شناسهٔ خبر: 67070675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

لاریجانی: برای وصول مالیات نیاز به داغ و درفش و سرک کشیدن به حساب های بانکی مردم نیست - مردم سالاری آنلاين

لاریجانی درباره قانون مالیات بر عایدی نوشت: تورمی که بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می‌کنند تورم سبد مصرفی مردم است که در بیشتر مواقع کمتر از تورم دارایی‌ها و سرمایه‌هایی مثل مسکن خودرو و... است.

صاحب‌خبر -

علی لاریجانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش پاسخ به پرسش‌های کاربران به سوال کاربری درباره قانون مالیات بر عایدی پاسخ داد.

سوال از لاریجانی: راجع به قانون مالیات بر عایدی و احتمال بیکاری یک میلیون نفر که در حوزه طلا، خونه و ماشین فعالیت دارن نظری نداری

پاسخ لاریجانی:

۱- اول بایستی نسبتی منطقی بین مالیات و خدمات دولت برقرار باشد. اینکه مالیاتی که از من شهروند گرفته شده در چه محلی مصرف شده است؟ این بایستی شفاف باشد. در ساخت مدرسه استفاده شده؟ درمانگاهی ساخته شده؟ دولت موظف است به هر شهروندی که مالیات می‌دهد گزارش عملکرد دهد.

اگر همین یک کار درست انجام شود دیگر برای وصول مالیات نیاز به داغ و درفش یا سرک کشیدن به حساب‌های بانکی مردم نیست. مردم با انگیزه و رغبت مالیات می‌دهند. پس زمینه‌سازی بر عهده دولت است و گام اول را دولت بایستی بردارد.

۲- دوم منطق مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط تورمی است، به ویژه آنکه تورم از ناحیه شوک ارزی و سمت عرضه اقتصاد باشد نه سمت تقاضا و نقدینگی.

خب اینجا سؤالی مطرح می‌شود: آیا این مالیات بر عایدی سرمایه است یا مالیات بر تورم؟ خود تورم مگر نوعی مالیات از مردم نیست؟ گفته شده اثر تورم را در این مالیات محاسبه خواهند کرد که این بیان اشتباه است. تورمی که بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می‌کنند تورم سبد مصرفی مردم است که در بیشتر مواقع کمتر از تورم دارایی‌ها و سرمایه‌هایی مثل مسکن خودرو و... است.»

برچسب‌ها:

نظر شما