شناسهٔ خبر: 67071006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دولت سیزدهم ۴۶۶ واحد راکد خراسان جنوبی را احیا کرد

استاندار خراسان جنوبی از احیای ۴۶۶ واحد راکد در استان توسط دولت سیزدهم خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ۷ هزار واحد تولیدی تعطیل شده و راکد در کشور را احیا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: دولت سیزدهم 7 هزار واحد تولیدی تعطیل شده و راکد در کشور را احیا کرد. در خراسان جنوبی 466 واحد راکد احیا شد، تلاش‌ها جهادی باید ادامه داشته باشد تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی گفت: متأسفانه با وجود گذشت بیش از دو سال از سفر اول رئیس جمهور شهید به استان بعضی از بانک‌‌ها هنوز برخی مصوبات مبنی بر اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی را اجرا نکردند در حالی که مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در حکم قانون بوده و لازم‌الاجراست. 43 درصد مصوبات این کارگروه در حوزه بانکی است که تاکنون 74 درصد آن اجرایی شده است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: بانک‌ها برای اجرایی شدن باقیمانده مصوبات حداکثر تا 10 روز آینده اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه را به معاونت اقتصادی استانداری منعکس کنند.

قناعت، بر اعطای هدفمند تسهیلات بانک‌ها در جهت حمایت لازم از زنجیره‌های ارزش استان تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت صندوق توسعه ملی به ویژه در تسهیلات ریالی استفاده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم خراسان جنوبی از تسهیلات صندوق توسعه ملی نسبت به سایر استان‌ها پایین است. ضروری است با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری و با عاملیت یکی از بانک‌ها چندین طرح بزرگ و اثرگذار ارائه شود تا از ظرفیت تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی به لزوم انتقال حساب‌های ارزی و ریالی واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی و معدنی به بانک‌های استان اشاره کرد و گفت: این واحدهای اقتصادی از خدمات استان استفاده می‌کنند لذا باید این همکاری را داشته باشند تا شاهد انتقال حساب‌‌های بانکی‌ آنان به استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد ضعیف برخی بانک‌های خصوصی در استان اظهار داشت: جلسه‌ای با حضور دادستان، مدیران 12 بانک خصوصی استان و معاونین اقتصادی و سیاسی استانداری برگزار خواهد شد تا در این زمینه توجیه و ملزم شوند.

قناعت ادامه داد: طی دو ماه اخیر برخی بانک‌های استان به ویژه صندوق کارآفرینی امید در زمینه اعطای وام ازدواج و فرزندآوری همکاری خوبی داشته که قابل تقدیر است. لازم است روش‌های مختلف تأمین منابع مالی واحدهای اقتصادی از جمله گواهی اعتبار مولد یا تأمین مالی کشاورزی قراردادی یا برات الکترونیکی در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد.

محمدعلی زرنگ نیز در این جلسه اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که 40 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه در استان صرفاً در بخش تسهیلات ازدواج و 38.3 درصد در سایر بخش‌ها، 9 درصد در بخش فرزندآوری و 2 درصد در حوزه مشاغل خانگی و سه درصد در بحث تبصره 18 پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 هزار و 959 نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند، افزود: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه 687 فقره وام ازدواج به مبلغ 2 هزار و 433 میلیارد ریال پرداخت شده است. در حال حاضر حدود 13 هزار و 133 نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری هستند که در این مدت به هزار و 78 فقره وام فرزندآوری به مبلغ 984 میلیارد ریال در استان پرداخت شده‌ است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: با ابلاغ اعتبار جدید به شبکه بانکی استان تا پایان شهریورماه که موعد بررسی شبکه بانکی است این صف انتظار را به حداقل 50 درصد کاهش دهیم. 

وی گفت: 32 درصد منابع بانکی استان بلندمدت، 25 درصد تسهیلات کوتاه مدت، 21 درصد جاری، 18 درصد قرض‌الحسنه پس‌انداز و 4 درصد هم سایر منابع است. اکثر بانک‌ها از نظر پرداخت تسهیلات بانکی ناترازی دارد و در سال جاری 22 درصد منابع بانکی در بخش مسکن و ساختمان، 20 درصد در بخش صنعت، 6 درصد در بخش بازرگانی و صادرات، 24 درصد بخش خدمات و 28 درصد هم در بخش کشاورزی بوده است.

حجت‌الاسلام علی نسایی‌زهان تصریح کرد: در حال حاضر شبکه بانکی استان 7 هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه در اختیار دارند اما از طرف مقابل پرداخت‌های در این حوزه حدود 13 هزار میلیارد تومان است یعنی ناترازی 6 هزار میلیارد تومانی در پرداخت‌ها را شاهد هستیم که نشان‌دهنده اهتمام شبکه بانکی در  انجام تکالیف خودش است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند نیز درباره وضعیت عملکردی بانک‌های خصوصی استان گفت: سیستم قضایی و دادستانی به عنوان مدعی العموم با هرگونه ترک فعل طبق قانون برخورد می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی 12 بانک خصوصی دارد که برای پاسخگویی و گزارش عملکرد به این کمیسیون دعوت شده بودند، اما هیچکدام حضور نیافتند.

انتهای پیام/ 252

نظر شما