شناسهٔ خبر: 67069999 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استان‌هایی که بیشترین و کمترین آمار طلاق را دارند

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به استان‌های پرخطر در زمینه طلاق بیان کرد: با توجه به اینکه در نقشه آمایشی، سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان و لرستان از این نظر در وضعیت سبز و استان‌های سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم در وضعیت قرمز هستند.

صاحب‌خبر -

دقیق‌ترین شاخص وضعیت ازدواج/ کدام استان‌ها پرخطر هستندبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفته ازدواج شنبه ۱۹ خردادماه با حضور سینا کلهر، سخنگوی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.  

کلهر در این نشست با اشاره به وضعیت ازدواج در جامعه گفت: یکی از وظایف ما ارزیابی و رصد وضعیت ازدواج در جامعه است که به صورت فصل به فصل انجام می‌شود. اکنون وضعیت ازدواج چالشی شده است و ما سه شاخص برای تعیین وضعیت ازدواج داریم، یکی از این شاخص‌ها تعداد ثبت وقایع ازدواج است که این رقم، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار کاهش را نشان می‌دهد، یعنی ۵۲۶ هزار به ۴۸۰ هزار واقعه تغییر یافته است، اما آیا این رقم، نشان از کاهش ازدواج دارد؟ خیر، چون تعداد جامعه جوان ما کاهش یافته است و جمعیت جوان نسبت به یک دهه قبل ۷ میلیون کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: شاخص دوم تعداد ازدواج براساس هر هزار نفر است که در مقایسه با سال‌های قبل کاهشی است، اما باز هم شاخص دقیقی نیست، چون هزار نفر کل جامعه را می‌سنجیم نه تعداد افرادی که در سن ازدواج هستند. در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ازای هر هزار نفر زن که هرگز ازدواج نکرده‌اند، ۴۴ نفر است و این شاخص، دقیق‌ترین شاخص محاسبه وضعیت ازدواج است. یک روند ثابت در رابطه با وضعیت ازدواج وجود دارد، البته به دلیل اینکه عدد سال‌های قبل را ثبت احوال اعلام نکرده است، نمی‌توانیم در رابطه با یک دهه قبل سخن بگوییم.  

کلهر ادامه داد: سن ازدواج عرفی است، اگر برای دختران ۱۵ تا ۴۹ و برای پسران ۲۰ تا ۴۹ سال را مبنا قرار دهیم، تعداد جوانانی که در سن ازدواج هستند، ۱۲ میلیون نفر است و ۱۰ درصد این افراد، هر سال ازدواج می‌کنند و نیاز است تحول و برنامه‌ریزی جدی در این زمینه وجود داشته باشد.  

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان در این زمینه بیان کرد: شاید مهمترین کاری که سابقه نداشته و در سال ۱۴۰۲ تجمیع شد، تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق است و نشان می‌دهد وضعیت هر استان و شهرستان به لحاظ ازدواج و طلاق چگونه است که این نقشه به همه استانداران، ائمه جماعت و وزارتخانه‌ها ارسال شده است تا برنامه جدی در این زمینه داشته باشند.

کلهر ادامه داد: فعالیت ما بر استان‌های پرخطر متمرکز است و به طور کلی برنامه‌هایی را در سه بخش پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج اجرا می‌کنیم. در مرحله پیش از ازدواج سعی می‌کنیم برنامه‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های ازدواج در راستای ارتقای سواد خانواده یا مهارت‌های زندگی مشترک اجرا کنیم که در سال گذشته ۹ هزار کارگاه برگزار شد. تربیت راهنمای خانواده فعالیت دیگری است که اغلب مراکز مشاوره، دوره‌هایی را در این زمینه برگزار می‌کنند و در این راستا هزار نفر راهنما و مربی خانواده داریم که سه مرحله آموزش دیده‌اند، بنابراین با این کار، زیرساخت اولیه برای افزایش مهارت خانواده ایجاد شده است. فرهنگسازی ازدواج آسان و به موقع، فعالیت دیگر حائز اهمیت است. این مسئله مربوط به سن عرفی است و در اقلیم‌های مختلف متفاوت است، اما سن طلایی ازدواج برای دختران ۱۷ تا ۲۳ و پسران از ۲۰ تا ۲۵ سال است. اگر زمان طلایی ازدواج بگذرد، شاید دیگر مورد ازدواج وجود نداشته باشد.  

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: به مناسبت هفته ازدواج، ۴۷۰ ازدواج نمادین در سراسر کشور به منظور ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج آسان و به موقع و با شعار «آسان و آسمانی» برگزار می‌کنیم. همچنین تولیدات رسانه‌ای نزدیک به هزار اثر با محوریت ازدواج آسان تولید شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های حین ازدواج گفت: اولین کار کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز مراکز واسطه‌گری است که برای نخستین بار برای ۱۵۰ مرکز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز صادر شده است که تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد مجوز را دریافت کرده‌اند. همچنین در رابطه با ارائه وام ازدواج فقط وظیفه پیگیری را عهده‌دار هستیم که در سال گذشته، ۱۵۷ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است و امسال نیز تا ۲ ماه گذشته ۴۵ هزار تسهیلات ازدواج ارائه شده و ۱۷۴ هزار نفر نیز در صف هستند. استان‌های تهران، اصفهان و ایلام سه استان اول بیشترین وام ازدواج و سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کمترین میزان وام را دریافت کرده‌اند و این مسئله هم به دلیل وضعیت منابع بانکی است که در کلان شهر‌ها نسبت به مناطق توسعه نیافته وجود دارد.  

کلهر با اشاره به آمار طلاق گفت: شاخص طلاق هم چالشی است و به لحاظ عددی سال گذشته نسبت به سال‌های قبل‌تر، ۶ هزار عدد کاهش یافته است و بیشترین کاهش در استان‌های تهران و البرز است و این به معنی کاهش کلی نیست و این عدد باید در بلندمدت بررسی شود.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به استان‌های پرخطر در زمینه طلاق بیان کرد: با توجه به اینکه در نقشه آمایشی، سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان و لرستان از این نظر در وضعیت سبز و استان‌های سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم در وضعیت قرمز هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا روند ثابت آمار ازدواج نشان از بی‌تأثیر بودن طرح‌های تشویقی دارد، گفت: با توجه به اینکه ازدواج تحت تأثیر شاخص‌های کلان نظیر شاخص تورم، افزایش اجاره‌بها و متغیر‌های اقتصادی است، از این رو باید آن را مورد توجه قرار داد، اما حفظ ثبات آمار ازدواج را نیز باید یک حرکت مؤثر و در راستای اجرای طرح‌های تشویقی دانست، چراکه اگر همین طرح‌ها نبود، چه بسا روند ازدواج با کاهش همراه می‌شد.

کلهر به میزان بیکاری جوانان نیز اشاره کرد و گفت: میزان بیکاری در حال حاضر به شاخص ۱۶ درصد رسیده است و در بسیاری از استان‌ها ۱۴ درصد است. در این زمینه مهمترین مسئله کیفیت اشتغال است که بین تأمین نیاز‌ها و درآمد فاصله وجود دارد و باید این دو با هم متناسب باشد.

وی با اشاره به سامانه وصال شیرین گفت: این سامانه بر کاهش هزینه‌های برگزاری جشن ازدواج متمرکز است و در آن ۱۴ خدمت با تخفیف به زوج‌های جوان ارائه می‌شود و تلاش دارد، ۳۰ درصد از هزینه‌های جشن ازدواج را کاهش دهد.

انتهای پیام

نظر شما