شناسهٔ خبر: 67068723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کارگاه"میراث فرهنگی الفبای زندگی برای کودکان" در خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار شد

کارگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با شعار"میم مثل میراث فرهنگی، الف مثل الفبای زندگی و کاف مثل کودکان"با همکاری خانه سازمان های مردم نهاد استان برگزار شد. کارگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با شعار"میم مثل میراث فرهنگی، الف مثل الفبای زندگی و کاف مثل کودکان"با همکاری خانه سازمان های مردم نهاد استان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سید محسن حسینی امروز ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: به ابتکار وزارت میراث فرهنگی قرار بود طی هفته گرامیداشت میراث فرهنگی کارگاه هایی تحت عنوان"میراث فرهنگی الفبای زندگی" در سراسر کشور برگزار شود که شوربختانه زمان برگزاری این کارگاه ها مصادف شد با عزای عمومی شهدای خدمت شد، در نتیجه برگزاری این کارگاه ها به شانزدهم خرداد ماه جاری موکول که الحمدلله با استقبال گرم خانواده های اهوازی مواجه شدیم.

او گفت: این برنامه کارگاهی با همکاری میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و خانه سازمان های مردم نهاد استان طی روز ۱۶ خرداد ماه و به مدت سه ساعت اجرا شد، با توجه به اینکه معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان بر آن است که در خلال تابستان نیز مبادرت به برگزاری کارگاه های آموزشی گوناگونی در رابطه با شرح وظایف سازمانی خود از جمله آموزش و ترویج میراث فرهنگی ملموس و ناملموس نماید، این کارگاه و کارگاه های قبلی مقدمه ای است برای کارگاه های تابستانه معاونت میراث فرهنگی خوزستان که قرار است با همکاری خانه سمن های استان برگزار شود.

کارگاه

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان در تشریح کارگاه برگزار شده، افزود: در این کارگاه که با ابتکار و برنامه ریزی "منصور بزرگمهر" کارشناس فعال معاونت میراث خوزستان و "زاهد مهمدی" از مسوولان خانه سمن های استان برگزار شد، از سفالگر جوان اهل رامهرمز"زهرا شولی" به عنوان استاد کارگاه، گرافیست فعال حوزه میراث فرهنگی"زهرا زیلابی" به عنوان کارگاه گردان، مجری جوان برنامه های صدا و سیمای خوزستان"عاطفه تاجمیری" به عنوان مجری استفاده شد که گواهی بر عزم میراث خوزستان، خانه سمن ها و این عزیزان برای شکوفایی کودکان عزیز استان در حوزه میراث فرهنگی است.

حسینی در رابطه با اهمیت آموزش به کودکان توضیح داد: کودکان آینده سازان کشور و استان ما هستند و وظیفه ما به عنوان یک سازمان دولتی این است که در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی به آموزش کودکان بپردازیم تا موجبات شکوفایی ذهنی و شخصیتی آنها در حوزه میراث فرهنگی فراهم شود، زیرا آفرینش نسل های با فرهنگ و حامی میراث فرهنگی مستلزم ارایه آموزش های مربوطه در سنین پایین به کودکان است.

او ادامه داد: ما در این کارگاه تلاش کردیم تا از طریق حروف الفبا که متشکل از نمادهای بسیار ساده و قابل درک برای کودکان است، در زندگی روزمره کودکان اهوازی پنجره ای رو به سوی میراث فرهنگی بگشاییم تا نظر آنها را به جذابیت ها، فرصت ها و لذت های نهفته در بطن میراث فرهنگی منعطف کنیم. ما سعی کردیم از طریق آب و خاک یا همان گل سفالگری که به نحوی الفبای زندگی و آفرینندگی در زندگی انسان است به کودکان بیاموزیم که میراث فرهنگی نتیجه خلاقیت و آفرینندگی پیشینیان ماست. لذا ما باید این خلاقیت را نسل به نسل انتقال دهیم تا روح خلاق تاریخی در نسل های مختلف جامعه دمیده شود.

کارگاه

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان در ارتباط با شعار این کارگاه بیان کرد: انتخاب شعار"میراث فرهنگی الفبای زندگی"به ابتکار وزارت میراث فرهنگی بوده ولی ما در میراث خوزستان به ابتکار"بزرگمهر" محتوای شعار مذکور را در قالب شعار"میم مثل میراث فرهنگی، الف مثل الفبای زندگی و کاف مثل کودکان"گنجاندیم تا در تداوم شعار اولیه جذابیت و خاطره انگیزی بیشتری در کودکان ایجاد کنیم،؛ با این امید که کودکان این واقعیت را درک کنند که میراث فرهنگی شامل سلسله ای از جذابیت ها و فرصت های ملموس و ناملموس است که می توانند اساس زندگی، تعامل با دیگران و تفکر قرار گیرند.

حسینی در پایان  اضافه کرد: کارگاه های تابستانه معاونت میراث فرهنگی خوزستان در پایان هر هفته در خانه سمن های استان برگزار خواهد شد. این کارگاه ها شامل معرفی و آموزش میراث ملموس و ناملموس خوزستان به کودکان و نوجوانان است، در واقع، هنرمندان خوزستانی طی تابستان به صورت یک هفته در میان به آموزش میراث ملموس و ناملموس خوزستان خواهند پرداخت. برای نمونه می توان به کارگاه نمایش عروسک های محلی(۲۳ خرداد) و کارگاه ادبیات شفاهی عشایر خوزستان(۶ خرداد) که گونه ای میراث ناملموس در آنها نهفته است و همچنین، به کارگاه آشنایی با مرمت اشیاء برای کودکان(۳۰ خرداد) و کارگاه شبیه سازی کاوش باستان شناسی برای کودکان(۱۳ خرداد) که در ارتباط مستقیم با میراث ملموس هستند، اشاره نمود.

کارگاه

کارگاه

کارگاه

انتهای پیام/

نظر شما