شناسهٔ خبر: 67068594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ذخیره بیش از ۵ میلیون نمونه ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور

المیرا دادمهر (اگیر)

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: امروز بیش از پنج میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور داریم که ارزش زیادی دارند و پایه و اساس خودکفایی کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن مردی روز شنبه ۱۹ خرداد در بازدید رئیس جهاددانشگاهی از آخرین دستاوردهای علمی این مجموعه در استان البرز، اظهار کرد: زیرمجموعه‌های سازمان تات حدود یک قرن قدمت دارند و در طول دهه‌های گذشته اقدامات اثرگذاری برای تامین امنیت غذایی مردم انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرار داریم و این مجموعه در طول این سال‌ها مرجع اصلی برای تحقیقات و تحلیل بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی در ایران بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است که ۳۶۰ درصد آن مربوط به افزایش عملکرد سطح زیرکشت بوده است.

وی اظهار کرد: کشاورزی حوزه‌ای خصوصی است و بیش از ۹۶ درصد فعالان آن را مردم تشکیل داده‌اند ولی اگر رگ و ریشه آن را نگاه کنیم، نشانه‌های رسوخ علم را در بخش‌های مختلف آن را می‌بینیم.

این مسئول تصریح کرد: سازمان تات در همه ایران شعبه، ایستگاه و مرکز دارد و بنابراین نیاز است که زیرساخت‌های آن مدام بهبود یابد تا بتوانیم کارهای موثری در کشور انجام دهیم.

مردی با بیان اینکه طبق تاکید مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی مهمترین اولویت سازمان تات است، گفت: در این راستا با رویکردی متفاوت به سمت کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره وری رفته‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد منابع ژنتیکی در وزارت جهاد کشاورزی است و اگر ما بخواهیم تولیدی انجام دهیم یا ژنی را ارتقا دهیم باید به این ذخایر رجوع کنیم.

وی گفت: امروز بیش از پنج میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور داریم که ارزش زیادی دارند و پایه و اساس خودکفایی کشور هستند.

مردی اظهار کرد: بیش از ۹۸ درصد بذور محصولات زراعی در موسسات سازمان تات تامین می‌شود که ارزش آنها یک میلیارد یورو است.

وی با اشاره به اینکه به سمت افزایش سن بهره برداران بخش کشاورزی پیش می‌رویم، گفت: بر این اساس به سمت پرورش کشاورزان جدید حرکت کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۵ دهکده فناوری و دو هزار شرکت دانش بنیان در بحث‌های مرتبط تشکیل شده، گفت: به دنبال خصوصی سازی بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم راندمان این حوزه را افزایش دهیم.

انتهای پیام

نظر شما