاره به ابلاغ راه اندازی دانشکده مهارتی مد و لباس اسلامی به واحد تهران جنوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختمان و زیرساخت این دانشکده آماده و رشته های آن نیز مصوب شده است و تا یک ماه آینده به افتتاح می‌رسد.

حسینی گفت: طرحی که در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی پیگیری می‌شود، مدارس عالی مهارتی است که به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تمام رشته‌ها کمک می‌کند تا حین آنکه در رشته‌های جاری تحصیل می‌کنند به‌صورت موضوعی نیز بتوانند در مدارس عالی مهارتی متناسب با علاقه‌مندی و فضای کاری که فکر می‌کنند در آن موفق هستند ورود پیدا کرده و کار کاربردی و دوره‌های عملیاتی را در مدرسه عالی مهارتی تجربه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب اضافه کرد: زمینه‌سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش های تخصصی و میان رشته ای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان، مدسازی، بکارگیری و اشاعه نمادها، نشان ها و مولفه های هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد با ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهداف راه‌اندازی این مدرسه مهارتی است.

حسینی افزود: باتوجه به رویکرد دانشکده که پاسخگویی به نیاز جامعه اسلامی در حوزه پوشاک و منسوجات ایرانی اسلامی است، رشته‌ها در ۳ زیرگروه تحصیلی کلی، شامل پژوهش و طراحی مد و لباس، مهندسی مد و لباس و تجارت مد و لباس تقسیم‌بندی شده‌اند. نگاه تخصصی به مقوله مد و لباس با درنظر گرفتن هنجارهای دینی و فرهنگی و براساس ویژگی‌های آمایشی مناطق جغرافیایی مختلف ازجمله اهداف راه‌اندازی این دانشکده است. همچنین آموزش متخصصان و تربیت دانشجویان متعهد، متخصص و مجهز به علم بین‌رشته‌ای در چهارچوب حل مسائل کشور در زمینه مد و لباس نیز دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی نیز به عنوان اولین دانشکده موضوعی به واحد تهران جنوب ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات شاخص واحد تهران جنوب برگزاری دوره های درآمدزایی و آموزش های کوتاه مدت است که در حال حاضر در مجتمع فنی مهندسی ما دوره های آموزشی سازمان نظام مهندسی در حال برگزاری است که رتبه اول استان و سازمان را هم به خود اختصاص داده ایم.

حسینی افزود: مزیت و حسن این کار این است که مهندسینی که فارغ التحصیل می‌شوند و بسیاری از آنها دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی هستند، برای ارتقا و دریافت پروانه خود باید این دوره ها را بگذرانند که هم منبع درآمدزایی برای دانشگاه به شمار میرود و هم ارتباط بین مهندسین و دانشگاه قطع نخواهد شد.

مدرسه مهارتی «صنعت ساختمان» راه‌اندازی می‌شود

وی اضافه کرد: علاوه بر مدرسه مهارتی حقوق، در خواست راه اندازی مدرسه مهارتی «صنعت ساختمان» را نیز ارائه داده ایم و در شوای گسترش استان هم مصوب شده است که به محض ابلاغ آن را به دوره های نظام مهندسی متصل خواهیم کرد و در مدرسه مهارتی صنعت ساختمان دوره های مهارتی را برای دانشجویان خودمان برگزار خواهیم کرد که دانشجو پس از فارغ التحصیلی هم میتواند به راحتی جذب بازار کار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نحوه ارتباط گیری دانشگاه و صنعت و عدم شناخت کافی از یکدیگر را اصلی ترین چالش این حوزه برشمرد و گفت: با تدابیر صورت گرفته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی این ارتباط در حال تسهیل است که البته یک بخش مربوط به قوانین است و بخش دیگر هم وظیفه ما دانشگاهیان است که دست دانشجو را به سازمانها، شرکت‌ها و به طوری کلی بخش صنعت برسانیم.

رویکرد میان رشته‌ای دانشگاه به حل معضلات جامعه ختم می‌شود

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که دانشجو رشته ای را انتخاب و در آن تحصیل میکند و اتفاقا با معدل بالا هم فارغ التحصیل میشود اما بازار کار کشش جذب او را ندارد اما اتفاقی که با راه اندازی دانشکدگان رخ میدهد حرکت به سمت میان رشته ای‌ها است به طور مثال در دانشکده هوش مصنوعی ما اگر رشته برق و کامپیوتر حضور دارند در کنار آنها رشته حقوق از گروه علوم انسانی نیز حضور دارد که این میان رشته ای ها به حل معضلات جامعه کمک میکند و علاوه بر این منجر به هم افزایی میشود بنابراین باید به فکر راه اندازی رشته های جدیدی باشیم که کارایی لازم در بازار کار را داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما